«Frakteksemplar» kalte vi den utgående generasjonen av Skoda Superb da den var ny for seks år siden. Forsøket på ordspill handlet framfor alt om beinplassen i baksetet, som var fenomenal.

Vi vet om familier med behov for bakovervendte barneseter (selv ikke to meter lange menn tar mer plass enn moderne barneseter) som har valgt Superb nettopp på grunn av all denne plassen. Her er det like god plass til beina som i lange utgaver av luksuslimousiner.

Nå kommer en helt ny Superb, og Skoda sier at den har enda mer plass. Akselavstanden er økt med 8 cm, noe som i seg selv gir et godt utgangspunkt for å skape enda mer innvendig rom.

Bredere

Den kanskje viktigste forskjellen er bredden i baksetet. I den utgående modellen er baksetet ganske smalt – særlig sett i forhold til hvor rommelig resten av bilen er.

STØRRE: Den nye Skoda Superb har 8 cm lengre akselavstand enn den utgående generasjonen, og dermed kortere overheng foran og bak. Kombikupeen med den store bakluka kommer først, så følger stasjonsvogna til høsten. FOTO: Skoda

Den nye har et baksete som ifølge Skoda er 7 cm bredere. Det kan være akkurat det som trengs for å få eksempelvis barnesetene på plass.

Nettopp plassen må være noe av det som skal til for å markere en tydelig forskjell til lillebror Octavia. Octavia var i fjor Norges mest solgte stasjonsvogn. Vi Menn Bil Top Gear har testet flere utgaver av den, og testerne syntes Octavia var så bra og så rommelig at den langt på vei gjorde den større og dyrere Superb overflødig.

Om den nye Superb er i stand til å endre på denne oppfatningen, gjenstår å se fram til bilen kan kjøres på norske veier fra seinsommeren av.

MER STIL: Skoda har vært aller mest kjent for å bygge fornuftige biler til fornuftige priser. Nå ser det ut til at tsjekkerne legger mer vekt også på design. Superb kan bli et interessant alternativ til den nære konsernslektningen VW Passat. FOTO: Skoda

Større enn Passat

Superb er i likhet med en rekke andre nyere modeller fra VW-konsernet bygd med konsernets byggeklossystem (MQB). Det betyr at den teknisk sett er i nær slekt med biler som VW Passat og Golf av siste generasjon, og selvfølgelig også Octavia. Selv i småbilen Fabia brukes flere av de samme modulene.

Superb er den hittil største MQB-bilen (Modulare Querbaukasten, «modulbyggeklosser» for biler med tverrstilt motor). Kombikupeen med den store bakluka – stasjonsvogna kommer til høsten – er 486 cm lang og 186 cm bred.

Dermed er har den omtrent samme ytre mål som den nye Ford Mondeo stasjonsvogn. Skodaen er større enn VW Passat stasjonsvogn, som er 477 cm lang og 183 cm bred.

Det ligger altså an til en intern duell i VW-konsernet mellom Superb og Passat. De to bilene vil tilbys med stort sett de samme motorene og girkassene, og begge kan fås med firehjulsdrift. Superb tilbys med tre dieselmotorer med fra 120 til 190 hk. Med bensin handler det om fem motorer fra 125 til hele 280 hk.

VARIANTER: Hele åtte motorer tilbys i Skoda Superb, og den sterkeste har intet mindre enn 280 hk. Flere versjoner har firehjulsdrift, og DSG-automat kan fås til en rekke varianter. FOTO: Skoda

Rimeligere

Også når det kommer til informasjons- og betjeningssystemer har Skoda utstyr som er basert på samme teknologi som Volkswagen bruker. For eksempel kan skjermen i dashbordet «speile» en smarttelefon, slik at telefonens funksjoner enkelt kan betjenes.

Jan Erik Haugen, Skodas informasjonssjef i Norge, sier at Skodas mål er at prisene for Superb skal ligge litt under det en tilsvarende Passat koster. Prisene vil bli klare i juni.

Den utgående modellen kan du lese flere tester av her.

SLEKTSKAP: Dashbordet minner mye om det en finner i den nye VW Passat, og Skoda sier at informasjons- og betjeningssystemene bruker den samme teknologien som Volkswagen. FOTO: Skoda

Les hele saken

Se flere saker fra: Ser du din neste bil her?

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!