Driftssikkerhet på 3 til 10 år gamle biler

- 71 prosent sjanse for at denne bryter sammen

Ett bilmerke krasjlander i en ny driftssikkerhetsundersøkelse. Også premiummerkene gjør det dårlig, mens japanske biler er de beste.

UPÅLITELIG: Land Rover er det klart mest upålitelige merket i undersøkelsen. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

UPÅLITELIG: Land Rover er det klart mest upålitelige merket i undersøkelsen. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Publisert Oppdatert

Er du ute etter bruktbil? Det kan være en ekstra god grunn til å følge med på undersøkelser rundt bilmerkers driftssikkerhet.

Land Rover endte med skikkelig mageplask i britiske What Car?'s og Warranty Directs siste undersøkelse av driftssikkerheten på 3-10 år gamle biler.

What Car? er Storbritannias største magasin og nettsted for biltester og kjøpsråd, mens Warranty Direct er et forsikringsselskap som er spesialister på bilforsikring.

71 prosent av Land Rovere mellom 3 og 10 år bryter sammen minst en gang i løpet av en 12-månedersperiode, er den grimme konklusjonen. Dermed ender britenes gamle adelsmerke på en soleklar sisteplass.

I Norge lå Land Rover som nr. 21 på salgsstatistikken etter første halvår, med 431 solgte biler - hvorav langt de fleste var Range Rover Evoque, som altså ikke omfattes av undersøkelsen. De som har kjøpt nye Evoque, får bare håpe på at denne modellen er skrudd bedre sammen, med deler av bedre kvalitet.

STOPP: Noen merker og modeller stanser oftere enn andre. Og det passer sjelden, for å si det slik. Illustrasjonsfoto: Colourbox

STOPP: Noen merker og modeller stanser oftere enn andre. Og det passer sjelden, for å si det slik. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Honda på topp

Hvem er det så som befinner seg på andre enden av listen? Hvilke bilmerker er mest driftssikre?

Ikke uventet finner vi åtte japanske merker på Topp 10-listen. Aller øverst troner Honda, og det for syvende gang på rad.

En feil-sannsynlighet på 10 prosent betyr at kun en av ti Hondaer i løpet av en 12-månedersperiode får et problem som krever reparasjoner.

Sikkert kjekt å bruke i markedsføringen, nå når Honda snart skal lansere en ny CR-V!

Det er nemlig slik at den økonomiske krisen i Vesten fører til at bilkundene ønsker å beholde bilene sine lenger, viser ferske undersøkelser fra USA - der snittalderen for personbiler er på 10,7 år i dag, og faktisk har passert Norge hva alderen på bilparken gjelder.

Og når kundene ønsker å beholde bilene sine lenger, blir det selvsagt enda større fokus på hvor driftssikre bilene er. Det, og på hvor dyre deler og reparasjoner er.

Premiummerkene skuffer

SUVEREN: Japanske merker er mest driftssikre, og aller best er Honda - i år etter år. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

SUVEREN: Japanske merker er mest driftssikre, og aller best er Honda - i år etter år. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Det mest oppsiktsvekkende og skuffende med listen, er hvor dårlig premiummerkene gjør det. Samtlige av dem er godt nede på den dårligste halvdelen.

Dårligst stilt er det med Mercedes-Benz, som har en feil-sannsynlighet på 45 prosent på 3-10 år gamle biler. Audi er noe bedre med 42 prosent, mens BMW ender med 41 prosent. Skuffende - og disse dyre merkene utmerker seg sjeldent med rimelige deler og reparasjoner.

- Folk som kjøper premiumbiler betaler mye for merkevaren og ekstra god kvalitet, men vi ser at de faktisk betaler ganske mye for å holde bilene på veien også, var Warranty Directs adm. dir. Duncan McClure Fishers tørre kommentar til dette.

Problemer med akslinger og hjuloppheng er det største enkeltproblemet (nesten 30 %) ved bilstans, noe som forklares med britenes dårlige veier. Problemet burde neppe være noe mindre i Norge!

På andreplass kom feil ved bilenes elektriske anlegg.

Her er listen

Her er hele listen fra undersøkelsen. Hvor befinner ditt bilmerke seg, og har du egne erfaringer som stemmer med, eller ikke stemmer med, resultatene her?

PREMIUM KVALITET? Premiumbilene skuffer, og dårligst ut kommer Mercedes-Benz. Foto: Kjell-Magne Aalbergsjø

PREMIUM KVALITET? Premiumbilene skuffer, og dårligst ut kommer Mercedes-Benz. Foto: Kjell-Magne Aalbergsjø

Driftssikkerhet for 3-10 år gamle biler:

Plassering

Merke

Sannsynlighet for feil

Nr. 1

Honda

10 %

Nr. 2

Toyota

17 %

Nr. 3

Lexus

18 %

Nr. 4

Suzuki

19 %

Nr. 5

Subaru

20 %

Nr. 6

Hyundai

21 %

Nr. 6

Mazda

21 %

Nr. 6

Mitsubishi

21 %

Nr. 9

Chevrolet

22 %

Nr. 10

Nissan

25 %

Nr. 11

Kia

26 %

Nr. 12

Ford

31 %

Nr. 12

Skoda

31 %

Nr. 14

Citroën

32 %

Nr. 15

Peugeot

35 %

Nr. 15

Daewoo

35 %

Nr. 15

Smart

35 %

Nr. 18

Mini

37 %

Nr. 19

Fiat

38 %

Nr. 20

Seat

39 %

Nr. 20

VW

39 %

Nr. 20

Volvo

39 %

Nr. 20

Porsche

39 %

Nr. 24

Vauxhall (Opel)

40 %

Nr. 25

BMW

41 %

Nr. 26

Audi

42 %

Nr. 27

Rover

43 %

Nr. 27

Jaguar

43 %

Nr. 29

Mercedes-Benz

45 %

Nr. 30

MG

48 %

Nr. 31

Saab

50 %

Nr. 31

Chrysler

50 %

Nr. 33

Renault

52 %

Nr. 33

Jeep

52 %

Nr. 35

Alfa Romeo

55 %

Nr. 36

Land Rover

71 %

Les også:

Nydelig bil - og skuffende

Her står fotoboksene som måler snittfart

Enklere med bilimport

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning