Kort sagt:

+ Mange utbygningsmuligheter

+ God kartvisning

+ Bra skjerm


- Litt få vindusdefinisjoner

God integrasjon

Vi har prøvd ut den minste modellen i serien, Raymarine C90W. Det første du legger merke til er, nær sagt som vanlig med Raymarine, en svært solid konstruksjon. Enheten kommer klar til navigasjon, med innebygget GPS og et basiskart som faktisk var mulig å navigere med i vårt testområde. Men med norskekystens undervannstopografi, vil vi som vanlig anbefale å kjøpe kartbrikker. I dette tilfellet kart fra Navionics på CompactFlash-kort.

Selv om Raymarine C90W er en utmerket navigasjonshjelp på egen hånd, er det ikke tvil om at en av styrkene til Raymarine er de mange mulighetene enhetene har til å kommunisere med hverandre. Vi testet en E120 i fjor med både radar, autopilot og ekkolodd koblet til, og satte pris på mange av de gode funksjonene når enhetene skal kommunisere med hverandre.

Selv om vårt testsystem kun var satt opp som kartplotter, er det mange fine integrasjonsmuligheter både med radar og autopilot. Raymarine C90W kan også vise motordata og kobles opp mot AIS-mottaker.

Betjeningen følger et mønster som tidligere Raymarine-brukere vil kjenne seg igjen i. Det er et passe antall hurtigknapper på frontpanelet, og disse er godt definert også når båten er utsatt for bølger. En flerfunksjonsknapp nederst på panelet fungerer bra både til å flytte seg rundt i menyer og i kartet.

Svært viktig i Raymarines betjeningslogikk, er de fem knappene under skjermen med korresponderende menypunkter i skjermbildet, som forandrer seg avhengig av hvilken funksjon du bruker. Med en gang du har vendt deg til dette, gir det rask tilgang til alle viktige funksjoner.

=

© Terje Bjørnsen

Del opp skjermen

Kartbildet er velkjent Navionics-oppsett, noe som gir relativt god oversikt og bra detaljinformasjon. Det er enkelt å tyde symboler og grafikk, men du får aller best utbytte av kartet når du har brukt den meget detaljerte oppsettmenyen. Her kan du justere hva kartet skal vise, for eksempel av dybdeinformasjon både på objekter og koter. Dermed kan du filtrere ut informasjon som ikke er relevant for deg, og kanskje forstyrrer for kvikk oversikt med et blikk.

Raymarine C90W er satt opp med fem forhåndsdefinerte visninger som du kan bytte mellom med et tastetrykk. Om du ikke synes disse dekker ditt behov, behøver du ikke fortvile, siden du selv kan definere vindusvisninger blant disse fem.

Det er ulike former for kartvisning. Du har selvfølgelig standard 2D-visning, 3D-visning med fugleperspektiv og i tillegg mulighet til å legge en et satellittlag oppå 2D-visningen med ulik grad av gjennomskinnelighet. Hvis du bruker C90W mye som kartplotter, setter vi spesielt pris på muligheten til å dele opp bredskjermen i to kartbilder, et mer detaljert for å holde oppsikt i nærområdene og et mer utzoomet for overblikkets del. Eller om du foretrekker et 2D- og et 3D-bilde.

Les også

Spennende muligheter

Eksklusiv folkeplotter

=

© Terje Bjørnsen

God rutenavigasjon

Vi prøvde Raymarine C90W i en åpen båt, og var imponert over skjermkvaliteten. Både når det gjelder lysstyrke, innsynsvinkel og refleksdemping virker dette å være blant de beste i klassen. Det samme gjelder oppdatering i kartet. Selv ved mange detaljer og kraftige kursendringer blir C90W aldri plagsomt mye etter i svingene.

Det er også lett å trekke opp en rute i skjermen. Både fordi det er enkelt å holde oppsikt med hvor ruten går mellom hvert veipunkt, at det er lett å redigere ruten, og at kartet skroller hurtig. Da slipper du forvirrende ventepauser mens kartbildet tegnes på nytt.

Vi var også fornøyd med måten du kan navigere langs ruter på. Du kan ha en klassisk motorveivisning opp ved siden av et kartvindu, noe som gir god kontroll på kurs og fremdrift. Legger du på et kompassbånd på toppen og en kurspil i kartvinduet er det samsvar mellom symbolene i kartet og i kompassbåndet. Da er det nesten ikke mulig å bli forvirret med tanke på hvor du er på vei og hvor du skal.

En annen grei funksjon, er muligheten til å lage rute av en sporlogg. Vi lot C90W få en ordentlig utfordring på en logg som gikk gjennom flere trange og svingete passasjer. Men rutepunktene for tilbaketuren var ryddig og fornuftig lagt opp, og antyder dermed at dette er en gjennomprøvd funksjon fra Raymarines side.

Les også

Alt du vil vite om tur-GPS

=

© Terje Bjørnsen

Kart som koster

Størrelses- og funksjonsmessig ligger Raymarine C90W i en klasse hvor den passer i litt større dagsturbåter, men også kan fungere utmerket i turbåter. Gjerne da i kombinasjon med annet utstyr som ekkolodd, radar og autopilot.

Vi har funnet C90W med priser fra ca. 21 000,-. Det plasserer den i det dyrere segmentet av denne plotterstørrelsen, men egenskapene og kvalitetsfølelsen bygger opp under prisbildet.

Navionicskartene varierer litt i dekningsområde og pris, de dyreste Platiniumkartene må til for å utnytte funksjoner i C90W som 3D-visning, satellittlag, bilder og informasjon. En slik koster snaut 4 000 kroner, og for våre kystområder er det én brikke som dekker røft regnet fra Bergen til Varangerfjorden og én som dekker fra Strandafjorden, via nordlige Danmark og til Göteborg.

Les også

Klassisk og lettlest

"Storskjerm" for båt og bil

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Raymarine
Pris 21000

Konklusjon

Med sin nye C90W har Raymarine fått frem en fin kartplotter med rike funksjonsmuligheter. Det gjør at plotteren egner som alt fra en navigasjonshjelper i en daycruiser, til hjernen i et større turbåtsystem. Vi liker spesielt godt navigasjonsoppsettet, kartvisningen og skjermkvaliteten.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!