Tekniske data

Pris: 378 700 med 130 hk

Motoreffekt: 115-150 hk

Lengde (LOA): 6,50 m

Bredde: 2,50 m

Vekt uten motor: 670 kg

Antall personer: 5 (CE-B) 13 (CE-C)

Drivstofftank: 100 l

Mer informasjon: www.fischemarine.no

Kort sagt:

+ Nydelige sjøegenskaper

+ Kultivert motor

+ Enkle og robuste løsninger

+ Bredt fartsområde

+ God stabilitet og lasteevne


- Manglende sidestøtte på førerplass

- Litt få sitteplasser uten ekstrautstyr

- Lite trimvillig på toppfart

Blant de mange testbåtene Vi Menn Båt har brukt de siste 15 sommersesongene har vi aldri kjørt en RIB. Det har vi gjort noe med sommeren 2009. Vi har ofte hatt tanker om å kjøre RIB, men oppfatningen av at båttypen har et smalt bruksområde der vi har trengt mest mulig allsidige egenskaper, har så langt satt en stopper for forsøket.

Nå har det vært stor utvikling av RIB-modeller de senere årene. Ikke minst de større og dyrere RIB-modellene har fått egenskaper som gir dem et bredere bruksområde. Også en del mindre modeller fra de store produsentene har fått mer preg av skjærgårdsjeep og badebåt. Vi snuste litt på noen slike, men fant ut at vi ville ha en mer kjøresterk RIB, som også kunne skilte med en viss grad av sitteplasser og bruksområde.

Les også:

RIB-leketøy

RIB med dobbeltseng

Norsk super-RIB til sjøforsvaret

Om du ikke er altfor kjent med RIB'enes egenskaper, tar vi en kjapp repetisjon: Et slankt og skarpt V-bunnsskrog omgitt av en gummipølse, kombinerer myk gange i sjøen med stor oppdrift og stabilitet. Det er først og fremst dørkplassen om bord som lider, med påfølgende utfordringer med sitteplasser til passasjerer og stuveplass for utstyr.

© Foto: Petter Handeland

Testdata

Turtall

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/t

Forbruk, l/nm

600

2,6

59

0,7

0,28

1000

3,9

65

1,3

0,34

1500

5,7

70

3,2

0,55

2000

6,3

76

6,1

0,97

2500

10,0

74

10,6

1,06

3000

14,9

77

14,4

0,97

3500

20,5

80

19,7

0,96

4000

24,8

83

26,0

1,05

4500

28,3

84

30,5

1,08

5000

32,4

86

34,9

1,08

5600

37,7

v

44,5

1,18

Zodiac med alternativer

Valget falt tilslutt på Zodiac Pro Open 650. Merket er en av veteranene innen RIB og gummibåt, og har et bredt modellutvalg som på mange måter avspeiler utviklingen av båttypen. Zodiac lanserte i år den nyskapende n-ZO-modellen som er noe av det nærmeste en RIB har kommet egenskapene til en daycruiser eller walkaround på 22-23 fot.

Dernest følger Medline-serien som er den mest familie- og sommertur-vennlige RIB-modellen til Zodiac. Så kan du kanskje undres på hvorfor vi valgte en båt fra Pro Open-serien, som er hakket mer sportslig og RIB-typisk i utseende og egenskaper.

Bakgrunnen er relativt enkel. Pro Open 650 er en populær modell som har fått en oppgradering i år, og i tillegg er det en av de modellene i Zodiac-programmet som passer best til den nye Evinrude E-tec 130. En motor vi ønsket å teste i samme slengen.

Sist men ikke minst blant de store Zodiac-modellene har vi Pro-serien. Det er den mest typiske bruks- og vannsport RIB'en med enkel innredning og maksimal dørkplass.

© Foto: Petter Handeland

Sjøsterk som få

Men tilbake til vår Zodiac Pro Open 650. Konseptet er enkelt og ryddig: Helt forut er det et oppbevaringsrom, så kommer en høy styrekonsoll i midten, en høy stå/sittebenk bak konsollen og en aktersofa bak der igjen. Ikke mye innredning i en båt på 6,5 meter, men kanskje tilstrekkelig likevel?

