Røffe helårsbåter er i vinden, og finske Bellas ferskeste tilskudd går under navnet Bella 700. Her har båtdesigner Espen Thorup stått for en stor del av regien, sammen med Bella selv.

Dette er på mange måter en klassisk båt ment for bruk i skjærgården og langs kysten, samtidig som den kan egne seg for mer profesjonelt bruk med kraftige fenderlister og det hele.

Her kan det spesielle skroget fort trekkes fram som et viktig fortrinn også. Blant annet er det meget lettplanende, i forhold til å være en hyttebåt på snaue 22 fot. Det er noe som også betyr at du kan slippe unna med en mindre motor.

Bella 700=

AKTER :Akterdekket er ikke spesielt stort og har begrenset praktisk bruksområde. FOTO: Terje Haugen

Tekniske data Bella 700 Patrol med Mercury 150 EFI

  • Lengde (LOA): 6,60 m
  • Bredde: 2,60 m
  • Dypgang: 0,75 cm
  • Vekt: 1 500 kg + motor
  • Motor: 115-200 hk
  • Motor, testbåt: Mercury 150 EFI
  • Køyer: 2
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, standard båt: (SEK) 377 500
  • Pris, med Mercury F 150 XL EFI: 544 500
  • www.bellaboats.fi

Røff

Nå ser denne båten riktig nok tøff ut, men det er på sin plass å slå fast at den som andre tilsvarende båter på rundt 22 fot ikke bør utsettes for spesielt mye over snittet sjø eller røff behandling i høy fart, det blir fort ukomfortabelt for folk du har med deg om bord.

Det er like vel lett å utsette seg selv for et lite bedrag når du setter deg under tak i mindre hyttebåter av dette kaliberet. Siden du sitter tørt og beskyttet, er det fort gjort å tro at du kan gyve løs på litt mer sjø enn det du ellers ville ha gjort. Brukes det samme dose sunn fornuft her, som i en tilsvarende åpen variant, er problemet løst.

Vår båt ble rigget med en 150-hester fra Mercury. Det holder greit til dette skroget, med nok reserver til å takle noe last. Under vår testrunde var vi fem voksne karer om bord, uten at båten ble spesielt vanskelig å takle av den grunn.

Bella 700=

SIKT: Fra førerplassen er det god sikt i alle retninger takket være store vinduer. Dette er også noe som bidrar til å lyse opp cockpiten. FOTO: Terje Haugen

Komfort først

Det store poenget her er at komforten blir akseptabel med en forseggjort hytte på plass. Dette er en fin transportbåt som kan kjøres i et fleksibelt marsjfartområde, selv om det ikke er sommer ute. Duggproblemet er for øvrig løst ved hjelp av varme i rutene.

På den virkelig varme årstiden kan taket åpnes og lyset slippes inn.

Ellers er det også svært lett å komme seg inn og ut av båten, med steg i baugen og gode rekker. Fra førerplassen er det god sikt i alle retninger takket være store vinduer, noe som også bidrar til å lyse opp cockpiten.

Det er lagt opp til fem faste sitteplasser og overnattingsmuligheter for to som er veldig glad i hverandre.

Bella 700=

FRISK: Bella 700 byr på mye frisk båt forpengene om det er et generelt helårsbruk som står på menyen. FOTO: Terje Haugen

Prioritering

Som de tekniske dataene tilsier, er dette en nokså liten båt for å kunne huse hyttebåtkonseptet fult ut. Dette ser ut til å ha gått mest utover toalettløsningen til styrbord akter.

Her er det ikke rare plassen og patentet for å lette på lukene virker ikke helt gjennomtenkt under testen. Salongen ellers er både lys, praktisk og trivelig.

Akterdekket er ikke spesielt stort i forhold til aktiviteter som for eksempel fiske. Da passer det bedre til en liten ankerdram for to i havna.

Det same kan sies om det lille dekket forut, men her er det i tillegg meget godt tilrettelagt for om bordstigning. Her må du ha rulletrapp for å få det enklere og tryggere.

Bella 700=

PRAKTISK: Det lille dekket forut har også begrenset bruksområde, men her er det meget godt tilrettelagt for om bordstigning. FOTO: Terje Haugen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Bella
Pris 540000

Konklusjon

Bella 700 byr på mye frisk båt for pengene om det er et generelt helårsbruk som står på menyen. Om du synes liten hardtoppbåt blir for snaut samtidig som en Targa ikke er innen rekkevidde, så er dette noe å se nærmere på. Her er det trolig ikke nevneverdig gevinst av å ha for stor motor heller, så en mindre motor kan nok også vurderes for å komme i land med budsjettet.

LES OGSÅ:

Her er alternativet

Slik blir Askeladdens nyeste

Derfor er dette en flott fiskebåt

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!