Tekniske data

Merke og modell: Nordkapp 760 Enduro

Pris, fra: kr 708 000 (200 hk),kr 943 000

(testbåt)

Motormerke og type: Evinrude

300 E-TEC

Motoreffekt: 200-400 hk

Produksjonsland: Polen

Lengde (LOA): 7,60 m

Bredde: 2,55 m

Vekt u. motor: 1600 kg

Køyer: 2

CE kategori: C

Toppfart: 44,5 kn

Personer: 8

Drivstofftank: 290 l

Vanntank: 60l

Informasjon: www.nordkapp-boats.no

Kort sagt:

+ Bra kvalitet

+ God finish

+ Fine sjøegenskaper


- Manglende komfort i setene

- For lite bord

Senterkonsollbåter over 25 fot er sjelden vare i Norge. Ganske synd, egentlig, for her jeg sitter bak et lekkert og velformet dashbord i en Recaro-liknende racingstol - høyt, oversiktlig og komfortabelt - kunne jeg ikke tenke meg et bedre sted å tilbringe dagen.

Nordkapps nye Enduro, en båt konstruert på det velfungerende 760 Noblesseskroget, ligger høyt og fint i vannet, og selv om jeg kjenner igjen de gode egenskapene fra søstermodellen, frembringer nykommeren mer kjøreglede bak rattet: Et noe høyere tyngdepunkt skaper en mer levende båt som legger seg lettere i svingene, er mer trimmevillig samt gir en nærmest helikopterliknende kontrollfølelse bak spakene.

Å gå inn i halsbrekkende svinger i denne båten er bare en lek, både på grunn av den gode sidestøtten i setene, men også takket være, et skrog som ikke slipper en tomme. Alt kjennes mykt, presist og balansert, og det er tydelig at denne båten trives i større sjø enn vi klarer å finne på en dag som denne.

Jevnt skyv

Motoriseringen på 760 Enduro minner meg på at dette er en voksen båt. For selv med en 300 hk E-TEC totakter fra Evinrude, som normalt sett sparker som en middels stor vallak, uteblir suget i magen. 300 E-TEC-en har et jevnt og trivelig skyv, men pakken mangler litt på kvikkheten, noe en sportslig båt i denne klassen fortjener.

Toppfarten på 44,5 knop er selvsagt tilstrekkelig, men skremmer ingen. Et noe lettere skrog enn prototypen, og en riktigere propell, vil trolig gjøre susen. Likevel er det åpenbart at vi er inne på en båt-størrelse som nok trives vel så bra med en moderne kompressormatet og turboladet dieselmotor med et større dreiemoment - i hvert fall om lasten alltid er betydelig.

Les også: Markedets beste daycruisere

Nordkapp 760 enduro 2010=

Nordkapp 760 enduro 2010 © Frederik Finnes

Nye konkurrenter

At Nordkapps nye og høye førerstoler har justerbare og støttende sitteklaffer, inviterer dessuten til mer stående kjøring, på lik linje med konkurrenter som Sessa, Capelli og Beneteau. Og nettopp dette er verdt å merke seg, for med ferskingen 760 Enduro beveger Nordkapp seg inn i et nytt marked, nemlig den svært så middelhavsvennlige sundeck-klassen.

Sammen med designer Espen Thorup er Nordkapp blitt riktig så kontinentale, noe som er tydelig i innredningen: Fokuset på detaljer er åpenbart, både med tanke på det store soldekket foran konsollen, den høye førerposisjonen, den oljede teaken i dørken, to flotte cockpitvinduer i fribordet, lyse skinnputer og en generelt kantet, minimalistisk stil. Og selv om Enduro leveres med halv kalesje, og har en mer enn trivelig weekendkabin for to, er det solskinnsdagene som naturlig nok er førsteprioritet.

Et valgfritt pantry i cockpit, med vask, plass for gasskoker og en 30-liters kjøleskuff, pynter på dette inntrykket, selv om vi nok ville gått for en fastmontert kokeløsning. Uansett lukter det så mye Middelhav av denne båten at det burde åpne seg interessante eksportmuligheter - så fort finanskrisen i Europa avblåses, vel å merke.

Nordkapp 760 enduro 2010=

Nordkapp 760 enduro 2010 © Frederik Finnes

Nordkapp 760 enduro 2010=

Nordkapp 760 enduro 2010 © Frederik Finnes

Komfort for alle?

Nordkapp og Espen Thorup virker til å ha lykkes nok en gang Dette polskproduserte produktet holder vann både hva gjelder praktiske løsninger, kvalitet og kjøreegenskaper. Men før prikken er på plass over i-en, må noe gjøres med setekomforten om bord. Dette er spesielt tydelig for akterbenken, som skal være en kombinert sittebenk og solseng, men som lider av litt for kreativ design. Dermed er det bare to personer som får noenlunde komfortable sitteplasser her bak - og dét rundt et litt for lite bord.

Jeg har også sett bedre løsninger for åpning av stuverommet under benkeputene. Helt fornøyd er jeg heller ikke med solmadrassen på fordekket. Riktignok har den fin design med puter mot konsollveggen med innlagte nakkestøtter. Problemet er bare at dette ikke blir noen naturlig stilling å sole seg i over tid, og at madrassen blir i minste laget for dem med ønske om å ligge horisontalt. Fullbreddemadrass er stikkordet her.

Å skrive noe negativt om de flotte førerstolene blir nesten litt trist, men med en relativt fremtredende nakkestøtte blir sitteposisjonen i retteste laget. Jeg savner justeringene man kan gjøre i et ordinært bilsete. Det skulle ikke være en stor utfordring å løse, og vil bidra til den generelle komfortøkningen som skal til dersom Nordkapp ønsker grep om sundeckkundene også. I så måte har Østfoldprodusenten alt å vinne med denne flotte nyskapningen.

Testdata

Turtall

Støy dBa

Drivstoff l/t

Fart i knop

5600

87,8

99,9

44,5

5000

85,6

80,0

37,8

4000

81,1

45,0

27,6

3000

79,6

35,0

12,6

2000

72,8

16,8

7,1

1000

64,7

2,8

4,2

500

55,5

1,0

2,2

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Med denne delikate sundeckbåten beveger Nordkapp seg inn på nye, kontinentale jaktmarker. At de har solgt alle de tolv båtene som produseres i år, sier vel litt om mottakelsen. Dette er en eksklusiv, velkjørende og kostbar badebåt som ikke gjør skam på Nordkapp-verftet, men som har litt igjen på setekomforten før båten er komplett. Dit tror vi at Nordkapp 760 Enduro kommer om ikke lenge.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!