Den moderne utenbordsmotoren har teknologisk sett distansert den bensindrevne innenbordsmotoren. De fleste av oss hadde en tro på at forskningen og videreutviklingen av påhengsmotorene - som i stor grad er fremdrevet av stadig strengere, amerikanske miljøkrav - skulle føre til et større skille mellom totakterne og firetakterne på markedet. Etter vår omfattende test å dømme, er ikke dette tilfelle. I hvert fall ikke i den populære 115-hestersklassen.

Etter omfattende gjennomkjøring, måling og bedømming av våre fem testdeltakere, er det påfallende hvordan resultatene tar knekken på tidligere antakelser og myter hva gjelder utenbordsmotorisering. Totakteren er ikke nødvendigvis lenger den tørsteste, eller den mest støyende. Og firetakterne er heller ikke nødvendigvis de tregeste i akselerasjonen, eller de klart tyngste.

Motorer som yter 115 hestekrefter er tidsaktuelle testobjekter. Flere båteiere ønsker mer fart på sjøen, noe som betyr at flere av de mindre og åpne fritidsbåtene nå bygges for å tåle motoriseringen. Et spenn av båttyper i størrelsesklassen fra 16 til 26 fot kan dra nytte av motorens tjenester - altså den klart mest populære klassen i Norge.

Våre testmotorer av typen Yamaha F115, Mercruiser 115 Optimax, Suzuki 115 DF, Selva 115 EFI og Evinrude 115 E-tec florerer i båthavnene langs kysten vår. Samtlige selges fast med flere av markedets mest populære båtmerker.

Motorene i denne testen ble alle etter tur plassert på vår innlånte testmodell, Yamarin 59 Cabin, en 19-fots styrehusbåt med utlovet fartsområde rundt 35 knop. Hver av motorene er blitt kjørt med lik vekt i båten, og under relativt like forhold.

Vi har gjort drivstoff- og støymålinger etter faste rutiner, kjørt akselerasjonstester mellom faste punkter og gjort snittmålinger på en fast runde på 5,2 nautiske mil med varierende fartsintervaller.

Til høyre finner du linker til de fem testene, på neste side kårer vi en vinner!

Kastloss mener

Årets 115-hestertest viser at produsentene følger hverandre nøye. Her er det ingen som stikker seg veldig ut. Yamaha og Selva er som forventet like, og leverer jevne og tilfredsstillende resultater. Begge ligger dessuten på plussiden prismessig. Vi venter i spenning på hvordan markedet tar imot den italienske "nykommeren".

Suzuki DF 115 er en kraftig og fin motor, men med testen av storesøster DF 150 friskt i minne, skuffer hun oss noe støymessig. Skyvet og akselerasjonen er imidlertid bra. Dette er et spesielt godt valg for vannsportinteresserte.

Mercury 115 Optimax leverer et greit resultat, og er også støymessig snill i det viktige 25-30-knopsintervallet. På lave hastigheter er motoren imidlertid vesentlig mer støyende - og noe tørstere - enn konkurrentene. Med komplett pakke er motoren også dyrest i klassen. Om du liker å dorge, bør du nok velge noe annet.

Evinrude 115 E-tec imponerer oss med god fart, moderat støy og fornuftig forbruk, og selv om den ikke er den rimeligste, er dette totalt sett den beste motoren.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!