Kort sagt:

+ Bra finish

+ Høy komfort

+ Morsom i sjøen


- Utdatert dashbord

- For liten for utaskjærsbruk

Lille Yamarin 53 BR har blant annet fått nye førerstoler, nye puter, nytt ratt, kalesje i garasje og karbonimiterte pynteplater i dashbordet. Ellers er båten stort sett den samme som gikk under navnet 5220 i begynnelsen av dette millenniet.

Yamarin har nemlig forstått én viktig ting: Man forandrer ikke stort på et produkt som fungerer, og at 53 BR fortsatt fungerer, kan vi fastslå med en gang. Dette er en trivelig liten båt man forelsker seg i lenge før man har forlatt brygga.

Årsaken er enkel: Dette er en ryddig, solid, pen og komfortabel båt. Dessuten er den praktisk i bruk. Låsbart hanskerom er smart, og langt ifra en gjenganger i klassen. Eget avlukke med godt feste og lufting av batteriet teller opp.

Se tester av andre bowridere:

De solide, syrefaste støttehåndtakene er saklig plasserte, og den relativt dype cockpiten passer fint for småbarnsfamilien. Nytt for året er puteryggen over kalesjeluka, som både ser bra ut og kjennes komfortabel for hvilende albuer.

53 BR er ikke best på stuveromsvolum, men plassen er tilfredsstillende utnyttet både under benkene foran konsollene, i selve konsollene, under akterbenken og helt akter for tauverket.

Båten burde hatt et nytt dashbord, for her finnes ingen naturlig plass for innfelt kartplotter, samtidig som at instrumentene fra Yamaha står for langt fra føreren. © Finnes, Fredrik

At dette er en liten bowrider merkes på sitteplassen foran i båten, som ikke gir komfort for mer enn to voksne eller tre barn. Her fremme sitter man uansett fint og beskyttet.

At designerne selv bruker båt, er også skroget en klar indikasjon på. 53 BR er myk i sjøen, og både kompakt og stødig nok til å tåle 100 firetaktshester. Samtidig er den lettrimmet og leken, men ikke vilter nok til å skremme passasjerene om bord.

Se også:

Når det er sagt skulle også en 80 hk motor holde lenge, da vil toppfarten falle til rundt 35 knop. Bak rattet sitter jeg uansett som i en gokart: Lavt, stabilt og trygt. Ergonomien er bra og støtten god i de voluminøse stolene.

Selv om 53 BR er en fin båt, har denne også forbedringspotensial. Båten burde hatt et nytt dashbord, for her finnes ingen naturlig plass for innfelt kartplotter, samtidig som at instrumentene fra Yamaha står for langt fra føreren.

I sjøen merkes det dessuten at skroget er i korteste og letteste laget for enmetersbølgene vi støter på, for 53 BR blir noe dansete i lengderetningen. Dermed tåler den ikke like mye sjø som sine konkurrenter i denne testen.

Neste båt i Yamarin-programmet blir 58 BR, men da snakker vi en annen pris. Om du ikke skal ut i større sjø vil du nok klare deg lenge med Yamarins minste bowrider.

Grafer=

Forbruksmessig er den lille og lette Yamarin 53 BR en vinner. Den bruker aldri over literen per nautisk mil, og F100 fra Yamaha ligger på jevne 0,65 I/nm ved cruisingfart.

Testdata

O/min

Støy dBA

Fart i knop

Forbruk l/nm

5800

88

0,94

38,0

5500

86

0,86

36,0

5000

84

0,71

33,4

4500

81

0,65

28,8

4000

80

0,60

24,8

3500

80

0,58

20,4

3000

79

0,66

14,8

2500

75

1,02

8,1

Les hele saken
Familievennlige bruktbåter - Fem favoritter for familien
  • Knopene og stikkene du må kunne
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Yamarin
    Pris 304000

    Konklusjon

    Yamarin 53 BR er kanskje det beste valget i klassen. Dropp det dyre teakdekket og ta til takke med en 80 hk firetakter, og du er nede på levelige 270 000 kroner. Har du ikke det store trailebehovet, men ønsker en turbåt med plass til venner og lette lunsjer, er nykommeren 570 BR den beste båten. Dette med forbehold om at produsenten fikser barnesykdommene innen sommeren er her.

    Les også:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!