Zodiac N-Zo 600 med Evinrude 150 E-Tec

Morsom, velkjørende og rommelig

RIB-er ikke mest kjent som de mest turvennlige båtene. Dette har nye Zodiac N-Zo 600 klart å gjøre noe med.

Sist oppdatert

RIB eller Rigid Inflatable Boat, som er det korrekte opphavet til navnet på båttypen, er kanskje det nærmeste vi kommer sjøens firehjulstrekker eller SUV.

Den tåler røff kjøring til en viss grense, før du plutselig blir kastet over bord - helst med dødmannssnora godt festet.

Men samtidig er selve skroget nokså smalt, noe som ikke alltid er en fordel for plassen om bord, særlig om du ønsker å ha med mange passasjerer.

Zodiac er kanskje den mest kjente RIB-produsenten på våre breddegrader, og har i en årrekke laget mange ulike varianter.

Her har Zodiac igjen tatt turen tilbake til tegnebordet og drodlet litt med nye ideer med bakgrunn i hvordan vi faktisk bruker båten, før de satte N-Zo 600 på vannet igjen, med nytt fokus på alt fra komfort og design til sikkerhet.

Dette er den minste i serien, og står ikke uventet oppført på Comfort Cruising-menyen deres, noe som indikerer hvor prioriteringene ligger. Men her har de også valgt å gjøre det litt enklere å være RIB-eier. Blant annet kan pontongene tas av eller på, en fordel som det er meningen at du kan håndtere selv.

Argumentet er det som regel rimeligere å lagre en båt som er to i stedet for tre meter bred.

Hybrid med V6

Videre er dette er dette det nærmeste vi kommer en hybrid mellom vanlig glassfiberbåt i skjærgårdsjeepoppsett og RIB, hvor baugen kan løftes fram som lett synlig bevis på nytenkningen.

Her går ikke gummien helt rundt, og det er lagt opp til ankervinsj i baugen. Selve pølsa i hypalon-neopren med sine seks atskilte kamre er også hevet en smule for å få løftet den i sjøen.

RYDDIG: Rent og ryddig ved konsollen, men også gjennomtenkt på den måten at det ikke er skarpe kanter eller hjørner. Gode gripemuligheter for passasjeren er også på plass. FOTO: Terje Haugen
RYDDIG: Rent og ryddig ved konsollen, men også gjennomtenkt på den måten at det ikke er skarpe kanter eller hjørner. Gode gripemuligheter for passasjeren er også på plass. FOTO: Terje Haugen

Den kjører meget forutsigbart og behagelig, nesten på grensa til silkemykt med den nokså skarpe V-bunnen på 22 grader. Også i høy fart byr skroget på meget overbevisende takter.

SOLSENG: Forut kan det rigges til en skikkelig solseng, samtidig som det også er gode sittteplassser med gripemuligheter. FOTO: Terje Haugen
SOLSENG: Forut kan det rigges til en skikkelig solseng, samtidig som det også er gode sittteplassser med gripemuligheter. FOTO: Terje Haugen

Kombinert med det nye elektroniske kontrollsystemet til motoren (ICON) blir det fort en behagelig opplevelse.

Her kan vi legge til at fra rundt 40 knop og oppover, så er trikset å følge godt med. Her får du imidlertid litt tilgivelse om ikke pådraget var helt optimalt inn mot bølgetoppen. I sjøen kommer dermed det relativt smale skroget virkelig til sin rett på flere måter.

Det blir naturlig nok regnet som god skikk og bruk på sjøen å vite sånn noenlunde hvordan værutsiktene arter seg, men om du vil legge deg på relativt ekstreme knoptall i bølger og vind, er ikke det nødvendigvis noe stort problem - selv om bølgene alltid vil gjør sitt med kjøringen.

En av de viktigste komponentene om bord er naturlig nok motoren. På denne hekken finner vi en veltilpasset totakts V6-er på 150 hestekrefter fra Evinrude, med solid drag og et flott lydbilde for deg som er opptatt av slikt.

Dette er den største motoren du får på båten. Det er heller ikke nødvendig med mer i forhold til det bruksområdet den er tilpasset for.

Praktisk RIB

SOSIAL: Akterpartiet har en liten sosial sone som skiller denne båten fra mange andre RIB-er i denne klassen. Fungerer greit til et lite måltid. FOTO: Terje Haugen
SOSIAL: Akterpartiet har en liten sosial sone som skiller denne båten fra mange andre RIB-er i denne klassen. Fungerer greit til et lite måltid. FOTO: Terje Haugen

Om bord er det lagt opp til solide solbadingsmuligheter på det lille området foran konsollen, i alle fall med tanke på at det er en RIB vi er om bord i. Siden disse båtene heller ikke kommer naturlig disponert for stuverom, har verftet fått plass noen solide varianter under putene eller i benken forut.

Tekniske data Zodiac N-Zo med Evinrude 150 E-Tec

  • Lengde: 5,99 m
  • Bredde: 2,54 m
  • Motor, testbåt:Evinrude E-Tec 150 hk
  • Vekt: 930 kg uten motor
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, fra: 423 000,-
  • Pris, testbåt: 466 500,-
  • www.fischemarine.no

Det er ikke mange andre plasser om bord å legge fra seg en bag eller andre ting. Bak konsollen sitter vi greit på den lille benken, med grei beskyttelse fra fartsvinden for to personer. Setet tilbyr ikke all verdens støtte under kjøringen, men det er litt av det som er sjarmen med RIB også.

Bak førerplassen er det lagt opp til en liten sittegruppe med foldebord i førerkrakken. Her finner vi også en liten vask, og et egnet sted til å tilberede et lite måltid i det fri. De eneste vi savner er fast plass til kjøleboks og koppholdere. Akter kan vi er det mulig å komme seg opp av vannet når badeøkten står for tur.

Å bevege seg rundt på båten er også lett, med lett tilgang fra både akter og forut. Rent teknisk har båten greie kvaliteter å by på, med solide sluk som tar unna det som kommer om bord av vann, i tillegg til automatiske lensepumper i kjølen.

Når det gjelder drivstoffopplegget, så kunne vi tenke oss påfylling på yttersiden, siden den står på innsiden av konsollen. Her kan det tenkes at bensinrester kan komme på avveie.

Lanternene er av LEDvarianten, og dermed er det ikke fullt så lett å tømme batteriene om du skulle glemme disse. Videre er det enkelt å få festet fenderne i de mange hempene langs pølsa, mens kryssholtene akter legger opp til at fortøyningen lett kommer i kontakt med gummien.

Testdata Zodiac N-Zo med Evinrude 150 E-Tec

Turtall

Fart (knop)

Støy (dBA)

For-bruk (l/nm)

For-bruk (l/t)

2000

6,9

78

1,48

10,2

2500

11,1

80

1,59

17,6

3000

17,5

82

1,17

20,5

3500

22,0

83

1,15

25,3

4000

28,8

85

1,11

32,0

4500

33,0

86

1,17

38,6

5000

37,3

87

1,28

47,7

5500

42,0

90

1,43

60,1

Denne saken ble første gang publisert 27/06 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også