Kort sagt:

+ Pris

+ Stabile sjøegenskaper

+ Mye plass forut


- Beslag til solplatting

- Plass til ben ved konsoll

Billig kan bety så mangt i båtverden, men det starter i alle fall veldig riktig på prislistene. Den rimeligste versjonen av 535 Open kommer på 195 000 kroner.

Våre testbåt var utstyrt med Mercury Optimax 90 og koster dermed 221 000 kroner.

Quicksilver forsøker ikke å skryte på Activebåtene en masse egenskaper de ikke har.

Det du ser

Det er ærlige båter, på den måten at de ikke forsøker seg på pretensiøse løsninger eller detaljer. Det du ser er det du får, verken mer eller mindre.

Nå kan vi ikke garantere hvordan Quicksilverbåtene ser ut etter noen sesonger, men etter fire dagers hardtesting var den eneste løse delen et beslag til solsengfunksjonen forut i 535 Open.

Totalt sett virker detaljer i seter, beslag, kryssholdt, rekker og montering for øvrig å holde en god standard ut fra båt- og prisklasse.

Quicksilver Active 535=

ENKELT: Sitteløsningene om bord ser enkle ut, men fungerer bra. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • Lengde: 5,3 m
  • Bredde: 2,24 m
  • Vekt: 680 kg
  • Drivstofftank: 50 l
  • CE-kategori: C
  • Personer: 6
  • Pris: Fra 195 000 (Mercury F60)

Uvanlig utforming

Active 535 Open har en litt uvanlig utforming i forskipet, og er bred og butt omtrent som en gammel Trifoil. Det gir unektelig noen fordeler når det kommer til plass foran konsollen.

Det er en bred sittebenk foran konsollen og baugputen har også skikkelig sitteplass. I tillegg gjør det ombordstigning enkelt, og stuverommet under konsollen er gigantisk.

Så skulle man tro at den butte fasongen man ser ved brygga gjør at båten stanger og brøyter ute i sjøen, men det er langt fra tilfellet. Baugen løfter seg fint ut av vannet og avslører et forskip med skarpere undervannskrog enn førsteinntrykket tyder på.

Quicksilver Active 535=

RYDDIG: Ikke noe ekstra dill på dashbordet. Instrumentene er korrekt vinklet. © Terje Bjørnsen

Testdata Active 535 Open

Turtall

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

2000

5,5

75

0,91

2500

7,2

76

1,01

3000

10,9

77

0,92

3500

18

78

0,68

4000

22,5

80

0,67

4500

26,3

81

0,72

5000

30,2

82

0,81

5500

34,5

84

0,95

Hyggelige sjøegenskaper

Nei, det er ikke den sportsligste kjøreopplevelsen i denne klassen, men desto viktigere er det at Active 535 Open går stabilt og relativt mykt i de bølgeforholdene den er beregnet for. Dessuten er den enkel å trimme riktig oppe i fart, og enkelt å manøvrer i lav fart.

For en båt som er tiltenkt kunder uten enorm båterfaring og kanskje ikke kjører båt så ofte, er det viktig. Vår 90 hk er maksimal motorstørrelse og gir kjappe 34,5 knop i toppfart.

Enda bedre er det at den går relativt stille og økonomisk i fartsområdet mellom ca. 18-26 knop. Egenskapene tyder også på at den vil fungerer greit med en mindre motor.

De to enkle, men relativt komfortable stolene bak styrekonsollen fungerer fint i denne båten som ikke innbyr til de største krumspringene. Det korrekt vinklede dashbordet for instrumenter og en liten kartplotter gir heller ikke grunn for store innsigelser.

Akterut er det en sofabenk med ryggstø. Det vi savner mest, er en liten utsparring under konsollen. Det vil gi bedre benplass til fører og copilot, og jobbes i følge importøren med å inkorporere i kommende modeller.

Quicksilver Active 535=

STUVEPLASS: Senterkonsollen inneholder et enormt rom for alt du ikke vil skal slenge rundt på dørken. © Terje Bjørnsen

Les hele saken
Bruktbåtkupp til under 100 000 kroner

Testvinnere på seks meter

Guide: Skjærgårdsjeeper på fem meter

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

På tross av butte former byr Quicksilver Active 535 Open på trygge og behagelige sjøegenskaper. Innredningen er enkel, men funksjonell og vil sammen med en hyggelig pris tiltale vanlige båtbrukere.

Les mer:

Bruktbåtkupp til under 100 000 kroner

Testvinnere på seks meter

Guide: Skjærgårdsjeeper på fem meter

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!