Volkswagens utslippsskandale har rullet over verden de siste dagene. Vi gir deg en enkel og grei innføring i hva du bør vite om utslippsjukset.

Hva handler det om?

I bunn og grunn er saken at Volkswagen har installert et jukseprogram i én av sine motorfamilier. Dette gjør at bilen selv oppdager det hvis den gjennomgår utslippstesting, og da vil bilen redusere utslippet av NOx. Testresultater viser at bilene med den aktuelle motoren slipper ut opp mot 40 ganger mer NOx enn det som er tillatt i USA.

Hva er NOx?

Det er en samlebetegnelse for de kjemiske forbindelsene nitrogenmonoksid og nitrogendioksid. Dette er stoffer som dannes ved forbrenning av drivstoff, og høyere temperatur og trykk i forbrenningskammeret fører til mer NOx. Diesel selvantenner på grunn av den høye kompresjonen, mens bensinmotorer bruker tennplugger til å antenne blandingen av luft og bensin. Høyere kompresjon og temperatur i dieselmotorene gjør at de slipper ut mer NOx enn en bensinmotor.

Ifølge amerikanske EPA reagerer NOx blant annet med fuktighet og blir da små partikler som fester seg dypt i lungevevet og gir problemer med pust. Dette gjelder spesielt for de som allerede har problemer som astma.

Hvilke biler gjelder det?

På verdensbasis er det snakk om 11 millioner biler med Volkswagen-merke i grillen - pluss en del millioner biler fra konsernets andre merker (Audi, Seat og Skoda). Det er kun bilene med den såkalte EA189-motoren som er berørt av skandalen. Dette er en 2-liters dieselmotor som har vært veldig populær her til lands de siste årene. Akkurat hvor mange biler som er berørt i Norge vites ikke ennå, har sjefen for importøren uttalt til Dagens Næringsliv.

De 2-liters dieselmotorene som nå selges er en oppgradert versjon som fyller Euro 6-kravene, og på denne er det ikke blitt påvist juks.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Volkswagen dieseljuks gjelder også Audi

OGSÅ BERØRT: Audi-modeller med EA189-motoren er også berørt av juksingen. Det samme gjelder konsernets andre merker.

Hvordan fungerer jukseprogrammet?

Det er uklart akkurat hvordan jukseprogrammet fungerer, men det klarer å oppdage en testsituasjon automatisk ved å sammenstille informasjon om blant annet rattstilling, hjulrotasjon og gasspådrag. Slike tester gjøres på en rullende landevei, så mens forhjulene ruller vil bakhjulene stå stille. Samtidig peker forhjulene rett frem og bevegelsene på gasspedalen er unormalt forsiktige og presise sammenlignet med en normal kjøresituasjon.

Akkurat hva programvaren gjør med motoren for å redusere utslippene er foreløpig ikke kjent. EPA har bare uttalt at programvaren økte effektiviteten til systemene som justerer utslipp.

Hvordan ble det avslørt?

En amerikansk organisasjon kalt International Council on Clean Transportation, (ICCT) gjennomførte først sine egne tester, og fant ut at utslippsnivået til VW-modellene med denne motoren var opptil 40 ganger høyere enn i testene. Etter at de tok med denne informasjonen til det amerikanske miljøtilsynet, EPA, og det ble verifisert fra offisielt hold, var skandalen et faktum.

Er det farlig å bruke bilen?

Nei. Bilene med den aktuelle motoren vil slippe ut mer NOx enn det som er oppgitt på papiret, men det utgjør ingen risiko å kjøre med dette.

Bruker bilen mer diesel enn den skal?

Nei. Forbruk og CO2-utslipp henger direkte sammen slik at man kan si at en bil som bruker en viss mengde diesel per mil vil slippe ut en tilsvarende mengde CO2. For NOx er ikke dette tilfelle, da dannelsen av disse gassene avhenger av trykk og temperatur. Hvor mye NOx som kommer ut av eksosrøret avgjøres også av rensesystemene som bilen har. Noen dieselbiler har blant annet et såkalt AdBlue-system som tilfører en væske i eksosen for å nøytralisere NOx-gassene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbruk og NOx er ikke det samme.

IKKE FORBRUKSRELATERT: Mengden NOx som dannes i motoren er ikke direkte proposjonal med mengden drivstoff.

Har andre merker gjort det samme?

Det er ikke funnet bevis på at andre bilfabrikker har brukt juksekode på samme måte som Volkswagen. Tyske AutoBild publiserte en artikkel hvor de hevdet at også BMW hadde jukset med noen av sine motorer, men kom senere med en rettelse som påpekte at det ikke var noen beviser for at BMW har manipulert testene.

Hvilke konsekvenser får dette?

Det har allerede fått store konsekvenser for Volkswagen, og sannsynligvis vil de bli enda større i tiden som kommer. Toppsjefen, Martin Winterkorn, trakk seg noen dager etter nyheten sprakk. I de siste dagene har også flere toppsjefer både hos Volkswagen, Audi og Porsche blitt suspendert fra sine stillinger.

Det er ventet at VW vil få en gigantbot fra amerikanske myndigheter, og i teorien kan den bli så stor som 145 milliarder kroner. Sannsynligvis vil ikke tallet bli så høyt, men bilgiganten har satt av omtrent 60 milliarder i budsjettet for å dekke utgiftene til skandalen.

Det er også varslet flere gruppesøksmål fra bileiere i USA mot Volkswagen, og disse beløpene kan bli enorme. Samtidig har salget av deres dieselbiler blitt stoppet i USA, og omdømmeskrapen alene vil sannsynligvis koste mange millioner.

De totale konsekvensene er umulig å forutse, men det vil koste Volkswagen mange milliarder i bøter, søksmål og tapt salg før denne krisen er over.

Hva skal jeg gjøre?

Foreløpig trenger du ikke å gjøre noe som helst. Volkswagen vil etterhvert kalle inn bilene det gjelder til verksted for å fikse problemet. Totalt er 147 139 norske biler berørt.

I Norge er biler av merket Volkswagen berørt med 77.580 biler, Audi 27.649, SKODA 19.947 og Volkswagen Nyttekjøretøy med 21.963 biler. Det utarbeides tekniske løsninger som presenteres for tyske myndigheter i oktober måned. Oppgraderingen vil begynne så snart godkjennelsen foreligger fra tyske myndigheter

Alle berørte kunder vil bli informert individuelt, ifølge Møller.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!