Nor-Tech 320 MC

En moderne Riva-tolkning

Nor-Tech 320 MC føyer seg inn i rekken av sportslige båter med klassiske trekk. En ultramoderne Riva-tolkning om du vil.

FOLKELIG: Dette trolig en av Nor-Techs mest folkevennlige båter så langt, med tanke på hvordan cockpiten er organisert.

FOLKELIG: Dette trolig en av Nor-Techs mest folkevennlige båter så langt, med tanke på hvordan cockpiten er organisert.

Publisert Oppdatert

Norske Nor-Techs båter blir i amerikansk språkdrakt gjerne generelt omtalt som «flamboyant» i sin framtoning. Eller en ekstrembåt i daycruiserinnpakning i hjemlige termer om du vil. Deler av flåten har like vel fått et lett dempet preg på sine mindre modeller, som vi kan se på nye Nor-Tech 320 Monte Carlo, som ble introdusert under båtmessa i Fort Lauderdale i fjor.

Samtidig kommer også denne farkosten med inspirasjon klart hentet fra Riva-klassikeren Aquarama, om vi ser litt stort på det.

Videre er dette en oppfølger til forgjengeren og slagskipet 420 Monte Carlo, en farkost vi testet med godt resultat ved en tidligere anledning. Linjene her henger naturlig nok sammen med at båtene skreddersys i stor grad ut fra eierens ønsker, men motoriseringen er en fellesnevner.

Sosial sone

I dette tilfellet her ligger fokuset på det sosiale om bord, med en nokså original dørklayout å vise til. Her blir du midtpunktet om bord på flere måter. Her sitter du midt i cockpiten, og ikke til styrbord – som er den tradisjonelle plasseringen i de fleste daycruisere. Her kan vi nevne, uten sammenligning for øvrig, at svenskenes Storebro forsøkte seg med å plassere styringen til helt babord, med henvisning til at det ble mer sosialt. Ulempen var gjerne at du mistet sikten til styrbord, hvor du bør holde utkikk etter båter du har vikeplikt for.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VINDSKJERM: Vindskjermen er trukke passe langt akterover, men blir akkruat i snaueste laget om det er full beskyttelse mot fartsvinden

VINDSKJERM: Vindskjermen er trukke passe langt akterover, men blir akkruat i snaueste laget om det er full beskyttelse mot fartsvinden

Nor-Techs mest folkelige båt

Men tilbake til vår båt: Dermed er dette trolig en av deres mest folkevennlige båter så langt, med tanke på hvordan cockpiten er organisert. Store deler av akterpartiet har gått med til solseng med motorkassa under, med en passasje midtskips til badeplattformen.

Dette blir ellers en naturlig sti for å gjøre ankomst med stil, å forsøke seg over fordekket er nemlig ikke å anbefale – og er heller ikke meningen.

Selv om det åpenbart ligger mye ressurser i det ytre her, har båten definitivt ikke falt langt fra stammen når det gjelder fartsegenskapene fra sine forfedre. Skroget er på alle måter fintunet, forseggjort og lekkert i sjøen. Og med en så pass moderat motorpakke vi har i dette tilfellet er dette trolig noe av det tryggeste i denne klassen du kan sette beina om bord i.

Når det er sagt, så skal vi huske på at dette er en båt på 32 fot med en prislapp på rundt 3,5 millioner kroner. Det gir en pris pr. fot som plasserer den godt inn i premium-segmentet for båter. Og her er kravene tøffe og konkurransen meget hard.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ORIGINALT: Føreplassen i senter en noe som virkelig skiller denne dagsturbåten
fra andre.

ORIGINALT: Føreplassen i senter en noe som virkelig skiller denne dagsturbåten fra andre.

Bensin i blodet

I motorrommet finner vi som standard en av MerCruisers trofaste bensin-V8-ere på 8,2 liter. 8.2 Mag H.O. yter sine 430 hestekrefter, og er en ideell motor med tanke på gange og akselerasjon for en Riva-inspirert farkost.

