Vi satte bokstavelig talt kaffen i halsen da denne mildt sagt ekstreme elbilen rullet over skjermen. Det så nærmest ut som den hadde rullet rett ut fra 24-timersløpet på Le Mans, etter å ha nedkjempet monstrene i LMP1-serien.

Spinnvill er det beste ordet vi kommer opp med når vi skal beskrive Faraday Future FFZERO1. Og spinnvill er den. Ikke bare å se på, men også i egenskaper. Over 1000 hestekrefter og firehjulsdrift sørger for en 0–100 km/t-tid på under tre sekunder, mye takket være firehjulsdrift i form av en elmotor i hvert hjørne.

Og det stopper ikke der. Elbiler er kjent for god akselerasjon, men de er også kjent for å dø ut etter hvert som farten øker. Akkurat det er ikke et problem i FFZERO1, som ifølge produsenten skal ha en toppfart på over 320 kilometer i timen.

Faraday Future har selv designet det de kaller en VPA-plattform (Variable Platform Architecture), som kan strekkes eller krympes for å passe framtidige produksjonsmodeller, med mindre eller større batteripakker, eller med to- eller firehjulsdrift.

KONSEPT: FFZERO1 er en énseters konseptbil, men plattformen danner basis for framtidige produksjonsmodeller. Legg merke til smartphone-dockinen i rattet. © Faraday Future

Milliardfabrikk på gang

Du sitter kanskje med en følelse av at dette er nok et eksempel på en heftig konseptbil som aldri blir noe av, og at disse ordene er de siste du leser om Faraday Future. Det gjorde vi også, helt til vi kom over en annen artikkel om firmaet.

Det viser seg nemlig at Faraday Future og deres hovedinvestor, det kinesiske tekno-selskapet LeTV og milliardæren Jia Yueting, er godt i gang med et med byggingen av en gigafabrikk til én milliard dollar, og det er her de kommende produksjonsmodellene fra merket skal bli til.

Siste ord er med andre ord ikke skrevet om Faraday Future, og vi venter i spenning på fortsettelsen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!