Enhver nisje skal fylles. Etter dette mottoet viser Mercedes nå de første offisielle bildene av den nye CLA Shooting Brake. Og hva er nå egentlig det for en bil?

Shooting Brake var opprinnelig betegnelsen for en sportslig bil, gjerne med kun to seter, som ble lagd i forlenget utgave for at eieren skulle få plass til børsa, setteren og det eventuelle byttet jakta måtte gi.

I dag kan begrepet oversettes med posørstasjonsvogn som ofte er litt trang i forhold til ytre mål.

For med CLA Shooting Brake, som med andre utgaver av arten, handler det mye om de utvendige formene. Taklinja er fallende og bakruta står coupéaktig skrått. Siderutene smalner av til små glugger bakover på bilen. Trekkene både i front og hekk skal vise at dette er en sporty Mercedes.

Ligner på storebror

Mercedes har én Shooting Brake-modell fra før, nemlig CLS Shooting Brake. Om du synes CLA Shooting Brake ser ut som en krympet utgave av den bokstavelig talt store broren, skal vi ikke krangle med deg ett sekund.

STIL: Shooting Brake-betegnelsen innebærer en egen formgivning. Maksimal plass er ikke et hovedmål, da hadde taket vært rettere og bakluka brattere. FOTO: Mercedes-Benz

Mercedes er åpenbart fornøyd med formgivningen. De kaller den nemlig et designikon, allerede før den er kommet i salg.

Som navnet antyder er dette penstasjonsvognutgaven av firedørscoupeen CLA. Den har vi testet både i delvis betalbar utgave og i dyr versjon med firehjulsdrift.

Du kan ganske trygt gå ut fra at det som handler om kjøreegenskaper og komfort vil være temmelig likt i Shooting Brake-form. Også interiørdesignen og tilgjengelig ekstrautstyr vil i hovedsak være likt.

Mercedes lover imidlertid at takhøyden i baksetet skal være bedre. Takhøyden var et av ankepunktene våre i den vanlige CLA. Fra den samme basisen som CLA og CLA Shooting Brake finnes fra før en kompaktbil (A-klasse), en kompakt flerbruksbil (B-klasse) og en crossover (GLA).

SPORTY: Tidligere har vi testet firedørsutgaven av CLA, og den har kjøreegenskaper som trygt kan kalles sportslige. Regn med at Shooting Brake oppfører seg likedan. FOTO: Mercedes-Benz

Nær C-klasse

Nyheten er 463 cm lang og 178 cm bred. Den er dermed bare 8 cm kortere og 3 cm smalere enn den nylig lanserte stasjonsvognutgaven av nye C-klasse.

Også et annet sentralt mål for ei stasjonsvogn er tilnærmet identisk. C-klasse stasjonsvogn har oppgitt bagasjeromsvolum på 490 liter. CLA Shooting Brake har 495 liter som tilsvarende tall.

Dermed er spørsmålet om CLA Shooting Brake kan bli et alternativ for dem som egentlig ønsker seg en C-klasse stv., men som ikke har råd. Mercedes-importøren i Norge har ikke priser klare nå, men prisene for den vanlige CLA kan tjene som pekepinn.

BREDT: Mercedes sier at bagasjerommet er det bredeste i bilklassen, men uten å nevne hvilke biler de regner som konkurrenter. Lukeåpningen er derimot neppe den bredeste. FOTO: Mercedes-Benz

Den koster i dag fra 318.500 kroner (CLA 180, uten leveringskostnader). For C-klasse legger Mercedes på prisen med 15.000 kroner om man tar spranget fra sedan til stasjonsvogn. Gjør de det samme med CLA, skulle det bli 333.500 kroner (men dette vet vi altså ikke).

Til sammenligning koster billigste C-klasse stasjonsvogn, C180, fra 385.000 kroner. Prisforskjellen kan altså bli i området 50.000 kroner for basisutgavene.

KJENT: De som har sittet i en vanlig CLA, en A-klasse eller en GLA, vil kjenne igjen dashbordet i CLA Shooting Brake. FOTO: Mercedese-Benz

Les hele saken

Se flere saker fra: Ser du din neste bil her?

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!