Slovenia er kanskje ikke mest kjent som båtbyggernasjon, men når de først lager noe, gjøres det skikkelig. Og om vi går rett på sak: Hele farkosten stiller med kunstig pels, på nærmest samtlige overflater under tak i god «Pimp My Ride»- stil.

Samtidig mangler det ikke praktiske og gode løsninger for kapteinen om bord, med eget kartbord for enkel bestikkføring og det hele.

I tillegg stiller den i en helt egen klasse med tanke på komfortløsninger.

Komfort

Etter å ha tatt turen om bord, kan vi i alle fall slå fast at skuta ikke står tilbake for verken franske eller britiske prestisjemerker. Konseptet er bygget opp rundt maks komfort à la leilighet med terrasse, samtidig som det stilles med det ypperste innen maritimt håndverk.

Både salong og akterdekk er i samme høyde. Og savner du byssa?

Ganske riktig, du ser den ikke for den er helt skjult, og trekkes fram fra skottet på begge sider ute.

Håndverk

Hele 10 000 timer skal ha gått med før skuta fikk vann under kjølen. Den skal videre kunne gjøre 40 knop, samtidig som den har fått en rekkevidde på hele 400 nautiske mil. Marsjfarten skal ligger på rundt 32 knop, med Volvo Pentas IPS på plass. Dette takket være lett vakuumstøp og karbonfiber i skroget.

Videre er det solceller på plass som genererer nok spenning til å holde liv i ismaskin og kjøleskap ved landligge. Prisen ser fritt oversatt ut til å lande på rund 4,5 millioner kroner.

Bironi 44=

ENORM LUKSUS: Det mangler ikke på luksus i den spennende 44- foteren. Det flislagte badet er ett av mange eksempler. Stolene ved førerplass er selvfølgelig trukket i det fineste skinn. FOTO: Brioni

Tekniske data

  • Lengde: 11,97 m
  • Bredde: 3,93 m
  • Vekt: 8,7 tonn
  • Drivstoffkapasitet: 1500 l
  • Motor: 2 x Volvo Penta IPS 600 (2 x 435 hk)
  • www.brioniyachts.com

LES OGSÅ:

Slik er Sunseekers største

Her to bare malearbeidet 15000 timer

Trolig med klassens største flybridge

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!