Tekniske data

Lengde: 11,50 m

Bredde: 3,50 m

Vekt uten motor: 6000 kg

Drivstoff: 1200 l

Vanntank: 230 l

Køyer: 2 (+2)

Motor max: 3 x Yamaha F350

Toppfart testbåt: 52,1 kn

Pris testbåt: Kr 3 300 000

Pris standard båtm, fra: Kr 3 124 000

www.oslobatsenter.no

www.sessa.no

De brøler ikke, de nye 350 hk store metallklumpene til Yamaha. De hveser, hviner og uler. Ikke snøvlete og urytmisk som en tradsjonell V8, men elektronisk synkront - selve lyden av høyteknologi.

Står du nær nok inntil dem, kan du nærmest kjenne hvordan surstoffet suges inn under motorlokkene, som i et ustoppelig drag fra et svart hull. Deretter blir havet kokende hvitt bak det brede akterspeilet - ikke helt ulikt hva du ser fra akterdekket på danskebåten.

Før du rekker å la deg imponere, får propellene tak og den 6 tonn tunge solskinnsbåten skyter fart. Dreiemomentet er som i et dieseldrevet godstog. Her er det bare å holde seg godt fast og nyte skyvet og "sangen" fra trillingene der bak.

Dette er langt ifra den raskeste båten jeg har kjørt. Det er heller ikke den mest lettmanøvrerte, morsomme eller sportslige. Og når det kommer til sunn fornuft, er den helt på viddene.

Men det spiller ingen rolle. Det er ikke bruksbåtaspektet eller toppfarten som veier tyngst i skåla hva gjelder Sessas største, åpne modell.

Med tre 5,3-liters V8'ere fra Yamaha - verdens største utenbordsmotorer - skal dette ganske enkelt se og kjennes brutalt ut. Kraftfullt og annerledes, om enn på en lekker og trendy måte.

Men du må ha et høyt markeringsbehov for å ville banke deg fram i en sommertett skjærgård med dette beistet.

For Key Largo 36 vekker blandede følelser. På den ene siden er den et macho leketøy så unorsk og frekk at den tiltrekker seg mange, lange blikk. Du trenger ikke engang være båtinteressert for å la deg fascinere.

På den andre siden lander den et sted mellom jålete og direkte harry. Uansett hva du måtte mene, er én ting sikkert: Med et forbruk på nesten 400 liter bensin i timen på full spiker, vil den få Grønn Ungdom til å se rødt.

Gjennomført

Sun Deck-båter av denne typen er et nesten like vanlig syn i Middelhavet som skjærgårdsjeepen er i Norge. De minner om walk-around-båter, men har et forhøyet og plant fordekk med heldekkende solmadrass.

Aktenfor konsollen har båtene en sittegruppe med sofabenker og bord, og som oftest et drinkpantry eller en grill, og dermed har du den perfekte dagsturbåt på en solskinnsdag. For selv om det er køyeplasser og gjerne et lite toalett under dekk, er ikke disse båtene ment for overnattingsturer.

De mest vanlige Sun Deck-modellene er rundt 19 til 25 fot. Sessa Key Largo 36 er 11,5 meter lang. Det gjør den til et ganske så overdimensjonert eksemplar, og dette forsterker italienerens brutale monster-look.

Båten er selvsagt mer påkostet enn de mindre båtene i Sessas Open Line-serie, og spesielt under dekk er Key Largo 36 både elegant og eksklusiv. Svart lakk og skinn, samt flater i børstet stål, gir en umiskjennelig nattklubbstemning, mørk og VIP'ete.

Stilen er gjennomført, fra sittegruppa med bord i fronten, til det meningsløst overdimensjonerte pantryet (i hvert fall til italiensk champagne-bruk) og den eksklusive dobbeltkøya i akterlugaren.

Selv uten motorrom er det ikke danseplass i denne 36-foteren, men så er da heller ikke dette en båt hvor du tar med kona, tre unger og bikkje på langtur i fellesferien. Nei, her tar man snarere med seg elskerinnen ut på en romantisk båttur i lunsjen - har en og annen italiensk båtprodusent hvisket meg i øret.

Om så er tilfelle, kan vi gjerne kalle Sessas åpne flaggskip for penisforlengeren over alle penisforlengere.

Øye for detaljer

Det er flere grunner til å bli småforelsket i denne båten. Designer Christian Grande går for detaljer som vekker oppsikt.

Blant dem er den lekre teakdørken, som denne gangen er lagt på tvers av dekket, og de tre offshore-førersetene i brunt skinn, som på elegant vis blir parallelle designelementer til de tre motorene lenger akter.

Vi er heller ikke misfornøyde med den skyvbare sofabenken på babord side i cockpit, som enkelt forenes med bordet og L-sofaen ved hjelp av skinner i dørken. Dermed får minst seks personer godt med spiseplass her bak.

I det elektriske panelet finner vi den nye "i-Boat", som er i-Pods dockingstasjon for båter, og selvsagt et must for den bevisste båteier.

Mest fremtredende er likevel den lille døren i fribordet på styrbord side, som kan åpnes opp som i en hvilken som helst ferge, og som på denne måten gjør både badelivet og av- og om bordstigning enklere.

Fart og komfort

Men Sessas Key Largo 36 handler i første rekke om komfort. Komfort i akterbenken, komfort på soldekket, komfort i dobbeltkøya og komfort bak rattet. Og det er også under fart at komforten er mest fremtredende.

For etter at akselerasjonsseansen har gitt oss rikelige mengder dopamin i blodet - noe 1050 hk og 0 til 20 knop på under 6 sekunder gjør med deg - kan man knapt nok føle seg bedre til mote.

At det er høstkaldt og overskyet vær spiller knapt noen rolle.

Vi passerer 50 knop, men på grunn av den hyggelige førerposisjonen føles det som 30. Dette 21 grader skarpe, sandwichforsterkede hurtigtoget stopper ikke for noen eller noe. Med en svingradius som planeten Jupiter og en følsomhet som en elefant, kan ikke dette bli racerførerens favoritt.

Det massive skroget følger de fysiske lovene og krever dermed en hensynsfull behandling av throttlene, noe som merkes godt i svingene.

Key Largo 36 virker ustoppelig og vugger tungt og bastant i dønningene på vei ut mot havet, og der jeg står bak den enorme konsollen, høyt hevet over havflaten, får jeg etter hvert en behagelig følelse av total kontroll - en fast tro på at dette monsteret av en solskinnsbåt tåler alt.

Bak rattet på Sessa Key Largo kan selv den minste dåre med det største komplekset føle seg vel. En følelse noen garantert er villig til å legge over 3 millioner kroner i bordet for.

Galskap, vil du kanskje tenke. Men i dette øyeblikket, godt dopet på fart og brunstig motoreffekt, virker Sessa Key Largo 36 som det mest fornuftige valget i verden.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Sessa
Pris

Konklusjon

Det er lite å utsette på selve produktet Sessa Key Largo 36. Dette er en velbygd og solid båt med god finish og smakfullt interiør. At dette likevel blir en båt for de spesielt interesserte, har med motorisering og planløsning å gjøre: Dette er en kostbar og forvokst solskinnsbåt som nok er litt for sær til å kunne bli en storselger her nord. Men har du flust med bensinpenger, er glad i oppmerksomhet og har sans for rå kraft og gode, bastante sjøegenskaper, kan Key Largo 36 være et spennende alternativ.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!