De som elsker VW Golf med den aller største motoren, men ikke har kunnet kjøpe den fordi den vanlige Golf R har for lite bagasjerom, kan trekke et lettelsens sukk.

På høstens store bilmesse i Los Angeles har nemlig merket som i norsk oversettelse betyr «folkevogn», lansert en utgave av stasjonsvogna med 300 hk. Et bagasjerom på 605 liter bør holde til selv de største designbarnevognene.

Blant standardutstyret er firehjulsdrift, som skal sikre at familiebilen har best mulig veigrep, og DSG-automat, som blant annet skal sørge for at den blir lettkjørt som en helt vanlig Golf.

Ekte sportsbilakselerasjon

Kreftene er lokket ut av Volkswagen-konsernets anvendelige turbomotor på 2,0 liter. 300 hk og 380 Nm dreiemoment holder til å jage stasjonsvogna fra 0 til 100 km/t i ekte sportsbilfart: Kun 5,1 sekunder skal øvelsen ta.

Golf R Variant, som er det offisielle navnet, er senket med 20 mm sammenlignet med en vanlig Golf. Det VW kaller progressiv styring skal sørge for at sjåførens rattbevegelser umiddelbart blir omsatt i retningsendring.

PRAKTISK: Bagasjerommet er det samme i som i normale utgaver av Golf stasjonsvogn. 605 liter bør betyr at både labrador og barnevogn får plass. FOTO: VW

Hvis familiebilen skal ut på racerbanen, kan de elektroniske kjørehjelperne deaktiveres for at mor eller far virkelig skal få kjent på hvordan bilen ter seg.

Toppfarta er elektronisk begrenset til 250 km/t, men tross overfloden av krefter oppgir VW at Golf R Variant skal kunne greie seg med kun 0,71 liter bensin per mil.

Hvis det er hold i det tallet, er det en formidabel forbedring fra den forrige utgaven av Golf R som vi testet i 2010 (da fantes den kun som kombikupé). Den brukte over én liter per mil i vår testløype. Men metoden for å beregne oppgitt forbruk er høyst omdiskutert.

SPORT: Flere detaljer innvendig skal sette sjåføren i en stemning som passer til bilens 300 hk. FOTO: VW

Sportslig pyntet

Også som stasjonsvogn er R-utgaven ekstra stylet. Bak har den sin egen støtfangerutforming og en skinnende blank diffuser (sportsbiler har slike under hekken, de skal bedre aerodynamikken). Fire store eksosrør hører med.

Også foran er designen annerledes enn på en vanlig Golf stasjonsvogn. Støtfangeren ligger nærmere asfalten, og luftinntakene er større. Innvendig skal sportsseter og R-detaljer sette sjåføren i inspirert stemning.

Pris i Norge er naturlig nok ikke kjent ved avdukingen, men her er en pekepinn: Den vanlige Golf R koster fra 634.900 kroner.

Denne bilen er nært beslektet: Audi S3

STANDARD: Sportsseter får du med på kjøpet. Firehjulsdrift og DSG-automat likeså. FOTO: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!