Velg riktig båt på hytta

Båter med høy hyggefaktor

Små RIB og bowridere er blant de mest naturlige valgene på hytta i årene framover, om du vil ha det hyggelig på sjøen eller vannet.

Pluss ikon
HYTTEBÅT: Her har vi derfor funnet fram de mest aktuelle båtene i to spesielle klasser, hvis fellesnevner at de er over 15 fot, eller 4,5 meter, og at de dermed kan passe fint til små dagsturer i tillegg til at de med riktig henger kan trekkes med vanlig førerkort i klasse B.
HYTTEBÅT: Her har vi derfor funnet fram de mest aktuelle båtene i to spesielle klasser, hvis fellesnevner at de er over 15 fot, eller 4,5 meter, og at de dermed kan passe fint til små dagsturer i tillegg til at de med riktig henger kan trekkes med vanlig førerkort i klasse B. Foto: FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Sommeren er definitivt på plass, og dermed er det bare den riktige båten som mangler. For enten du har hytte ved kyst eller innsjø er sjansene store for at du har tenkt på en båt i en eller anen fasong, utover den lille åpne robåten som gjerne ligger i permanent opplag.

Her har vi derfor funnet fram de mest aktuelle båtene i to spesielle klasser, hvis fellesnevner at de er over 15 fot, eller 4,5 meter, og at de dermed kan passe fint til små dagsturer - i tillegg til at de med riktig henger kan trekkes med vanlig førerkort i klasse B.

Vi snakker altså om det som går under navnet RIB og Bowridere.

Men hvilken båt bør jeg da velge?

Stort spørsmål med enda flere svar, og om vi blir litt mindre presise så er det vanskelig ikke å nevne den klassiske skjærgårdsjeepen eller landstedsbåten om du vil, når det skal handles båt over 15 fot. Her ligger det litt i navnet hva de to sistnevnte båttypene er ment for.

Samtidig kan navnet også være misvisende. En liten landstedsbåt trenger ikke være upraktisk på noen måte, og den klarer seg ofte bra med liten motor. Utvalget er stort, og bruksområdene like så. Men komforten er begrenset, og de kjennes fort utrygge - for folk som ikke har vokst opp i båt.

HYTTEBÅT: Skal du ha en sikker båt med flest mulig bruksområder til hyttebruk, er bowrideren på rundt 16¿17 fot (cirka 5 meter) kanskje den båttypen som tilfredsstiller aller flest kriterier.
HYTTEBÅT: Skal du ha en sikker båt med flest mulig bruksområder til hyttebruk, er bowrideren på rundt 16¿17 fot (cirka 5 meter) kanskje den båttypen som tilfredsstiller aller flest kriterier. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Sosial bowrider eller trygg RIB?

For skal du først innom denne klassen er det nok den lille eller kompakte bowrideren du skal se nærmere på (modellene har gjerne «BR» i navnet og synlige sitteplasser i baugen). Skal du ha en sikker båt med flest mulig bruksområder til hyttebruk, er bowrideren på rundt 16-17 fot (cirka 5 meter) kanskje den båttypen som tilfredsstiller aller flest kriterier.

Disse båtene er vanligvis konstruert som nettopp en allroundbåt for familien, samtidig som de gjerne kommer med god lastekapasitet og høye fribord. Her har vi også fått med noen av vårens nyheter i denne sjangeren. Her er det først og fremst finnene som har spesialisert seg innen sjangeren.

En lite skummel båt

Båttypen RIB på sin side er kanskje det nærmeste vi kommer sjøens SUV. Den er tøff og robust, og ikke minst relativt lett å få med seg. På den andre siden bør det budsjetteres med litt ekstra motor, siden disse farkostene har en tendens til å stille med god V-bunn.

Her vil vi anbefale en skroglengde på rundt seks meter eller 20 fot som en god universalløsning for de aller fleste anledninger innen RIB-bruk. Årsaken er at RIB gjerne stiller med mindre dørkplass enn en tilsvarende vanlig båt.

Prismessig er det derfor ikke den helt store gevinsten å hente ut, siden økt motorstyrke har tendens til å dra opp prisen. Men her snakker vi om en stadig voksende gruppe med godt voksne folk på brukersiden, selv om mindre RIB tradisjonelt har hatt status som ungdomsbåt. Årsaken til den økende populariteten er at båten oppleves som trygg, ikke minst når du skal inn til brygga. Dermed blir det en lite skummel båt

Brig fra Ukraina

RIB: Båttypen RIB på sin side er kanskje det nærmeste vi kommer sjøens SUV. Den er tøff og robust, og ikke minst relativt lett å få med seg.
RIB: Båttypen RIB på sin side er kanskje det nærmeste vi kommer sjøens SUV. Den er tøff og robust, og ikke minst relativt lett å få med seg. Foto: FOTO: Terje Haugen

