Sjøveisreglene eller Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen er ganske klar på hvem som ikke bør stå på "retten" sin: Størst bestemmer!

Men hver sesong er det mange som velger å ta sjansen på at det går bra, selv godt inne i blindsona til skipperen på farkoster som trenger mange nautiske mil for å stoppe.

Dette er godt dokumentert utallige ganger fra både fergemannskap og skrekkslagne fritidsbåtbrukere, samt at det har blitt til en klassisk anekdote hos fritidsbåtfolket.

Se også: Slik setter du sjøbein

Regelen

Så her er den viktigste regelen du må forholde deg til på sjøen :

"Regel 44. Ansvar mellom fartøy. Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Men vanligvis er det høyreregelen som gjelder, du viker for trafikk som kommer inn fra styrbord. Nettopp dette kan skape forvirring siden det er egne regler for om du går for seil (Går du for seil og motor er det å regne som motor) - noe som trolig kan føre til at seilende lettere kan tenkes å stå på retten sin i møte med andre.

Om natta vil du for eksempel kunne se den røde babordlanterna til fartøyet som eventuelt krysser kursen din, og akkurat som på landeveien betyr rødt her at må endre kursen din.

Se også: Jarle Andhøys blogg

Med andre ord må du vite hva som forsøker å krysse kursen din, til stor forskjell fra hva som gjelder på land.

Oslofjorden

Dette betyr at når du befinner deg i Oslofjorden så er det å regne som både sterkt beferdet og trangt farvann.

Altså: Dobbelt opp. Om du da har for eksempel Bastøyferga fossende inn fra babord så betyr dette at du skal vike, fordi dette er en rutegående ferge.

Selv om du "egentlig" har retten på din side.

Anmelder

Bastøfergene som går mellom Horten og Moss sliter med lystbåtførere og vikeplikten, ifølge avisen Gjengangeren.

Bastøfergene har i mange år vært kilde til diskusjoner om vikeplikten.

Seilere som står på retten går igjen, og nylig måtte en av fergene ta en kraftig unnamanøver for å unngå uhell.

Nå har Bastø Fosen gått til det skrittet å anmelde en seiler. Men dette ikke bare et problem i Oslofjorden, som vi selv har sett så mange ganger på våre langturer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!