Tekniske data

Lengde: 9,75 m

Bredde: 2,98 m

Vekt, ca.: 4 000 kg

Oppgitt toppfart: 50 knop

Toppfart, testet: 45 knop

Motor: Mercruiser 8.2 MAG H.O., 420 hk

Drivstoffkaptasiet: 681 l

Pris, ca.: 3 495 000 kr

Men i tillegg har motoren fått alle de tidsriktige innslagene, for å overleve stadig strengere utslippskrav. Men vi kan legge til at den låter godt også, et lydbilde som vekker følelser, selv om det ikke har samme status som snekke-dunk-dunken fra gamle dager.

Utover dette er det usedvanlig god orden rundt motoren, med solide beslag, doble slankeklemmer, strøken orden og kabling som kan få en elektriker til å smelte. Når det gjelder orden i motorrommet er det særdeles viktig for bensinentusiastene, siden bensin på avveie har en litt lei tendens til skape uhygge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NOR-TECH: Selv om det åpenbart ligger mye ressurser i det ytre her, har båten definitivt ikke falt langt fra stammen når det gjelder fartsegenskapene fra sine forfedre

NOR-TECH: Selv om det åpenbart ligger mye ressurser i det ytre her, har båten definitivt ikke falt langt fra stammen når det gjelder fartsegenskapene fra sine forfedre

God for 50 knop

Men når det gjelder bensinen som har funnet riktig vei, kan vi nevne at den på en typiske marsjfart på rundt 25 knop stiller med et forbruk på vel 51 liter i timen, eller 2,1 liter på mila og et turtall på 3 000 omdreininger.

Toppfarten logget vi i dette tilfellet til 45 knop, rundt fem knop mindre en forventet toppfart på 50 knop. Denne differansen kunne ifølge importøren i stor grad tilskrives groen fra sesongen.

Støybildet utvikler seg ellers bra over hele linja, men ved full åpning slurper den inn 143 liter i timen og hopper opp til 87,4 desibel på måleren.

Dette er en relativ dramatisk økning for de siste fem knopene, hvor også forbruket også stiger med nesten 30 liter. Dette er for øvrig et konvensjonelt mønster, og viser at å ta ut de siste kreftene av motoren er sjelden lurt, om det ikke står om livet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RIVA: Nor-Tech 320 Monte Carlo minner om Riva-klassikeren Aquarama.

RIVA: Nor-Tech 320 Monte Carlo minner om Riva-klassikeren Aquarama.

Stabil step

Skroget er sandwich-konstruert med kevlar som viktig innslag, noe som gjør det lett og stivt. Det er videre steppet, noe som gir en relativt myk gange under normale forhold, i tillegg til at det kan by på noen ekstra knop sammenlignet med konvensjonelle skrog. Båten er med sine gode bredde også rimelig stabil.

Her i diesel-land vil det naturlig alltids være en dragning mot dieselvarianter av økonomiske grunner, i tillegg til at dieseltilgangen er god landet rundt – men i dette tilfelle kan det bli litt som sette en diesel inn en lekker og velkjørende kabriolet, både kjøreegenskaper og lydbilde blir litt feil, i tillegg til at både navnet og båten så å si skriker etter et liv i Middelhavet.

Testdata

Turtall Støy Fart Forbruk (l/nm) Forbruk (l/t)
650 61,0 2,7 2,2 6
1000 67,0 4,3 2,3 10
1500 71,0 6,4 2,8 18
2000 78,0 7,9 3,8 30
2500 79,0 15,2 2,8 43
3000 80,3 25,0 2,1 51
3500 81,1 29,7 2,1 62
4000 81,4 36,1 2,6 92
4500 83,2 41,6 2,8 115

 

Vi Menn Båt mener

Nor-Tech 320 Monte Carlo er en absolutt spennende dagsturbåt i sin klasse. Og kjøreglede er noe av det første vi legger merke til om bord, både for fører og passasjerer – og det er nettopp etter hva vi mener poenget med båten også. Samtidig er det godt over snittet vellykket som en sosial båt, som fint tåler at du har med venner og kjente.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning