Capelli 570 Tempest med Suzuki DF 90

Solid badebåt

570 Tempest er en båt myntet på den badeglade skaren.

Sist oppdatert

Når mange norske båtprodusenter flytter utenlands for rimeligere produksjonsbetingelser, gjør noen italienere akkurat det samme. Capelli har flyttet sin RIB-produksjon til Tunisia, noe som gir klare økonomiske fordeler, men også byggemessige utfordringer, skal vi tro talsmenn for selskapet. Etter hva vi kan forstå, holder båtene uansett like grei standard som de masseproduserte konkurrentene i klassen.

Capelli har tidligere gjort det bra i Vi Menn Båts tester, og heller ikke denne gangen faller produktet igjennom. Like fullt er det liten tvil om at italienerne har mer å vise til i sine litt større båter.

Med brede pontonger i solid hypalon, stor forlengbar solseng i baugen, feste for bord og en liten hendig badestige akter, er det duket både for soling og vannsport.

Den sentralt plasserte styrekonsollen har en enkel benk kun for føreren - i ren italiensk tradisjon. Passasjerene må samle seg på akterbenken, hvor de sitter tålig godt og beskyttet, selv om benkeputen kunne vært noen millimeter tykkere. Ryggstøtten smalner mot sidene, et designmessig stunt som gjør sitteposisjonen mer ubehagelig for de langryggede.

RIB'en har ett lite og ett stort stuverom under solsengputa foran; det minste er i knappeste laget for dregg og tauverk, og det største er så stort at småting lett kan forsvinne akterover under dørken. Vi savner en bedre løsning her.

Konsollen er fint formet og sitteposisjonen for føreren er behagelig. Den noe fremoverlente girspaken ødelegger den fine ergonomiske følelsen, men når man kommer seg på beina, forstår man hvorfor den er plassert slik. Å stå i en seks meters RIB kan nok likevel bli slitsomt i lengden, i hvert fall om sjøen er tøffere enn på testdagen. Instrumenteringen på dashbordet er uansett oversiktlig, og vi gir plusspoeng for låsbart hanskerom i siden av konsollen.

Capelli 570 Tempest kjennes umiddelbart leken i sjøen med sin Suzuki 90 hk. Den er trimmevillig og virker kontant, men firetakteren er imidlertid noe støyete. Vi savner også til dels et non-feedback styresystem, for å hindre sjenerende drag i rattet ved lave hastigheter.

En toppfart på 34,7 knop er godkjent, men uten at vi får den helt sportslige opplevelsen.

Denne saken ble første gang publisert 02/08 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også