Kort sagt:

+ Fin førerplass

+ Gode inn/utstigningstrinn

+ Behagelige puter

+ Trygge og underholdende sjøegenskaper


- Noe skroglyd

- Noen enkle løsninger

Mens Yamarin beveger seg i retning av å bli et mer prestisjetungt og dyrere båtmerke, er Finnmaster i ferd med å plassere seg som folkebåten i Yamahas skandinaviske båtprogram.

Med flere nye produktlanseringer og -forbedringer i år er det ingen tvil om at finnene satser offensivt selv i tøffe tider.

Populært prisområde

Denne gangen har vi konsentrert oss om den nye skjærgårdsjeepen Finnmaster 55 SC.

Med en lengde på 5,5 meter og et prisområde rundt 230-250 000 kroner avhengig av motor og utstyr, plasserer den seg midt i et meget populært område av markedet for sportslige båter til transport, fiske og hyttebruk.

Litt mindre og billigere: Skjærgårdsjeeper på 5 meter

=Finnmaster 55 SC

Finnmaster 55 SC har en solid og fornuftig konsolløsning. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • Lengde: 5,50 m
  • Bredde: 2,25 m
  • Vekt u/motor: 650 kg
  • Motorstørrelse: 60-100 hk
  • Drivstofftank: 90 l
  • Maks antall personer: 6
  • CE-kategori: C
  • Dypgående: 0,70 m
  • Pris: Ca. 250 000 kroner med Yamaha F100

Putesatsingen

Slik Finnmaster 55 SC er innredet, hersker det ingen tvil om at båten først og fremst er egnet for hyggelige fjordturer og transportetapper. SC-betegnelsen henviser til den sideplasserte konsollen. Den er fornuftigvis førerplassen satt i båtens senterlinje, med solid vindskjerm og instrument/kartplotterplassering rett i synslinjen for føreren. En god fotplate og to enkle, men behagelige sportsstoler avslutter inntrykket av en meget vellykket førerplass.

Det høres muligens litt merkelig ut, men et av fokusområdene for Finnmaster i det siste har vært kvaliteten på sitteputene. Uansett - det merkes, for aktersofaen kan takket være god polstring og riktig sittehøyde bære sofabetegnelsen med rette. Vi synes også det er strålende at luken kan åpnes skikkelig selv med putene på plass.

Bare 100-150 000 til båt: Her er gode brukte jeeper

=Finnmaster 55 SC

I baugen på Finnmaster 55 SC er det fine trinn for ut/innstigning og en solid fenderholder. © Terje Bjørnsen

Et steg i riktig retning

Også på et annet område er Finnmaster påpasselige. Her finnes det smarte trinn og trapper på alle strategiske steder. Enten du skal ut på hekken ved siden av aktersofaen, ut eller inn av båten i baugen eller fra sidene foran konsollen. Gode steder å sette foten trygt, uten å skitne til de grå putene. På styrbord side forut er det også satt av plass til typisk hittegods om bord med solid holder for fire veldimensjonerte fendere. På babord side er det en enkel sittebenk, men husets beste seter finner du aktenfor konsollen.

Fleksiteak er helt ok om bord i en båt av denne typen, og selv om Finnmaster ikke har den mest polerte finishen vi har sett, gir alt av utstyr, rekker, beslag og innfestninger et godt kvalitetsmessig inntrykk.

Svensk alternativ: Test Ryds 568 GTS

=Finnmaster 55 SC

Setene i Finnmaster 55 SC er enkle, men gir grei sittekomfort. © Terje Bjørnsen

Maks moro med maks motor

Skroget til Finnmaster 55 SC har sine aner fra Yamarin 59, og det er et av de beste utgangspunktene for å bygge en trygg og underholdende jeep på 5,5 meter. Ute i sjøen blir vi heller ikke skuffet over det båten leverer. Vår testbåt er omtenksomt nok utstyrt med det største motoralternativet, en Yamaha F100.

Ikke alle båter på denne størrelsen er like artige å kjøre når motoren blir såpass stor og toppfarten passerer 37 knop. Men Finnmaster 55 SC har ingen problemer med å takle verken motor eller fart. Det går stødig og skroget svarer fint når farten stiger. Når du trimmer motoren ut for å få opp enda et par knop til, nærmest flyr båten bortover vannet. Om du ikke er veldig opptatt av fart vil båten helt sikkert passe godt til Yamahas nye F70, en lettvektsmotor på 70 hk.

Solid i sjøen

Fordelen med F100 på hekken er at du har et bredt fartsregister og behagelig marsjfart mellom 20-30 knop. Selv om du laster opp med folk i båten vil du ikke ha problemer verken med akselerasjon eller dårlig fartspotensial. Forbrukstall i området 0,7-0,8 l/nm er også slik vi liker å se det.

Finnmaster 55 SC takler småsjø og hekkbølger uten ubehagelige slag selv i høy fart. Blir det grovere vindsjø som ved en frisk solgangsbris kan du takke en nesten ikke-eksisterende planingsterskel for at du kan gli behagelig over bølgene i 10-20 knop. Av og til blir det noen små resonanslyder i skroget, men ikke verre enn at Finnmaster 55 SC fremstår som en både kjørevillig og praktisk skjærgårdsjeep.

Finnmaster 55 SC=

© Handeland, Petter

Testdata Finnmaster 55 SC, Yamaha F100

Turtall o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Forbruk, l/t

2000

6,1

69

0,82

5,0

2500

6,8

69

1,19

8,1

3000

9,8

76

1,14

11,2

3500

17,5

79

0,66

11,6

4000

22,2

76

0,69

15,3

4500

26,9

77

0,74

19,9

5000

30,0

79

0,82

24,6

5500

34,5

81

0,97

33,5

5800

37,2

82

1,02

37,9

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Med en hyggelig pris og behagelige sitteplasser er Finnmaster 55 SC en bra familiebåt. Vi liker de praktiske detaljene om bord, og at produsenten sørger for sikre egenskaper i sjøen selv med maksimal motorstørrelse på hekken.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!