En meget god bil til tross, Mazda har slitt med å få fart på salget av deres bidrag i mellomklassen, Mazda 6.

Tøff design, praktiske kvaliteter, fine kjøreegenskaper og mye utstyr for pengene har tydeligvis ikke holdt for oss nordmenn. Vi har løpt til Skodaforhandlerne og kjøpt Octavia.

Så hva har egentlig Octavia som ikke Mazda6 har?

Jo, den har firehjulsdrift. Og firehjulsdrift, det er viktig. Så mye som tre av fire nordmenn betaler ekstra for firehjulsdrift i sin nye bil i dag.

Det var bare et spørsmål om tid før Mazda kom med firehjulsdrift i «seksern». Plattformen er den samme som i SUV-en CX-5, som har vært levert med firehjulsdrift siden lanseringen i 2012.

Og nå er den altså her, en ny Mazda6. Ikke bare med firehjulsdrift, men med en rekke andre oppgraderinger. En grundig facelift, rett og slett.

KOMPLETT PAKKE: Med dieselmotor, firehjulsdrift, automatgir og nytt og moderne utstyr, framstår Mazda6 mer attraktiv enn noen gang.

Stasjonsvogn og diesel

Skal du ha Mazda 6 med firehjulsdrift, binder du deg til å velge stasjonsvogn og dieselmotor. Sedanen leveres ikke med firehjulsdrift, og bensinmotoren lar seg ikke kombinere med drift på alle fire.

Du binder deg også til å velge Vision eller Optimum utstyrsnivå. Laveste utstyrsnivå, Core, får du heller ikke i kombinasjon med firehjulsdrift.

Men du står fritt til å velge manuelt gir eller automatgir, der sistnevnte har et pristillegg på 20 000 kroner.

Bilen vi kjørte på Norgeslanseringen var en absolutt toppmodell med 2,2-liters dieselmotor med 175 hestekrefter, automatgir og Optimum utstyrsnivå. En bil til 458 400 kroner.

De fleste vil nok klare seg med 150-hesterkreftersutgaven av samme motor, som i Vision utstyrsnivå (fortsatt godt utstyrt) koster 385 400 kroner eller 405 400 kroner med automatgir.

HEAD UP: Mazda lanserer head up-display i nye Mazda6, som har blitt redesignet både innvendig og utvendig. Førermiljøet gir helt klart et mer påkostet inntrykk enn tidligere.

Egenutviklet system

Firehjulsdriftsystemet i «seksern» er utviklet av Mazda selv og fungerer på samme måte som et Haldex-system. Ved normal kjøring trekker den kun på framhjulene, men så fort du akselererer kraftig eller framhjulene begynner å spinne, sender systemet opptil femti prosent av kreftene til bakhjulene. 

Ved gasspådrag ut av sving på våt asfalt spinner Mazda6 aldri, så det er tydelig at systemet jobber raskt og effektivt.

Ved fullt gasspådrag på snødekt underlag er det en antydning til hjulspinn på framhjulene, men bakhjulene tar raskt tak og bidrar til effektiv framdrift og god framkommelighet.

Firehjulsdrift tilføyer en hel del dynamikk til kjøreegenskapene. Den kan sågar by på litt «råning», dersom du har slike tilbøyeligheter. Ved å trykke på antiskrensknappen forvandles Mazda6 fra en trygg familiebil til en artig lekekompis på glatta.

Alt i alt synes vi at drivlinjen gjør en meget god jobb. Motoren, som vi har gitt godt skussmål tidligere, er ikke lenger blant de mest moderne dieselene hva kraftutvikling og gange angår, men den er sterk og jobber fint på lag med sekstrinns-automatgirkassen.

EGET SYSTEM: Ved normal kjøring trekker den kun på framhjulene, men så fort du akselererer kraftig eller framhjulene begynner å spinne, sender systemet opptil femti prosent av kreftene til bakhjulene. 

Mer utstyr, endret design

I tråd med faceliften endrer Mazda eksteriør- og interiørdesign og introduserer en hel del nytt utstyr.

Endringene i eksteriørdesign er små, men løfter den allerede tøffe familiestasjonsvogna til et nytt og høyere nivå. Fronten har de mest visuelle endringene. Her gir en ny grill, nye LED-lykter og ny støtfangerdesign et barskere og mer moderne ansikt.

På innsiden er endringene store. Førermiljøet er totalt annerledes enn dagens Mazda6 og oppleves mer forseggjort og påkostet.

Mazda6 2,2 diesel stasjonsvogn 2013=

2013: "Gamle" Mazda 6. FOTO: Terje Bjørnsen

2015: Mazda 6 etter faceliften. FOTO: Mazda

Kanskje viktigst av alt er den nye infoskjermen, som ikke bare er større (sju tommer), men mye enklere å bruke. Skjermen styres ene og alene med et dreiehjul i midtkonsollen, så det er langt færre knapper å forholde seg til enn i dagens modell.

Akkurat som i lillebror Mazda3 stapper Mazda inn en god dose sikkerhetsutstyr i Mazda6, som er fullt på høyde med europeiske konkurrenter på aktivt sikkerhetsutstyr, men til en billigere penge.

Vi kommer tilbake med grundig test her på klikk.no/motor om kort tid.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!