Sykmeldes båtbransjen?

Hvor dårlig står det til med norsk båtbransje? Sjøen for alle kan gi svaret.

Pluss ikon
Adm. dir. Erlend Prytz i Norboat er spent på utfallet av Sjøen for alle. Det er nok resten av båtbransjen, også.
Adm. dir. Erlend Prytz i Norboat er spent på utfallet av Sjøen for alle. Det er nok resten av båtbransjen, også. Foto: Petter Handeland
Sist oppdatert
Rune Eriksen (40) fra Sarpsborg er på messa for å kjøpe en enda litt større daycruiser enn hva han har i dag. Norsk båtbransje håper på mange som ham i ukene fremover.
Rune Eriksen (40) fra Sarpsborg er på messa for å kjøpe en enda litt større daycruiser enn hva han har i dag. Norsk båtbransje håper på mange som ham i ukene fremover. Foto: Geir Svardal

Vi tok temperaturen på messa som tar temperaturen på norsk båtbransje - Sjøen for alle. Betegnelsen på messa har sjelden passet dårligere. At folk mister jobben og lønninger fryses, medfører neppe mer liv i norsk fritidsbåtbransje. På den andre siden er vi paradoksalt nok i en vanskelig økonomisk tid der mange likevel får bedre råd, takket være lavere renter. Noe som virker motsatt vei. Hvor sterke disse motsatt virkende kreftene er fremover mot båtsesongen, er vanskelig å vite i dag. Men Sjøen for alle vil fortelle oss ganske mye om dette.

- Vi håper på mellom 45 000 og 50 000 besøkende, sier adm. dir. Erlend Prytz i Norboat, som representerer norsk båtbransje.

Mest kjent så langt, har Askeladdens problemer vært. Først druknet volumprodusenten av fritidsbåter. Så ble selskapet nylig blåst liv i igjen, med til dels nye eiere. Symptomatisk for situasjonen. For mange er det en kamp fra dag til dag!

For båtbransjen blir det spennende dager fremover. Hvor mange mennesker dukker opp på Sjøen for alle? Hvor mange kontrakter blir skrevet? Hvor mange kontrakter signeres i ukene etterpå?

Se alle nyhetene fra messa her.

Folk er mer forsiktige

Adm. dir. Erlend Prytz i Norboat er spent på utfallet av Sjøen for alle. Det er nok resten av båtbransjen, også.
Adm. dir. Erlend Prytz i Norboat er spent på utfallet av Sjøen for alle. Det er nok resten av båtbransjen, også.

Å kjøpe båt bør nemlig ikke være en impulshandling, siden vi snakker om dyre produkter det faktisk er mulig å klare seg uten (du finner kjøpskurs på båtmessen - se her). Men for mange er båtlivet fortsatt nærmest en livsstil, og en forutsetning for høy livskvalitet.

Men i situasjonen vi er oppe i, er det ingen tvil om at mange blir mer forsiktig med pengene, uten at de nødvendigvis syltes ned på sparegrisen.

- Vi ser nok en interessedreining mot mindre båter. De som har det enklest nå, er de som selger mindre familiebåter, weekendbåter og dagsturbåter, mener Erlend Prytz. Som også understreker at situasjonen tross alt ikke er svart.

- Folk skal fortsatt ha service på båtene sine. Det er behov for vinteropplag og vinterkonservering, og motorene er blitt så avanserte at få kan skru noe særlig på dem selv.

Noen ønsker også å kjøpe seg fri fra vasking og polering. Den delen av bransjen opplever bare en marginal nedgang.

Les også:

Regjeringen bidrar

Sjøen for alle ble åpnet av nærings- og handelsminister Sylvia Brustad. Ministeren var selvsagt opptatt av finanskrisens virkning på en tradisjonsrik norsk båtbransje.

- Vi kan ikke gjøre noe med markedet, men vi kan bidra til at bedrifter klarer å omstille seg til markedet er på plass igjen, sa hun til klikk.no, etter sin åpningstale i Norges Varemesse på Lillestrøm.

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad i prat med klikk.no. Hun hever at regjeringen er svært opptatt av å ta vare på norsk båtbransje.
Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad i prat med klikk.no. Hun hever at regjeringen er svært opptatt av å ta vare på norsk båtbransje. Foto: Petter Handeland

- Hva gjør dere konkret?

- Vi går inn både med penger og andre ting. Blant annet er det lagt frem ulike tiltakspakker til nyskaping og innovasjon, svarte Sylvia Brustad.

Så spørs det om det monner. Og så blir det spennende å se hvordan folk slutter opp om Sjøen for alle. Tempen tas i disse dagene. Om noen uker får vi vite hvor høy feber norsk båtbransje har.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 15/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også