Nye SUV-er

Her er de nye Norges-bilene

Stadig flere nordmenn vil ha høy bil med firehjulsdrift.

VW TIGUAN: Den kanskje viktigste nyheten sett med norske øyne er nye VW Tiguan. Bildet viser nye Tiguan R-line
VW TIGUAN: Den kanskje viktigste nyheten sett med norske øyne er nye VW Tiguan. Bildet viser nye Tiguan R-line
Sist oppdatert

Årets bilutstilling i Frankfurt er godt i gang, og blant nyhetene er det flere eksemplarer som går rett inn i nordmenns favorittsegment. Den aller største nyheten, rent salgsmessig, er nok Volkswagen Tiguan.

Kompakt-SUV-en fra Wolfsburg har vært overmoden for en oppdatering en stund nå. Da den kom på markedet i 2007 var den blant de aller beste i klassen, men siden den gang har alle datidens konkurrentene blitt fornyet, og det har kommet flere til.

Andre generasjon av VW Tiguan er fundamentert på MQB-plattform, og vekten er redusert med over 50 kilo sammenlignet med forrige modell. Nye  Tiguan er seks centimeter lengre og tre centimeter bredere enn forgjengeren. Bagasjeromsvolumet er økt med opptil 145 liter, ifølge VW. Bagasjeplassen er oppgitt til 615 liter, som øker til 1655 liter med bakseteryggene nedfelt.

Motorutvalget består av åtte motorer som spenner fra 115 hk til 240 hk. Bensin med 125, 150, 180 eller 220 hk. Diesel med 115, 150, 190 eller råsterke 240 hk. Motorene skal være opptil 24 prosent mer drivstoffeffektive enn i dagen modell. De minste motorene kommer kun i kombinasjon med forhjulsdrift.
Senere komme også en plug in-versjon. Under bilutstillingen i Frankfurt som åpner nå, viser VW frem et Tiguan GTE-konsept med 218 hk. Bilen skal ha en rekkevidde på 50 kilometer på kun eldrift.

SUV: VW Tiguan. FOTO: Produsent
SUV: VW Tiguan. FOTO: Produsent

Ny koreaner

En annen bil som kommer i ny innpakning neste år, og som vises frem i disse dager er Kia Sportage. Den er merkets desidert viktigste modell her til lands, og står alene for en tredjedel av salget.

De aller største forandringene kommer på utsiden, hvor bilen blant annet får en helt ny front. Fra andre vinkler ser den relativt lik ut som dagens modell - uten at det er noen negativt.

Kia lover kundene et interiør med høyere opplevd kvalitet enn det som har vært tilfellet tidligere. Vi var imponert over materialkvaliteten da vi testet dagens modell i fjor, og dersom Kia holder ord lover det godt for eventuelle SUV-kjøpere. Et lavere gulv skal gi bedre plass i kupeen, og også bagasjerommet har vokst til en størrelse som kan matche de beste i klassen.

Under panseret er motorutvalget stort sett det samme som tidligere - hvilket vil si dieselmotorer på 1,7 og toliter som yter mellom 115 og 185 hester. De som heller vil ha bensinmotor, kan velge mellom to versjoner av en 1,6-liter. Den ene er turboløs og yter 132 hester, mens den andre leverer 177 hester med pustehjelp.

RIMELIG SUV: Kia Sportage. FOTO: Produsent
RIMELIG SUV: Kia Sportage. FOTO: Produsent

USA-Ford til Norge

Tradisjonelt sett har Ford hatt et skarpt skille mellom modellene som selges i USA, og de som finnes i europeiske butikker. De siste årene har dette jernteppet imidlertid stått for fall, og stadig flere modeller har blitt delt mellom de to kontinentene - noe som blant annet gjør at Mustang endelig finnes i norske Ford-butikker.

Siste tilskudd på denne modellutvekslingen er Ford Edge. Den mellomstore SUV-en har hatt en karriere i USA siden 2007, og mens første generasjon delte plattform med første generasjon Mazda 6, er denne andre generasjonen basert på Fords nye mellomklasseplattform. Dette er samme plattform som blant annet Ford Mondeo bruker, og hvis den kan by på samme kjøreegenskaper lover det godt for Edge.

Edge vil i første omgang leveres med to dieselmotorer. Begge er på to liter, men den ene har to turboer mot minstemanns ene. Det gjør at de yter henholdsvis 210 og 180 hester. Forbruk og utslipp skal imidlertid være identisk på de to motorene. Hvis du vil ha automatgir blir du tvunget til å velge den sterkeste varianten.

