Kort sagt:

+ Normalt forbruk i marsjfart

+ Akseptabelt støynivå i fart

+ Langt serviceintervall


- Noe dyr

- Mye støy på lave turtall

- Forbruk i mellomregister

Mercury 115 Optimax er en to-takter med direkte bensininnsprøytning. Den tre-sylindrete motoren har et volum på 1,5 liter og veier 170 kilo.

Motoren ble plassert på vår testmodell, Yamarin 59 Cabin, en 19-fots styrehusbåt med fartsområde rundt 35 knop. Hver av motorene er blitt kjørt med lik vekt i båten, og under relativt like forhold.

Vi har gjort drivstoff- og støymålinger etter faste rutiner, kjørt akselerasjonstester mellom faste punkter og gjort snittmålinger på en fast runde på 5,2 nautiske mil med varierende fartsintervaller.

I vår test støyer firetakterne like mye som totakterne på toppfart, men det svinger mer på de laveste hastighetene. Fra dorgefart og opp til rundt 15 knop er Mercruiser 115 Optimax den klart mest støyende, selv om den faller inn i rekkene igjen rundt cruisingfart på 25 knop. Dersom du opererer mye på de lavere hastighetene til vanlig, kan dette være verdt å merke seg.

Mercury 115 Optimax viste seg tregest med 17,7 sekunder i akselerasjonstesten, et drøyt sekund etter den raskeste motoren.

Mercrury 115 Optimax bruker noe mer drivstoff enn konkurrentene i fartsområdet fra ca. 7-17 knop. har ved en fart på ca 8 knop et forbruk på rundt 1,24 liter pr. nautisk mil. Firetakteren Yamaha F115 har ved samme fart et målt forbruk på 0,95 liter pr. nautisk mil. En tur på 10 nautiske mil i denne farten gir her en forbruksdifferanse på 2,9 liter. Kanskje ikke så betydningsfullt i den store utgiftsmessige sammenheng, men dersom du ferdes mye i lave hastigheter, blir det fort noen kroner.

I normalt marsjfartsområde på ca. 20 til 26 knop varierer forbruket mellom 0,8 til 0,9 l/nm, noe som er mer i tråd med konkurrentene.

Mercury tar ekstra betalt for stålpropell, men har det mest komplette instrumentutvalget, med blant annet forbruksmåler.

Teknisk data

  • Motortype: Totakt, R3
  • Slagvolum: 1526 ccm
  • Vekt: 170 kilo
  • Garanti: 3 år
  • Førstegangservice: 100 timer/1 år
  • Serviceintervall: 300 timer/3 år
  • Inkl. i pris: 20' aluminiumspropell (testet med stålpropell), bensintank m. slange, sidemontert fjernkontroll m/kabler
  • Pris totalt: 125 663 kroner
  • Pristillegg for stålpropell: Ca. 3000 kroner
  • Instrumenter: Turteller, trimidikator og timeteller, fartsmåler, forbruksmåler, tankmåler og voltmeter.

Marine Power International: www.marinepower.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!