Kort sagt:

+ Rask og grei transportbåt

+ Bra finish

+ Økonomisk i marsjfart


- Glem bobåtgreiene

Skroget kjenner vi fra modellene 59 DC og 59 HT. Modellen har vært på markedet noen år og er godt gjennomarbeidet i detaljene, men det synes også ved at det ikke er plass til innfelt plotter i instrumentbordet. Brønnen forut er beskjeden og det er hengslet glassdør inn til kabinen.

Overbygget er forholdsvis lavt og spesielt trukket ut i lengderetningen forover for å gi nødvendig innvendig plass.

Innvendig byr båten på to gode stoler og langsgående sittebenker aktenfor. Benkene holder for en voksen og et barn. Ved hjelp av mellomleggsputer kan det lages en dobbeltkøye på tvers, ca. 120 cm bred.

Putene er komfortable og finishen er helt grei med mørkt, behagelig kvalitetsstoff. Uten gardiner våkner nok de fleste med soloppgangen, for da blir det lyst og varmt i hytta.

Vikeplikten er sjøens viktigste regel - lær den her.

=

Akterdekk på Yamarin 59 C

Instrumentbordet er oversiktlig og rent med Yamahas to multiinstrumenter. Det er grei sikt fra førerplassen, selv om midtdøren stjeler en del sikt. Hengslet dør er ensbetydende med at den ikke kan stå åpen i fart om behovet for optimal ventilasjon melder seg på hete dager.

Problemet avhjelpes brukbart med en stor skyveluke i taket og den fjærdempede, hengslede døren til akterdekket kan stå oppe under fart, men da høres naturlig nok motoren godt. Akterdekket er akkurat stort nok, forholdsvis dypt og på testbåten var det montert utvendig styreposisjon (pristillegg).

Er man over 1,80 ser man greit over hyttetaket og styreposisjonen ute kan være kjekk å ha ved manøvrering eller om man benytter båten en del til fiske. På hver side er enkle, nedfellbare sitteseter.

Les også:

Yamarin 68DC - Hurtigtog til sjøs

Kontrollér båten med iPhone

=

Typisk finsk innredningsløsning

Yamarin-skroget planer raskt med 115 hester på hekken, topper på hele 37 knop og skroget har i utgangspunktet gode kjøreegenskaper. Men i forhold til søstermodellen 59 DC, sitter man her forholdsvis langt fremme i båten hvor bevegelsene er mer følbare.

Når vind og motorstøy er redusert, blir det skrogstøyen som forsterkes. Den høres, men på marsjfart er den ikke spesielt påtrengende og det er få ulyder fra overbygg og innredning ved normal kjøring i opp til metersbølger. Båten føles velbygd og som en enkel transportbåt for 4-5 personer fungerer den helt greit.

At den er relativt liten, gir den imidlertid plusspoeng om man skal ha den opp på hengeren. På plussiden fører vi opp at Yamarin 59 C legger seg lite mot sidevinden, går tørt og selvsagt økonomisk i marsjfart.

Les også:

Test: Yamarin 80 DC, 2010 - Super GT-cruiser

Her er ekspertenes bruktbåttips

=

Det er liten plass på fordekket.

TEKNISKE DATA: Yamarin 59 Cabin

  • Lengde: 5,81 m
  • Bredde: 2,26 m
  • Vekt: 770 kg
  • Tank: 90 l
  • Ant. Køyer: 2
  • Motor fra - til: 80-115 hk
  • Maks. personer: 6
  • Testmotor: Yamaha 115 hk
  • Pris fra m/ testmotor:kr 408 880
  • Importør: Yamaha Scandinavia
  • Internett: www.yamaha-motor.no

Turtall, o/m

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Fart i knop

2500

75

0,93

9,2

3000

80

0,77

13,6

3500

81

0,7

19,6

4000

82

0,74

23,3

4500

83

0,78

27,8

5000

84

0,88

31,5

5500

85

0,96

34,6

5700

88

1,07

36,5

=

Enkel, men funksjonell førerplass

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Yamarin
Pris 390000

Konklusjon

Yamarin 59 C er en velprøvd helårsbåt med gode sjø- og fartsegenskaper. Du kan fint klare deg med en mindre og rimeligere motor enn 115 hk.

Les også:

Her er verdens lengste megayachter

OceanMaster 720: Spennende nytt rett fra formen

Krisen over for båtbransjen?

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!