Test Guide Mercury 25=

SNORSTART: Denne kan du starte med en snor, for den har et batteriløst innsprøytnings-system. Her drar man en gang først og lader innsprøytnings-systemet, før den starter på andre draget. © Westerling, Staffan

Test Guide Mercury 30=

REKKETREER: Denne har en rekketreer med enkel overliggende kamaksel og to ventlier per sylinder. © Westerling, Staffan

Test Guide Mercury 20=

ENESTE MED FORGASSER: F20 er den eneste motoren i testen som er utstyrt med forgasser. De to andre har elektronisk innsprøytnings-system og powertrim. © Westerling, Staffan

Viktig vekt

En moderne firetakter på 20 til 30 hk veier ofte betydelig mer enn din gamle totakter med samme effekt. Det kan bety at båten som fungerte fint med totakter, blir baktung og lite planingsvillig med ny motor. Urolig gange er også vanlig.

Årsaken er at eldre båter ofte er smalere og har mindre bæring i hekken. Dette er enda en grunn til at du bør prøvekjøre en ny motor på din båt.

Motorfakta

Mercury F20 er ny av året og er en tosylindret firetakter med enkel overliggende kamaksel og to ventiler per motor. Sylindervolumet er på 351 cm³ og vekten 52 kilo. F20 er den eneste motoren i testen utstyrt med forgasser. De to andre har elektronisk innsprøytningssystem og powertrim.

Mercury F25 kom på markedet for et par år siden. Denne har en rekketreer med enkel overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder. Slagvolumet er her på 526 cm³, noe som gjør den til en av det største i klassen.

Mercury F30 og F25 tilhører samme motorfamilie. Slagvolumet er her 525 cm³ og vekten er 78 kilo. Du kan starte den med snor, for den har et batteriløst innsprøytningssystem. Her dra man en gang først og lader innsprøytningssystemet, før den starter på andre draget.

Ikke kjøp for liten eller for stor motor til båten din. Finn fakta før du kjøper ny motor, og prøvekjør alltid før du slår til. Det betaler seg.

Vi har testet tre firetaktere i størrelsene 20, 25 og 30 hk på aluminiumsbåten Linder Sportsmann 456 Max. Målet har vært å finne ut hvor mye 10 hestekrefter egentlig har å si for fart, akselerasjon, støy og forbruk. I denne testen har vi brukt tre toppmoderne firetaktere fra Mercury.

Testbåten er en elegant liten konsollbåt i aluminium for motorer opp til 30 hester. Det vitale målene er 451 centimeter for lengden og 175 for bredde, og 202 kg uten motor. Testene utføres med både to og fire personer om bord.

Fart

Med Mercury F30 på akterspeilet, to personer på aktertofta og full åpning klarer vi 26 knop. Dette er en toppfart som ikke er noe problem for testebåten. Med den fem hestekrefter fattigere 25-hesteren klarer vi 24,6 knop, og med 20-hesteren noterer vi oss 22 knop.

25- og 30-hesteren er rigget med powertrim og dermed lettere å optimalisere enn F20, som mangler denne funksjonen. Vi ble nødt til å finne en innstilling som passet både for fart og akselerasjon, i tillegg til to og fire personer. Vi mener å ha funnet et greit kompromiss.

Drar vi av 2000 omdreininger fra topp, er 30-hesteren den eneste som har tilstrekkelig med kraft til å holde båten i plan.

Når vi tar om bord fire personer, taper vi rundt tre knop på topp. Med minstemotoren er det bare full gass eller 500 o/min mindre som gjelder om du vil holde båten i plan. Skal du ofte ha flere enn to personer i en slik båt, bør du velge en større motor.

Båten faller gjennom planingsterskelen ved rundt 14 knop. På de aller fleste båter i denne størrelsen vil planingsterskelen ligge et sted mellom 13 og 16 knop. Greit å huske når det er duket for motor- eller båthandel.

Les også

Hvilken motor skal du velge?

Velg rett propell

Forbruk

Nye og moderne firetaktere er på generelt grunnlag bensingjerrige. 20-hesteren bruker minst med to personer om bord, mens 25-hesteren bruker mest av de tre. Men forskjellene er svært små.

Ved 20 knop bruker for eksempel 20-hesteren 0,28 liter bensin på en nautisk mil, mens 25- og 30-hesteren skal ha 0,32 og 0,31 liter på mila.

Med fire personer om bord er 30-hesteren like gjerrig som 20-hesteren ved 15 og 17 knop. Ved 20 knop er det ikke mer en 0,03 desiliter som skiller. 25-hesteren bruker 0,35 l/nm, mens 30- og 20-hesteren skal ha 0,34 og 0,32 l/nm. Regner vi som vanlig ut snittforbruket med to personer om bord, med gitte hastigheter fra 6 til 22 knop, ser det slik ut:

Mercury F20: 0,31 liter/nm

Mercury F30: 0,35 liter/nm

Mercury F25: 0,36 liter/nm

Akselerasjon

Mercury 30 er som forventet raskest i akselerasjonen, fulgt av 25-hesteren. Men også 20-hesteren klarer seg bra fra stille til 15 knop med to om bord, men er et par-tre sekunder tregere enn de øvrige. Årsaken til det relativt gode resultatet er lavere vekt (21 og 26 kg).

Med fire personer om bord kjennes 20-hesteren for liten. Knapt fire sekunder tregere enn 30-hesteren mellom 0 og 15 knop er klart merkbart. Det minste motoralternativet passer som regel bare bra med to personer om bord.

Husk at en for liten motor ofte skaper irritasjon, som utløser kjøp av ny motor. Det er en av grunnene til at du bør prøvekjøre.

Les også

Guide:115 hester

Test av påhengsmotorer

Støynivå

I våre støytester er det 20-hesteren som lager mest lyd i hele registeret, sett bort fra tomgang. Ved 20 knop støyer 20-hesteren hele fem decibel mer enn 30-hesteren, og tre mer enn 25-hesteren. 30-hesteren er mest behagelig i de fartsområdene du bruker båten mest.

Alle disse firetakterne støyer betydelig mindre enn de gamle forgasservariantene i samme størrelse. Vi snakker faktisk om en halvering.

Konklusjon

20-hesteren klarer testen med to personer godt. Legger vi til to til, blir det i minste laget. Både 25- og 30-hesteren klarer belastningen fint, og 30-hesteren er best. Den støyer minst, er raskest og sterkest, og ikke bruker den mye bensin heller. Den kan dessuten kjøres på lavere belastning for å holde en viss fart, og det borger for lang levetid.

30-hesteren koster rundt 7000 kroner mer enn 25-hesteren og rundt 15 000 kroner mer enn 20-hesteren. Har du ett ønske om å beholde motoren noen år, er det verdt hver krone.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!