Vi Menn Båt mener

Cantieri Di Sarnico bygger båter som skal vare noen år. Det gjelder også utvendig design. Derfor blir båtene tidløse kvalitetsprodukter som man kan kjenne seg trygg på. Når alt av utstyr og tilpasninger er på plass, blir prisen på 60 i stiveste laget for alle som ikke er spesielt interesserte. Dermed blir kampen hard mot de mer etablerte luksusmerkene i klassen.

Pluss: Høy kvalitet, flott finish, bra sjøegenskaper

Minus: Noe kostbar, litt ordinært Interiør

Har sportscruisere med hardtop rundt 60 fot blitt allemannseie?

Det skulle man nesten tro når man ser hvor viktig nettopp denne båttypen og størrelsen er blitt for produsentene de siste par årene. Princess V62 , Fairline 58 Targa, Azimut S62 og Sunseeker 60 er bare noen av modellene som kjemper med nebb og klør om markedsandeler.

Cantieri Di Sarnico er riktignok en outsider, men med sin 60-foter befinner italieneren seg også midt i denne heksegryta av prestisjebåter. Det er ikke bare en kamp om å ha den beste båten i dette sjiktet. Vel så viktig er det å ha den riktige imagen. Da kan man nemlig også ta seg godt betalt for varene.

Og det er nettopp betalingsviljen som er vesentlig for en liten "high end"-båtbygger som Cantieri Di Sarnico. Italieneren har ikke akkurat gevinst fra noen volumproduksjon.

Isteden må man tenke originalt, og det gjør også familien Foresti, som kjøpte opp verftet i 1997.

LEKKERT: Hvitt kunstskinn gjør dette til en solskinnsbåt © Produsent

Tekniske data

Sarnico 60

Pris, kr: fra ca. 13 millioner

Motormerke og type: 2 x MAN, Volvo Penta IPS

Motoreffekt testbåt,

hk/kW: 2 x MAN 1100 hk

Produksjonsland: Italia

Lengde (LOA): 18,57 m

Bredde: 4,80 m

Byggemateriale: GAP

Tørrvekt: 23 000 kg

CE kategori: B

Toppfart: 37,5 kn

Soveplasser: 2+2+1+1+1

Drivstofftank: 2500 l

Vanntank: 650 l

Mer informasjon:www.italmarin.no

Åpen for justeringer

Cantieri Di Sarnico er etter all sannsynlighet den mest tilpasningsvennlige båtbyggeren i klassen.

Her kan kunden justere på det meste, både plantegninger, byggematerialer, stoffvalg, treverk, motorisering og fremdriftssystem. Dermed blir nesten hver eneste båt en "one-off" fra verftet.

Alle med et lite innblikk i båtdesignens finurlige verden, vet at dersom man flytter på en benk, et skott eller køye i en båt, så må noe annet flyttes også.

Tilpassingen av både store og små effekter er dermed så ressurskrevende at det bare må koste riksdaler.

Det gjør reglene brutalt enkle: Vil du ha en spesialtilpasset Cantieri Di Sarnico 60 ved båtbryggen din, spør du ikke hva ekstraarbeidet koster deg. Du bare betaler - eller finner deg en annen båt.

Cantieri de Sarnico 60=

LITT LAV: Lekkert dashbord i blått og børstet stål. Kartplassen er fin, men man sitter noe lavt. © Produsent

Egen stil

Vurderingen av vår egen testbåt blir dermed ikke det enkleste vi har gjort, i og med at løsningene endrer seg fra kunde til kunde.

Likevel får jeg raskt helhetsinntrykket etter en testtur om bord: Dette er en solid sammenskrudd farkost der det ikke er inngått kompromiss verken på finish eller kvalitet. Ingen dekklister skjuler skjønnhetsfeil i denne skuta. Den eksterne designen svever et sted mellom tidlig 1990-tallet og klassisk tidløshet, en merkelig blanding som gir båten et særegent uttrykk.

Samtidig fremstår båten både typisk italiensk med sitt søreuropeiske solskinnsfokus, men også atypisk italiensk i sin mangel på pomp og prakt. For denne båten er faktisk usedvanlig moderat med sitt kritthvite cockpitinteriør og sin ordinære lyse og matte eik.

Kommer du rett fra Azimut eller Sunseeker, blir vår testbåt nesten - unnskyld uttrykket - litt kjedelig, og spesielt baderommene har et litt for ordinært preg. Løsningene er likevel praktiske, og fordelen er selvsagt at dette eksemplaret ikke vil gå av moten så raskt som enkelte av konkurrentene.

Det holder bruktverdien oppe.

GOD PLASS: Solsengplassen skulle holde lenge, så også badeplattformen. Båten har ikke jollegarasje. © Produsent

Cantieri de Sarnico 60=

BADET: I vår testbåt er badene praktiske, men ikke spesielt spennende. © Produsent

Skiller seg ut

Planløsningen i testbåten er prisgitt en annen alternativ løsning, nemlig fremdriftssystemet.

Her om bord er det valgt strak aksel, noe som betyr at MAN motorene er sentralt plasserte i båten. Det betyr igjen bedre kabinplass akter under solsengene, nmen dertil begrenset under fordekket.

Her skiller også testbåten seg fra flere av konkurrentene: Cantieri Di Sarnico 60 har to flotte og voluminøse lugarer, to relativt store baderom og en liten lounge for TV-titting. Det er minst én lugar mindre enn markedsstandarden, og båten passer dermed best for et reisefølge på fire personer.

At båten har tre køyer fordelt på to lugarer akter, betyr riktignok at passasjerkapasiteten er til stede, men her akter er komforten såpass mye dårligere at det automatisk blir barneavdeling. Vi ser for oss en stein-saks-papir-duell om køyeplassene foran.

Med fare for å virke bortskjemt: En løsning med tre lugarer under fordekk og en enkeltkøye med ekstra stuvemulighet akter er nok noe de fleste foretrekker. Det oppnås lettere med IPS-installasjon fra Volvo Penta, fordi motorene da plasseres lenger akter.

TIL GJESTENE: Det er nok av plass i gjestelugaren. © Produsent

LOUNGE: TV-loungen har et praktisk, flyttbart bord. © Produsent

Bra trøkk

Valget mellom IPS og strake aksler blir en smakssak. Det som er sikkert, er at denne skuta klarer seg helt utmerket med sistnevnte. Med to MAN-dieseler på til sammen 2200 hk gjør båten 37,5 knop ved 2500 o/min. Det er respektabelt. Viktigere er det at båten kjennes effektiv i sjøen, og at den tar bølgene uten trøbbel.

Rattresponsen er utmerket for strake aksler å være, og støynivået er stille og behagelig. Da er det bare å nyte fremferden i en myk, vennlig solgangsbris.

Som i italienske båter flest foretrekker jeg å stå bak rattet. Det gir en egen kontrollfølelse å kjenne dørken under føttene, fartsvinden i håret og balansen i skroget ved en enkel justering av rattet.

Det er noe spesielt med sportscruisere i 60-fots klassen. Det gjør det surt å konstatere faktum: Lommeboka strekker nok ikke helt til.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!