Tekniske data Ryds 568 GTS

  • Lengde: 5,76 m
  • Bredde: 2,17 m
  • Vekt u/motor: 725 kg
  • Personer: 6
  • Bensintank: 90 l
  • Nyttelast: 525 kg
  • Maks motor: 115 hk
  • Pris: Fra ca. 200 000,-

Kort sagt:

+ Fine sjøegenskaper

+ Lavt forbruk og støynivå i marsjfart

+ God teknisk kvalitet

+ Lav pris


- Kronglete setejustering

- Noe langt fram til gasspak

- Litt grunn konsoll og snau vindbeskyttelse

Svenske Ryds har vært et av de mest populære båtmerkene hos broderfolket gjennom mange år. Konseptmessig bygger de båter som burde passe oss nordmenn like godt som Askeladden eller Yamarin, men den store salgssuksessen har uteblitt i Norge.

Det skyldes delvis at svenske båtprodusenter bygger båtene sine litt "billigere" enn det vi de siste årene har foretrukket her i Norge. Selv en liten skjærgårdsjeep skal ha karbon- eller teakimitasjon her og der, seter og puter skal se like fine ut som i en Windy, og det spiller ikke så stor rolle om det koster mer enn det egentlig smaker.

Lite fjas

På den andre siden av Skagerrak tenker man imidlertid mer pris og nytte enn pynt og tidvis fjas. Dermed fremstår en båt som Ryds 568 GTS tilsynelatende litt enklere enn noen konkurrenter, men også ganske rimelig. Fra drøyt 200 000 kroner kan en Ryds 568 GTS med passende motor bli din. En båt i tiden, med andre ord.

Det litt enklere visuelle inntrykket fra cockpit og styreposisjon blir fort glemt når du kommer ut på sjøen. Ryds hører til samme konsern som prestisjemerkene Nimbus og Storebro, noe som fører til at man har teknologi som vakumstøp og skumfyller skrogene sine. Det er avansert teknikk, båtstørrelse og pris tatt i betraktning.

Les også:

=

Overbeviser i vannet

Ved siden av at man kan spare vekt og øke sikkerheten, betyr det at hulrommet mellom ytter- og innerskrog ikke gir fra seg samme klang og resonans som normalt produserte båter. man sier at skroget går "stumt" i sjøen. Der hvor det smeller i andre båter, blir det som regel bare en dump lyd fra et skumfylt skrog.

Men det holder ikke at skroget føles kompakt og stillegående, det må faktisk ha gode sjøegenskaper. Også på dette punktet innfrir Ryds 568 GTS. Vi kjører båten i krappe bølger på 1-1,5 meter, en ordentlig utfordring for en båt av denne størrelsen. Og noterer tilfreds at båten stort sett lander mykt i bølgene, enten de kommer forfra eller fra siden. I medsjø er det en fordel å trimme motoren litt inn - da følger baugen bølgene bedre og du slipper harde landinger på hekken.

Fort nok med 100 hk

En fordel med Ryds 568 GTS, er at du ved hjelp av motortrimmen ikke har noen planingsterskel å snakke om - altså at båten setter baugen rett til vers i noen hastighetsområder. Dermed kan du gli rolig rundt når bølgene er krappe, samtidig som du kan trimme motoren ut og få god fart på eller nær full gass når vannet er stille.

Vår testbåt var utstyrt med Mercury F100, en fire-takts, fire-sylindret utenbordsmotor. Da går den snaut 36 knop i toppfart, og har et økonomisk og støymessig behagelig fartsområde på ca. 20-26 knop. Ryds oppgir at båten er godkjent for inntil 115 hk, noe vi tror den takler uten problemer. Og vil du spare litt penger og ikke trenger all farten, fungerer den etter alt å dømme greit med for eksempel en 90 hk.

Les også:

=

Særegen aktersofa

Førerposisjonen er behagelig, og setene tilstrekkelig polstret med greie reguleringsmuligheter. Dashbordet vinner ingen skjønnhetskonkurranse, og selve konsollen er såpass grunn at den ikke gir all verdens værbeskyttelse. Ergonomien er imidlertid god, med unntak av at gasspaken er litt langt unna nær full gass. For øvrig er fotbrønnen i konsollen rommelig nok, og har en fin fotplate som du kan spenne i mot når du kjører i bølger.

Sitteplassen foran konsollen er ganske vanlig, med V-formet benk. Putene er ok, og benken høy nok til at du sitter greit. Aktersofaen bak fører og passasjer er litt spesiell, siden det er to enkeltstoler med vippepute og det hele. Sammen med gode håndrekker sitter man mer behagelig i bølger enn i en vanlig sofa.

Praktisk løsninger

Ryds 568 GTS har lett inn/utstigning gjennom en lav pulpitt i baugen, med et lite "nebb" som gjør at du kommer nærmere brygge eller svaberg, uten å skade skroget. I tillegg er det fine støpte trinn fra baugen og ned i båten, noe som letter passasjen til og fra land betraktelig.

Det er små stuverom under benkene, et større i dørken forut og bra plass under den store luken akter. Et lite dreggrom akter på babord, kombinert med en liten badestige kompletterer inntrykket av en praktisk skjærgårdsjeep.

Les også:

=

Les hele saken

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dbA

Forbruk, l/Nm

Forbruk, l/time

2500

6,9

72

1,27

8,8

3000

11,8

81

0,93

10,4

3500

17,8

82

0,69

12,3

4000

22,7

79

0,7

15,9

4500

25,8

81

0,7

18,1

5000

29,1

83

0,85

24,7

5500

33,9

85

0,93

31,5

5700

35,7

87

0,96

34,3

Les også:

">

Spesifikasjoner

Produsent Ryds
Pris 200000

Konklusjon

Ryds 568 GTS er en fin og gjennomtenkt skjærgårdsjeep med midtkonsoll. Spesielt bra virker skroget, som både går stille og komfortabelt i sjøen. Det svarer bra på trim, og går lett både i lav og høy hastighet. Opplevelsen av et litt enkelt interiør oppveies av en hyggelig pris. Innredningen for øvrig er ganske standard skjærgårdsjeep, og den egner seg fint til dagsturer i kystnære områder.

Testdata:

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dbA

Forbruk, l/Nm

Forbruk, l/time

2500

6,9

72

1,27

8,8

3000

11,8

81

0,93

10,4

3500

17,8

82

0,69

12,3

4000

22,7

79

0,7

15,9

4500

25,8

81

0,7

18,1

5000

29,1

83

0,85

24,7

5500

33,9

85

0,93

31,5

5700

35,7

87

0,96

34,3

Les også:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!