Arronet 25 CXIP med Volvo Penta D3 220

Proff båt med fritidsambisjoner

Svenske Arronet har sneket seg inn i hjertene til båtfolk langs kysten de siste årene. Her er årsaken.

Sist oppdatert

Tekniske data Arronet 25 CXIP med Volvo Penta D3 220

  • Lengde: 7,82 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt, uten motor: 1 800 kg
  • Motor, anbefalt: 170-220 hk
  • Motor, testbåt: Volvo Penta D3 220
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, fra: 900 000 kr
  • Pris, testbåt: 1 200 000 kr
  • arronet.se

Båtliv er så mangt, og utvalget likeså. Den litt røffere båtbruken er gjerne synonymt med aluminiumsbåt, hvor det også er mye å velge i. Det er her svenske Arronet kommer inn i bildet og stiller med røffe aluminiumsbåter, hvis flåte for tiden spenner ifra rundt 18 til 35 fot. Dette fordelt over fem grunnmodeller som frir lett til den halvproffe brukeren i tillegg til proffene i for eksempel redningstjenesten.

På den andre siden er for eksempel 23-varianten deres å finne i åtte ulike varianter, hvor ren fritidsbruk definitivt også står på programmet.

Tidligere i år lanserte verftet Arronet 25 cxip, og den kommer som de andre båtene i flåtene deres i minst to versjoner med en gang.

Vårt eksemplar stiller med fordekk og mulighet for overnatting, mens den andre versjonen stiller med åpen baug og nedsenket fordekk eller sittebrønn.

Du kan også velge mellom innenbords eller utenbords. 25-varianten er for øvrig også basert på 24.5 cx.

PROFFPREG: Er du fan av teak, fargerike puter og spennende stoffkombinasjoner? Da er dette slett ikke din type båt. FOTO: Terje Haugen
PROFFPREG: Er du fan av teak, fargerike puter og spennende stoffkombinasjoner? Da er dette slett ikke din type båt. FOTO: Terje Haugen

Timer i sjøen

Testdata Arronet 25 CXIP med Volvo Penta D3 220

Turtall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/t

1500

7,3

72

1,0

7,2

2000

10,4

79

1,2

12,8

2500

18,8

80

1,0

18,2

3000

25,6

81

0,9

24,1

3500

31,0

82

1,1

33,8

4000

36,2

84

1,3

47,1

Men tilbake til vårt testeksemplar 25 cxip. Dette er altså båten for deg som bruker noen timer på sjøen i året, og rigget med innenbordsmotor fra Volvo Penta kan du trygt gjøre det også. I vårt tilfelle en Volvo Penta D3 220 med en toppfart på 37 knop. I ren vekt snakker vi om 1800 kg før motoren kommer på banen.

Sagt på en litt annen måten: Dette er ikke en spesielt rimelig båt. Men om bord får vi ganske raskt slått fast at dette er en bruksbåt i ordets rette forstand. Her kommer funksjon foran form, og ikke mye ressurser er brukt på jåleri, uten at båten bærer preg av å være uslipt eller grov.

Det kjennes kort sagt ikke som en ren yrkesbåt, samtidig som den har mange kvaliteter forbundet med yrkesflåten. Her kan vi trekke fram alt fra god lanterneplassering til proff kabelmerking og rikelig med solide gripemuligheter.

Proffe saker

Her kan vi starte med dørken, som består av sklisikra aluminiumsplater på de fleste områdene, skott og andre overflater er behandlet med et spesielt støydempende belegg.

FUNKSJON: Denne modellen er en praktisk og tøff båt. Noe interiøret klart vitner om. FOTO: Terje Haugen
FUNKSJON: Denne modellen er en praktisk og tøff båt. Noe interiøret klart vitner om. FOTO: Terje Haugen

Det er greit med sitteplasser i salongen, men her er det verdt å få med seg at det er på plass to fulldempede stoler i fartsretning - som gjør en fremragende jobb for komforten.

Kommandobrua eller førerplassen har fått en mer konvensjonell løsning med brytere og plottere innen fornuftig rekke- vidde, men vi kunne tenke oss en litt annen plassering på gasspaken. Her kunne den kanskje fått en litt høyere plassering, for mer presisjon, i tillegg til å komme litt nærmer stolen.

Akterdekket er relativt gigantisk og røft. Dette kan åpenbart brukes til alt fra grov last til hytta, samtidig som det trivelig nok til å nyte en liten ankerdram i uthavna. Videre er adkomsten til motorrommet god, med lett tilgang på de vanligste inspeksjonspunktene.

Men det virkelig smarte innslaget om bord er fremkommeligheten. Siden båten har et fordekk, er det laget en spesiell luke som åpner for fri ferdsel forut. Men også akter er det lett å komme seg ut eller inn. I forpiggen er det ellers fult mulig å overnatte for et par voksne, i tillegg til at selve hytta også kan rigges til med overnattingsmuligheter.

Lettkjørt

Med maksimal motorstyrke under akterdekket blir det ikke store utfordringen å få båten over den lille planingsterskelen, og sikten er på plass hele tiden.

I sjøen går det lekent, stumt og stille, også over mindre bølger og litt rotete sjø her og der. Her kan vi nærmest fråtse i et meget rommelig marsjfartsområde, alt etter vær, vind og dagsform.

Det er verdt å få med seg at den generelle støydempingen om bord også bidrar godt til å minimalisere både motor- og skrogstøy. Men med 5 mm plater i skroget er det også mye som tar imot.

Ulempen med mye kvalitet er som regel at det koster også, noe det altså gjør her. Vi liker like vel godt at verftet tilbyr både innenbords- og utenbordsvarianter på samme skroget, og en utenbordsvariant vil fort lønne seg om bruken er mer sparsommelig.

Men hvordan dette arter seg med utenbordsmotor blir en litt annen skål, men forbruket vil være lavere med en innenbords diesel på plass.

Denne saken ble første gang publisert 15/12 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også