Vi har som nevnt lagt 1100 nautiske mil bak oss i denne RIB'en. Selv om konseptet ligger mer i retning av en sportslig skjærgårdskrysser for kortere turer, har vi hatt dagsetapper på 120 nautiske mil.

Det er i første rekke en honnør til sjøegenskapene til båten. Om du kjøper en Zodiac Pro Open 650 for å ta deg raskt og sikkert frem på dager med mye vind og sjø, blir du ikke skuffet.

Gummi som gjør deg glad - Les vår store RIB-guide

Den 24-graders V-bunnen skjærer mykt og lekkert gjennom det meste av hekksjøer og vindsjø fra solgangsbrisen. Vekten på 670 kilo og skroglengden setter selvfølgelig begrensninger for hvor tungt båten pløyer gjennom store bølger. Likevel; på lange, åpne strekk med bølgehøyde på 2-2,5 meter har det vært uproblematisk å holde en god marsjfart.

Samtidig føler man seg trygg fordi stabiliteten er høy og båten tar lite notis av krappe topper og dype bølgedaler. Med inntil fem personer er båten faktisk godkjent i CE-kategori B, så det er ikke tvil om at vi snakker om en liten tøffing.

Pongtongene gjør at Zodiac Pro Open 650 ikke har noen markert planingsterskel. Det gjør også sitt til at det er enkelt å tilpasse farten etter værforholdene. De samme pongtongene og det minimale vindfanget sørger også for at båten ikke er sidevindsfølsom, verken med tanke på kurs eller at den lener seg inn i vind og bølger. Dessuten går den svært tørt, og vi har vel til gode å få en eneste vannskvett i fjeset.

© Foto: Pål André Skogen

Harmonisk og lettkjørt motor

Vi ønsket å trekke erfaringer med Evinrudes nyeste E-tec motor på 130 hk. Da vi kjørte Zodiac Pro Open 650 på test i den forrige versjonen, var det med en 150 hk V6 på hekken. Da logget vi en toppfart på drøyt 44 knop. Da vi kjørte våre testmålinger med 130 hk, var motoren helt fersk. I forhold til de 38 knop'ene vi registrerte som toppfart da, har båt/motor-kombinasjonen lagt på en knop til i toppfart, i tillegg til at bensinforbruket har falt ca. 5 %.

Med den lettere og litt langsommere 130 hk'en, er båten en lek å kjøre helt opp til toppfart. Da vi kjørte med 150 hk er adrenalinkicket ett hakk høyere. Ikke bare på grunn av fartsfølelsen, men også fordi skroget kan bli vel livlig i 40+.

Med 130 hk'en kan du også la trimknappen på motoren få nesten helt fri. Det er ikke noe vits i å prøve å trimme ut for å løfte mer av skroget ut av vannet, så følelsen av å "subbe" med pongtongene er litt sterkere her enn med 150 hk.

Les også:

Test: Ballistic 650

Test: Capelli 570 Tempest

Inntrykket av Evinrude E-tec 130 er godt. Den 1,7-liters, 60-graders V4 motoren er en totakter med direkteinnsprøytning, og skiller seg dermed noe ut fra firetakterne som dominerer i denne klassen. Det går først og fremst på lydbildet, men du kan rolig glemme forestillingen om gamle dagers harkende og hysteriske to-taktere.

E-tec motoren går usedvanlig jevnt og rolig når du kjører sakte, og har et dypt og behagelig lydbilde. Den er hvass i akselerasjonen, noe som raskt påførte Zodiac'en en vannskimast og yndet status som vannsportbåt. Oppe i fart skal du langt opp på turtallsskalaen, før det velkjente totaktsbrølet skjærer gjennom ved toppfart. Men i en båt som Zodiac Pro Open 650 bare underbygger det atmosfæren av sportslighet.

© Foto: Petter Handeland

Fin marsjfart rundt 30 knop

Testdataene viser det vi har erfart i praksis, at båten går mest økonomisk i rundt 20-22 knop med et forbruk i underkant av 1,0 l/Nm. Det vanligste marsjfartområdet har for vårt vedkommende vært i underkant av 30 knop, der motoren går pent, skroget takler de fleste utfordringer og drivstofføkonomien er akseptabel. Ser du på gjennomsnittstallene for snaut 1100 Nm, ligger forbruket på 1,09 l/Nm, 17,1 l/time og snittfarten på 15,9 knop.

