Nor-Tech 390 Sport Open med 3 x 300 Mercury Verado

Sjekk dette fartsmonsteret

Det går unna med 900 hester.

Sist oppdatert

Tekniske data

Tekniske data Merke og modell: Nor-Tech 390 Sport Open

Pris: 3 400 000 kroner (testbåt)

Motormerke og type: 3 x 300 Mercury Verado

Motoreffekt, hk: 600-1200 hk

Produksjonsland: USA

Lengde (LOA), m: 11,80 m

Bredde, m: 2,97 m

Vekt: 4730 kg

Køyer: 2

Drivstofftank: 1250 l

Toppfart: 63,3 knop

CE-klasse: B

Mer informasjon: www.speedboats.no

Alt her i verden er relativt. Er du vant til syke fartsmaskiner med gassturbiner under motorlokket og toppfart på over 150 knop, blir en åpen konsollbåt med topphastighet på 63 knop som en, vel, en snekke å regne.

Det var i alle fall den noe småfleipete kommentaren Nor-Tech eier Trond Schou hadde om sin egen nyskapning da jeg så båten for første gang på messa "Sjøen for alle" i vinter.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser sammenligningen. I beste fall må det være den åpne interiørløsningen og den skinnprydede sittegruppen som minner mest om vår mest urnorske båttype. Men der forsvinner også siste rest av fellesnevnere. Undersiden av det 24 grader skarpe skroget byr nemlig på negative chines, offensive steglister og to velplasserte steps.

Det skulle etter alt å dømme by på en flattgående, luftsmurt gange; solid grep i svingene og jernkustus på bølgene. I USA blir 390 Sport Open en sportslig hobbyfisker.

I Norge er den en ren fartsmaskin med sine 900 hvesende firetaktshester på hekken.

Tid for tur

Et halvt år senere får jeg mulighet til å kjøre båten i sjøen. For å finne ut om antagelsene stemmer, om det offensive skroget holder hva det lover. Fra Aker Brygge, der fartsbåten ser ut til å trives utmerket side om side med kostbare flybridgebåter, går turen ut forbi Bygdøy og Dyna fyr før dagens arena åpner seg under en døsig ettermiddagssol.

Så kunne vi ha ønsket oss litt mer sjø å leke i, men det får bli med litt hekkbølger fra Nesøyfergen.

Hytteracer

Det første man tenker på om bord i denne båten, er at den blir en sterk konkurrent til Boston Whalers Outrage-serie . Men i motsetning til BW er denne sportsfiskeren mer offensiv både i linjer og skrogutforming. Dermed vil den også kunne tilfredsstille de mer kjøreglade machobåt-kundene.

Båten skiller seg likevel ganske markant fra de andre V-skrogene til norsk-amerikanske Nor-Tech.

-Denne gangen har vi tenkt helt nytt. Dette er en båt for den aktive eieren, og spesielt for dem med landsted ved sjøen som ønsker å bruke båt istedenfor bil som fremkomstmiddel. Denne båten tåler over 30 knop i to meter sjø, og er i så måte godt egnet for norske forhold, sier en engasjert Trond Schou.

Se alle våre tester her

Enkel og røff

Innredningen skiller seg ikke stort fra den tradisjonelle sportsfiskeren. Egne tanker for agn og fangst akter ved motorbrønnen, et stort antall fiskestangholdere, foldbare setebenker og en enorm konsoll preger båten. Solskjermen over førerplassen er på plass, men denne kan åpnes med en glidelås, noe som nok tilfredsstiller de norske kundene.

I konsollen er det en relativt stor kabin med toalett og dobbeltkøye, noe som øker bruksområdet. Og på fordekket en stor solseng, samt en sittegruppe i baugen med oppfellbart bord.

Full gass

Bak et macho dashbord får jeg kjenne på kreftene. Ståstolene gir utmerket støtte og Mercurys trådløse kontrollboks ligger godt i håndflaten. Jeg kjenner ikke planingsterskelen, bare en heftig fartsøkning idet det karbon- og kevlarforsterkede skroget slipper vannet. Båten går rett og stabilt som et godstog og gjør meg umiddelbart fartsblind.

De 900 hestene på akterspeilet uler som bare Veradoer kan. Jeg går inn i en krapp sving, men uten at skroget slipper en tomme. Denne pakkeren er så kraftfull at de 63 knopene kjennes udramatisk behagelige, og der jeg kruser fram i toppfart kunne jeg ønske vi hadde tid til en snartur til Skagen.

Det ville vært en mer passende utfordring for dette 3,4 millioner kroners monsteret.

Snekke...? En rimelig hissig snekke, i så fall.

Slik føles det å kjøre i 110 knop!

Sjekk ut monsterkonkurrenten Sessa Key Largo 36 med 3x350 Yamaha

Denne saken ble første gang publisert 26/08 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også