Test Grady-White 180 Sportsman, 2009

Robust amerikaner

Grady-White 180 Sportsman er den minste av modellene fra det tradisjonsrike USA-verftet. Likevel imponerer den med store egenskaper.

Pluss ikon
Grady-White 180 Sportsman er robust i sjøen.
Grady-White 180 Sportsman er robust i sjøen. Foto: Haugen, Terje
Sist oppdatert

50 år gamle Grady-White, hjemmehørende i Greenville i delstaten Nord-Carolina på den amerikanske østkysten, har lenge hatt en høy stjerne blant sine hjemlige fritidsbåtbrukere. Ser vi over Atlanteren til her på berget, er Grady-White nokså lite utbredt merke i skjærgårdsjeepklasssen.

Det er i grunnen lite forstålig. Dette er trolig noe av det mer forseggjorte skjærgårdsjeepene du kan komme over i dagens marked, noe også prisen kan sies å reflektere. Disse båtene kan gjerne sammenlignes med franske White Shark og Boston Whaler, som også er amerikansk.

Langtest Zodiac Pro Open 650

Testoversikt: Fem store skjærgårdsjeeper

Gjennomført konsoll

Foran styrekonsollen er det sittepute og oppbevaringsboks.
Foran styrekonsollen er det sittepute og oppbevaringsboks. Foto: Haugen, Terje

Ved den senterplasserte føreplassen finner vi oss til rette på en enkel, men effektiv polstret krakk. Ratt og gasspak byr på et greit kompromiss mellom sittende og stående kjøring. Den tonede vindskjermen gjør jobben sin, og kjørekomforten er tilstrekkelig.

Stuveplass for småsaker og to koppholdere er det funnet plass til. Selve konsollen byr ellers på lett tilgang til baksiden av instrumentene, praktisk til alt fra vinterklargjøringen til ettermontering.

Litt billigere: Skjærgårdsjeeper på fem meter

Enda billigere: Små skjærgårdsjeeper

Skarp V-bunn

I sjøen viser Sportsman seg mer som en trygg og bunnsolid skjærgårdsjeep, framfor det vi kan kalle sportslig. Med største anbefalte motor, her en Yamaha firtakter på 150 hester, logget vi likevel raskt 40 knop ved full åpning.

Det er nok likevel i motorens mellomregister denne båten trives best. 180 Sportsman har en kraftig V-bunn, som vanligvis takler langt mer sjø en det vi klarte å få til på en sommerblank Oslofjord.

Generelt gjør skarp V-bunn at båten blir mer tung å få i plan, men her er planingsterskelen langt fra sjenerende. Unnamanøvrer og skarpe svinger gjøres ellers elegant unna med fin krengning uten nervøse tendenser og mye kavitasjon. Følelsen av å sitte i en langt større båt enn vi egentlig gjør dukker derfor raskt opp.

Båtkatalogen: Skjærgårdsjeeper fra 6-8 meter

Mye dørkplass

Om bord er det i første rekke fokuset på praktiske løsninger som dominerer. Her er det gode stuverom, små oppbevaringsbokser ved konsollen, god sklisikring og lensing. Kvalitetsinntrykket understrekes lett når vi kikker under benken og finner et godt merket, og buntet, kabelsystem.

Styreposisjonen er bra, men metallratt kan bli kaldt og glatt.
Styreposisjonen er bra, men metallratt kan bli kaldt og glatt. Foto: Haugen, Terje

I baugen er det en kombinert sitteplass og ståplass for fiskeøkten. Vi finner for øvrig en dørkplassert list som du kan plassere foten under ved fiske akter. En trygg pulpit er på plass på toppen av høye fribord. Dette gjør at det føles trygt å ta med seg de minste om bord også. Det tilgjengelige dørkarealet er også brukbart, siden dette er en relativ bred farkost.

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 5,44 m
  • Bredde: 2,26 m
  • Vekt: 816 kg
  • Dyptgående: 0,56 m
  • Tank: 227 l
  • Motor: Yamaha F150
  • Pris, fra: 385 000 kroner med 150 hk
  • www.gradywhite.no

Testdata

Turtall o/m

Fart, knop

Forbruk, l/nm

Forbruk, l/t

2500

7,1

1,85

13,1

3000

9,5

2,01

19,1

3500

21,4

0,95

20,4

4000

25

1,06

26,5

4500

28

1,21

34

5000

34

1,18

40

5500

40

1,38

55

Denne saken ble første gang publisert 11/09 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også