Enkel i bruk og vedlikehold har vært et av hovedmomentene for E-tec motorene. Det at du må fylle opp totaktsolje i en separat tank sånn ca. hver tredje tankfylling er ikke noe problem, men gir en ekstra kostnad ved bruk.

Evinrude hevder at det kompenseres ved at du slipper skift av olje og oljefilter, og at motoren ikke skal ha noen form for service de første tre årene/300 driftstimene. I tillegg skal en automatisk funksjon for vinterkonservering redusere kostnadene til dette betraktelig.

Zodiac 650 Pro Open er en folke-RIB med fine sjøegenskaper. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Førerplass kan forbedres

Styrekonsollen og sitteløsningen med en høy benk, har vi fått et noe ambivalent forhold til. Som vindskjerming duger konsollen greit på kortere turer med behagelige temperaturer. Selve vindskjermen er såpass lav at hodet er ubeskyttet, slik at lengre turer i kjølig eller vått vær krever ordentlig bekledning.

Sittebenken kan du i praksis bruke på to måter; enten som "barkrakk" med bena hvilende på en tverrbjelke nederst på benken, eller som ståstol med bena på dørken og rumpa hvilende mot benkputen. Førstnevnte egner seg best til rolig kjøring eller smul sjø, mens ståløsningen fungerer bra når du må ta i mot bølgeslag med bena til hjelp. De jentene som har vært om bord bemerker at benken er litt høy, og dermed fungerer best for folk som er i størrelse på ca. 180-190 cm.

Det største savnet er mangelen på sidestøtte. Særlig når sjøen kommer inn fra siden må man holde seg godt fast i ratt eller bøylen på vindskjermen. Den høye styreposisjonen og det lave fribordet gjør at dødmannsknappen blir det første du tar på deg. Ikke slik at vi savner et jockeysete, men en form for utsparring til rygg/rumpe i seteputen ville hjulpet betraktelig på kjørekomfort og sikkerhet.

© Foto: Petter Handeland

Flere sitteplasser

Aktersofaen fungerer helt fint som sitteplass for to-tre personer på kortere utflukter. Dermed fyller Zodiac Pro Open 650 enkle krav til komfort på hyggeturer i skjærgården. Midtseksjonen er en uttakbar kjøreboks som også kan brukes til oppbevaring. Takket være en luke i forkant av konsollen har du tilgang til et langt stuverom under dørken, som kommer som et nyttig tillegg til rommet under sitteputen på førerplass og rommet i baugen.

Etter hvert som vi brukte båten, savnet vi en liten sittebenk foran konsollen som tillegg til aktersofaen. Vi gjorde et lite eksperiment, og flyttet kjøleboks med sittepute til denne plassen. Det fungerte helt utmerket, og vi er sikre på at Zodiac kan øke passasjerkomforten ved å finne på en smart løsning for å gi en ekstra sitteplass eller to om bord.

En enda enklere løsning ville ha vært å gi luken over stuverommet i baugen en form for sittepolstring. Zodiac tilbyr imidlertid en lang solpute som ekstrautstyr forut, og Fische Marine har laget en tilpasset versjon av denne som delvis skal løse behovet for behagelig sitteplass forut.

Les hele saken
Finn mer informasjon om forskjelilge RIB-er i Klikks båtkatalog

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det er ingen tvil om at tre måneder med Zodiac Pro Open 650 har smittet mange i Vi Menn Båt-redaksjonen med RIB-basillen. Nærmest uknuslige sjøegenskaper, og en evne til å takle utfordringer som langt overgår antall meter, er selvfølgelig det viktigste. Men også det at båten er utrolig enkel i bruk og krever minimalt med tidsbruk før og etter hver tur. Vi synes også innredningen fungerer til enkle hyggeturer, men hadde ønsket oss en førerplass med bedre sidestøtte på sittebenken.

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bår nr. 5. Du finner det i bladhyllene fra 25. august.

Finn mer informasjon om forskjelilge RIB-er i Klikks båtkatalog

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!