SUV: Ford Edge. FOTO: Produsent
SUV: Ford Edge. FOTO: Produsent

Versting-Audi

Når det nå er en ny A4 klar for lansering, er Q5 Audis eldste modell. Den gir seg imidlertid ikke uten et smell - for Audi lanserer en litt heftigere S-utgave av sin mellomstore SUV. SQ5 Plus får en oppgradering på motorfronten som løfter effekten fra dagens 313 hester og 650 Nm til 340 hester og 700 Nm.

Plus-versjonen er ikke raskere på sprinten til 100 enn dagens SQ5 TDI, men den skal ha lavere forbruk og utslipp. Den er imidlertid 0,2 sekunder raskere enn bensinversjonen som har en 354-hesters 3-liter under panseret.

SQ5 TDI Plus blir også den første Q5-en som får en sportsdifferensial på bakakselen som fordeler drivkreftene aktivt mellom bakhjulene og skal forbedre styrepresisjonen.
En helt ny Audi Q5 er ventet på markedet om et års tid.

SUV: Audi SQ5 TDI plus. FOTO: Produsentq
SUV: Audi SQ5 TDI plus. FOTO: Produsentq

Skal utfordre X5

Jaguar har lenge vært klare på at de skal være et sportslig alternativ til de tyske premium-merkene. Det lover de også at de skal fortsette med - selv om bilen de nå lanserer er både større og tyngre enn det meste annet som har kommet fra den kanten tidligere.

Den nye F-Pace er, som de fleste andre Jaguarer, bygget med mye aluminium i konstruksjonen. Det skal ifølge britene sørge for at både kjøreegenskaper og komfort på øverste hylle. Firehjulsdriftsystemet med torque vectoring er hentet rett fra sportsbilen F-Type, og skal sørge for godt grep uansett vær og føreforhold.

Under panseret kan du velge mellom to dieselmotorer på henholdsvis 180 og 300 hester og to bensinmotorer på henholdsvis 240 og 340 hester. Den minste dieselmotoren leveres også med bakhjulsdrift og manuell kasse for de som er ute etter å spare litt ekstra penger.

Akkurat hva F-Pace vil koste når den kommer på markedet neste år er litt usikkert, men det er rimelig å anta at den vil plassere seg i samme område som de tyske premium-SUV-ene.

SUV: Jaguar F-Pace. FOTO: Produsent
SUV: Jaguar F-Pace. FOTO: Produsent

Hybrid-hipsterne

Lenge før noen andre gjorde det, begynte Lexus å produsere sin RX-modell med hybriddrift. Nå er snart en ny generasjon på plass, og den viderefører mye av arven fra forgjengerne - og blander inn en del nytt.

Nye RX er som før en hybrid, utstyrt med en V6-bensinmotor (samt to elmotorer), som til sammen yter 300 hk. Det betyr at den har samme drivlinje som dagens versjon, dog i en oppgradert versjon. Et oppgradert og stivere chassis skal også gjøre bilen bedre på veien, og forbedrede elektroniske hjelpemidler skal hjelpe deg å holde bilen på veien.

Lexus slet lenge med å konkurrere med de europeiske merkene når det kom til opplevd kvalitet innvendig. Det har stadig blitt bedre, og Lexus lover at nye RX også skal få et forbedret interiør sammenlignet med den forrige utgaven.

Utseendemessig følger bilen designretningen Lexus har tatt de siste årene - hvilket vil si skarpe kanter og til tider ekstremt store griller. Den ser unektelig annerledes ut, og vi liker at noen tør å prøve seg på en litt mer vågal retning i dette segmentet.

SUV: Lexus RX 450h. FOTO: Produsent
SUV: Lexus RX 450h. FOTO: Produsent

For de rikeste

Hvis du synes disse SUV-ene som allerede er nevnt høres både billige og kjedelige ut, er kanskje Bentleys nyeste noe for deg. Bilen med det kreative navnet Bentayga er det tysk-britiske merkets nyeste modell, og skal etter planen få kunder på Londons vestkant til å bytte ut sine Porsche Cayenner og Range Rovere.

Bilen er bygget på samme plattform som nye Audi Q7, men er nesten 400 kilo tyngre. Under panseret sitter VW-gruppens 6-liters W12-motor som yter 610 hester og 900 Nm. Det gjør Bentayga til den kraftigste bensindrevne SUV-en som finnes.

Med slik motorisering på en i utgangspunktet veldig dyr bil, sier det seg selv at dette ikke blir noen folkebil. Ifølge Top Gear skal bilen har en startpris på rundt 1,5 millioner i England, og legger man norske avgifter på toppen av dette ender man opp et sted mellom 3,5 og 4 millioner kroner.

SUV: Bentley Bentayga. FOTO: Produsent
SUV: Bentley Bentayga. FOTO: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 17/09 2015, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også