Fra 289 000 kroner vil nye Avensis koste som sedan med 1,6 liters bensinmotor – en modell svært få vil velge.

Som kjent er det stasjonsvogn som gjelder her til lands, og i mangel på hybriddrivlinje, vil nok de fleste velge en av de to nye dieselmotorene.

Med 1,6-diesel og 112 hestekrefter (hentet fra BMWs hyller) koster nye Avensis fra 329 200 kroner. Ønsker du sterkere motor, er en tolitersdiesel med 143 hestekrefter et alternativ, men denne kommer kun i kombinasjon med høyeste utstyrsnivå og koster fra 416 700 kroner.

Litt rart er det at Toyota ikke tilbyr Avensis med diesel og automatgir. Skal du ha automatgir, må du over på 1,8-liters bensinmotor. Automatkassen er da av den trinnløse typen. Som stasjonsvogn koster den fra 339 000 kroner.

I motsetning til nye Mazda 6 tilbys ikke firehjulsdrift i nye Avensis. Det er litt synd, for stadig flere er villig til å betale ekstra for trekk på alle fire hjul.

BRA UTSTYRSNIVÅ: Allerede i grunnutførelse (Life) er setetrekk i stoff og Alcantara, automatisk klimaanlegg cruisekontroll, LED kjørelys, regnsensor og Toyotas infotainmentsystem Toyota Touch 2 med 8-toms berøringsskjerm standard.

Bedre utstyrt

Toyota lovet tidligere at nye Avensis skulle bli bedre utstyrt enn dagens modell, og det ser ut til at de holder hva de lover.

Fire utstyrsgrader skal gjøre det enklere for potensielle kjøpere å finne en utstyrsgrad tilpasset sitt behov. Samtidig skal pakketankegangen bidra til å holde utstyrsprisen nede (noe merker som Opel og Mazda m.fl. har hatt suksess med de siste årene).

Life, Active, Active Style og Premium er navnene på de fire utstyrsgradene, og Toyotas nye sikkerhetssystem Toyota Safety Sense (TSS) er standard helt fra innstegsmodellen Life.

TSS er kort fortalt et system som ved hjelp av laserradar og et kamera i frontruten fungerer som kollisjonsvern både med forhåndsvarsling, filskiftvarsling, automatisk fjernlyskontroll og skiltlesing. Dette er i og for seg ikke noe nytt, men moderne sikkerhetsutstyr som er å finne i mange moderne biler i dag. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

MANUELL DIESEL: Automatgir får du kun om du velger bensinmotor. Giret er da av den trinnløse typen. Nye Avensis kommer ikke med firehjulsdrift, og enn så lenge ikke som hybrid.

Videre leveres «Life» med setetrekk i stoff og Alcantara, automatisk klimaanlegg cruisekontroll, LED kjørelys, regnsensor og Toyotas infotainmentsystem Toyota Touch 2 med 8-toms berøringsskjerm. Avensis er med andre ord godt utstyrt selv i grunnutførelse.

Mange vil nok klare seg med trinn to på utstyrsskalaen. «Active» har utstyr som 17-toms aluminiumsfelger, kurvelys, Toyota Touch 2 med ryggekamera og navigasjon, nøkkelfri adgang, tonede ruter bak og bi-LED hovedlys.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!