Ukraina er i vinden på flere måter om dagen, men her skal vi holde oss i det maritime segmentet. Her til lands er det nemlig Brig som har fått representere hjemlandet i denne sammenhengen. Båten holder etter sigende mål i både fritids- og proffleiren, og er i tillegg rigget med Yamaha på hekken på våre breddegrader. Splitter nye E480 på knappe 16 fot ble vist fram under årets «Sjøen for alle» i Telenor Arena på Fornebu. E- eller Eagles-serien til Brig er laget med tanke på sprek kjøring og vannsport, men blant annet dyp V-bunn som viktig faktor. Layouten om legger opp til sitteplasser bak en solid konsoll og i baugen. Med en 50-hester fra Yamaha ligger prisen på rundt 199 000 kroner for et noenlunde velrigget eksemplar. Men en relativt lav egenvekt på rundt 420 kilo vil den også kunne håndteres lett med tanke på utsetting og opptak.

Selverklært luksus-RIB

Så over til den nyeste satsingen fra en litt annen kant, nemlig kanadiske Grand. Den faller litt utenfor temaet her, men de kommer i alle fall med sin selverklærte luksus-RIB Grand G650LF. Dette skal være et revolusjonerende skrog, med blant annet mindre våt flate i baugen. Oversatt til dagligtale betyr dette mindre sprut og bedre innvendig plass. Båten stiller ellers med en solid U-benk akter og en konsoll med såkalt tidsriktige linjer. Her er det i alle fall plass til alt fra plotter til lommerusk. Et dobbeltsete er ellers å finne bak konsollen, samt en enkel variant i baugen. Ellers er båten pepret med gripemuligheter og, uvanlig nok, stuveplass - i tillegg til praktiske finesser som blant annet stor ankerplattform. Prisen ser ut til å ligge på rundt 200 000 kroner uten motor.

Brig E480
Brig E480 Foto: FOTO: Produsent

RIB i sin aller enkleste form

Highfield kom inn som et splitter nytt merke her til lands under årets Sjøen for alle. Dette er RIB i sin aller enkleste form men med anerkjente Honda-motorer på hekken. Samtidig var Highfield først ute med å kombinere aluminiumsskrog med PVD eller neopren/hypalon-pontonger. Serien går under navnet Ocean Master, og spenner fra modellen 350 til 590. Varianten 540 kan her trekkes fram som en meget aktuell modell, også lansert under messa. Her legges det opp til en 80-hester og en pris på 245 000 kroner for komplett pakke.

Bygger på velkjent og velkjørende

Grand 650
Grand 650

Veteranen Zodiac fornyer seg og viser muskler stadig vekk, og til denne sesongen kom de med et par nye varianter under den nye RAID-fanen. Disse båtene bygger på meget velkjente og velkjørende Zodiac Pro Open-skrog, hvor Pro 500 er minstemann med sine 4,7 meter eller vel 15 fot. Pro Open 550 RAID og Pro Open 650 RAID de aktuelle modellene her, hvor blant annet fargepaletten er endret i retning grått, i tillegg til en del andre justeringer og oppdateringer. Prisen for 550 starter på 317 000 kroner med en 115-hesters Evinrude E-Tec. Felles for alle modellene er en solid V-bun på 24 grader og fast tank. fra 75 liter og oppover.

Highfield
Highfield

Ypperlig båt for skjærgårdsbruk

Totalt sett er Nordkapp Avant 550 en ypperlig båt for skjærgårdsbruk. Praktisk og med trygge egenskaper. At den har en toppfart tett på 40 knop med en 115 hk er like lite interessant som å vurdere en bils toppfart. Det er marsjfartegenskapene som teller for normal familiebruk og der er båten i sitt ess. Båten er bra gjennomtenkt med finesser som fast plass for fendere, vippeputer i sidene på akterbenken når badeplattformene skal entres. Det er mange og gode stuverom under benkene forut og i cockpiten. I babord badeplattform er et praktisk dreggrom og i styrbord en bade/redningsleder man kan løse ut fra vannet. Påfyllingen til den 90-liters faste tanken er også plassert her. Totalt byr Nordkappen på moderne design og rundt sittebrønnen forut går en solid pulpit. Prisen med en Evinrude 75 hk ligger på 281 400 kroner.

Highfield
Highfield Foto: FOTO: Terje Haugen

Universalbåt for folk med hytte

Yamarins Cross-serie har rukket å bli nokså omfattende etter lanseringen for et par år siden, med 16-foteren Yamarin Cross 49 Bow Rider sist ut. Dette er ifølge verftet - som runder 40 år i bransjen - en universalbåt for folk med hytte, som ønsker gode stuvemuligheter og en skikkelig sittebrønn forut. Yamarin har dermed fått fram en praktisk skjærgårdsjeep på 16 fot som kan brukes til det meste. Det mest interessante her er imidlertid at den klarer seg godt med en relativt beskjeden 40-hester på hekken, med en toppfart på rundt 26 knop og et par mann om bord. Disse motorene har ikke et helt avskrekkende forbruk, samtidig som den ikke blir for tung i forhold til resten av båten. I tillegg holder prisen seg rundt 200 000 kroner for en rimelig komplett båt.

Familievennlig variant

Zodiac RAID
Zodiac RAID Foto: FOTO: Terje Haugen

Den nye 588-serien gir nye kort på hånda når det satses hardt mot nye målgrupper. Ryds F588 Duo er den mest familievennlige varianten med sittebenk forut, en konsoll på hver side, bra gangpassasje i midten og to regulerbare stoler. Akterbenken - som går igjen på alle tre variantene - har sitteplass for 4-5 personer og stort stuverom under. Denne modellen har en større vindskjerm som er trukket et stykke akterover og som gjennom det gir den beste beskyttelsen. Kort fortalt en stor og moderne skjærgårdsjeep med bowrideroppsett. Vil man ha god beskyttelse og høy grad av komfort, er Duo derfor et spennende alternativ. I sin egenreklame kjører Ryds hardt på svært konkurransedyktige priser. De hevder at en konkurrent måtte tatt 100.000 mer og tilskriver dette den raskere produksjonsprosessen hvor Ryds bruker 30-35 % kortere byggetid. Og det uten at dette går ut over kvaliteten. I Sverige koster en 588 med en 115 hk fra 249.000 kroner. Duo er et dermed et spennende alternativ på flere måter.

Nordkapp Avant 550.
Nordkapp Avant 550.

Gode og trygge sjøegenskaper

55 SC fra Oy Finn-Marin Ltd. har vi tidligere omtalt som et skrog med gode og trygge sjøegenskaper. Her er Finnmaster klare med bowrider-innredningen basert på det samme 18-fotsskroget. Den nye modellen er utviklet etter Smart Design-prinsippet til Finnmaster. I korthet bestreber verftet seg på å optimalisere båtens praktiske brukesegnekaper i kombinasjon med et tidsriktig design. Finnmaster 55 BR har fått smale skrogsider og høyt fribord. Det gir god plass om bord, selv om båten ikke er mer enn 2,25 meter bred. Båten har trinn forut, akter og på sidene slik at man kan entre båten enkelt og trygt. Fenderne har sin faste plass om bord og ankerkjetting og tauverk kan enten oppbevares forut eller i bokser i badeplattformene. Kalesjen stuves bort i "garasje". I benkene for og akter og i konsollene er det også stuverom. Da styrekonsollen ble utviklet la designerne vekt på at den skulle være oversiktlig og ha god plass til moderne navigasjonsutstyr. Bak det to offshore-stoler som kan justeres opp og ned og fram og tilbake. Prisen ligger på rundt 260 000 kr med 100 hk Yamaha.

Nordkapp Avant 550
Nordkapp Avant 550 Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Praktiske egenskaper fikk bestemme

Uttern T51 er en liten bowrider. Faktisk så liten at man er litt i villrede om bowriderkonseptet kan fungere i en båt som bare er fem meter lang. Til vår overraskelse går det faktisk ganske bra, blant annet fordi båten er relativt bred og høy for størrelsen. Dermed er kanskje ikke Uttern T51 den lekreste båten på fjorden, til det ser den litt butt ut. Men form foran funksjon hadde i alle fall vært en dårlig løsning, så da foretrekker vi at man har latt de praktiske egenskapene bestemme. Med en pris på rundt 220 000 kroner for en godt utstyrt Exclusive-versjon med 75 hk dette en liten familiebåt de aller fleste kan ta seg råd til. I en bowrider på fem meter blir det alltid kompromissløsninger, men siden Uttern har latt det praktiske gå foran et elegant utseende, fungerer Uttern T51 overraskende bra. Her er det sitteplass til hele familien, og med litt ekstrautstyr blir båten en hyggelig turplattform i skjermet farvann. Selv om den kjennes trygg og stødig er ikke dette noen sportsbåt for rask kjøring i bølger. I stedet er Uttern T51 en trivelig båt som verken koster skjorta å kjøpe eller eie. Prisen er cirka 220 000 kroner med Mercury 75 Optimax.

Les også:

Yamarin Cross 49 Bowrider
Yamarin Cross 49 Bowrider Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Buster XL e - Perfekt kombibåt

10 fantastiske båter om du vil på fisketur

Joda, denne lekre cabincruiseren er heilnorsk

Ryds F588 WA
Ryds F588 WA Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Finnmaster 55 BR
Finnmaster 55 BR Foto: FOTO: Petter Handeland
Uttern T51
Uttern T51 Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Uttern T51
Uttern T51 Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 03/07 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også