Ryds F588 WA

Mye plass til god pris

Den nye 588-serien gir nye kort på hånda og man satser hardt mot nye målgrupper.

GOD FART: F588 WA en 90-hesters Mercury to-takts-motor med betegnelsen Optimax. Det rekker til en toppfart på over 35 knop med lett lastet båt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GOD FART: F588 WA en 90-hesters Mercury to-takts-motor med betegnelsen Optimax. Det rekker til en toppfart på over 35 knop med lett lastet båt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sist oppdatert

Svenske Ryds er på hugget etter å ha etablert seg på nytt etter kollapsen i Nimbus-gruppen.

De hadde så vidt lansert sin helt nye 528-serie før eierne - Nimbus-gruppen - måtte kaste inn håndkleet. Synd for Ryds, for med 528-serien hadde man virkelig tatt et skritt inn i en ny tid.

Nyheten om at en del av de ansatte og en ny investor startet opp Ryds på nytt, kom som en hyggelig nyhet. Den neste serien nye båter kom fort på banen og på båtmessa i Göteborg kunne den første 588-modellen vises for publikum. Like etter påske, lå alle de tre 588-modellene klare for Nordisk Båttest i Son.

Serien består av modellen Sport med sidemontert konsoll, Duo med en konsoll på hver side (egentlig en "bowrider") og båten vi nå skal presentere - WA som står for «walk around». Bedre definert som en skjærgårdsjeep med en senterplassert konsoll.

Mer plass

I forhold til den mindre 528-serien, byr 588-modellene på betydelig mer plass. Alle båtene produseres etter den spesielle byggemetoden til Ryds. Det betyr at man har inner og ytterformer både på skrog og innerliner (dekk). Hulrommet mellom de to formene fylles opp og resulterer i et jevnt laminat ved hjelp av vakuuminjeksjon.

PRAKTISK: På WA-utgaven er det en sitteplass foran styrekonsollen og det er praktiske stuverom der dette er mulig. Grei ergonomi ved konsollen også. FOTO: Petter Handeland
PRAKTISK: På WA-utgaven er det en sitteplass foran styrekonsollen og det er praktiske stuverom der dette er mulig. Grei ergonomi ved konsollen også. FOTO: Petter Handeland

At man får et kompakt og jevnt laminat, er en side av saken. Denne byggemetoden resulterer også i at man får et støp som er glatt og pent på begge sider. Metoden krever større investeringer i støpeformene, men når formene først er på plass går produksjonen raskere.

Med kostbare formsett, er det ensbetydende med at antall støpte enheter må opp for å få lønnsomhet. Ut fra dette benytter Ryds samme skrog til flere modeller hvor skrog og dekksform (innerliner) er den samme. Variantene på de ulike modeller kommer i form av ulike konsoller, stoler og annen innredning.

På både 528 og 588-serien snakker vi foreløpig om tre ulike modeller som alle er tilpasset sitt bruksområde og ulike målgruppers behov. For å si det enkelt er dette et smart konsept, men det krever også god planlegging før hovedformene utvikles.

Grei motor

På hekken har testbåten 588 WA en 90-hesters Mercury to-taktsmotor med betegnelsen Optimax.

Det rekker til en toppfart på over 35 knop med lett lastet båt. Motoren er sprek og akselerasjonen 0-20 knop på 5,6 sekunder.

Mellom 18 og 26 knop cruiser man økonomisk med et forbruk rundt 0.7 liter per nautisk mil.

150 hk er største motoralternativ og da kan man forvente en toppfart tett på 45 knop. Skroget følger de samme linjene som ble lansert på 528-serien. Forholdsvis rett, moderne baug og et skrog med god bredde akter. På 588-skroget er alt bare skalert opp og det merkes så snart man entrer båten.

Står man på dørken, er det fin høyde opp til cockpitkanten og håndrekka. Det inngir trygghet og båten reagerer lite når en voksen person entrer fra siden. Her er nettopp blant de smarte detaljene, for entring fra siden går greit med godt plasserte trinn i innredningen. Karmen rundt båten er ganske bred, men det frister ikke å slenge seg nedpå med kaffekoppen, for rekka heller feil vei. Altså utover.

KOMFORT: De to stolene bak konsollen gir god sittekomfort og er regulerbare. Akterbenken byr også på stuveplass. FOTO: Petter Handeland
KOMFORT: De to stolene bak konsollen gir god sittekomfort og er regulerbare. Akterbenken byr også på stuveplass. FOTO: Petter Handeland

Komfort

De to stolene bak konsollen gir god sittekomfort og er regulerbare. Akterbenken - som går igjen på alle tre modellene - har god sitteplass til tre med god sittedybde og trinn ut mot badeplattformen akter. Felles for alle tre modellene er også sittebenken helt forut og utformingen av fordekket.

På WA-utgaven er det en sitteplass foran styrekonsollen og det er praktiske stuverom der dette er mulig. På styrekonsollen er det montert en ganske stor vindskjerm med stålbøyle rundt.

Den er moderne i designet og ganske strømlinjeformet. Den gir skipper og passasjer en rimelig grad av beskyttelse mot fartsvinden, men det trekker litt turbulens inn bak skjermen. Fenomenet skal nå studeres nærmere av utviklingsteamet til Ryds og antagelig ender de opp med en knekk på toppen og sidene for å brekke vinden.

FOTO: Petter Handeland
FOTO: Petter Handeland

Selve instrumentbordet og utforming skal vi gi ros. Her er dype smårom for eksempelvis kamera og mobiltelefon. De er så dype at småsaker vil ligger trygt og ikke sprette ut ved første bølge.

Utradisjonell

I utviklingen av de nye modellene, har Ryds gått utradisjonelt til verks og invitert en gruppe kvinner i utviklingsgruppen. Målet var å få kvinners syn på hvordan en praktisk familiebåt skal være og hvilke detaljer som er viktige.Resultatet er nettopp et høyt fribord som øker sikkerheten for barn og mange praktiske stuverom.

God og sikker passasje rundt i båten-enten man skal entre båten forut eller skal ta badeplattformene i bruk. Mange praktiske detaljer og ønsker kom på bordet og Ryds har etter beste evne forsøkt å sy dette inn i sine nye, moderne detaljer. Og vil man ha en båt som gir en friskere opplevelse, kan eksempelvis puter og stoler leveres i en fin rød farge.

Cruiser

En 90-hester på hekken bidrar til kjapp akselerasjon, grei toppfart og at båten føles harmonisk og trygg. Båten planer raskt og fra fartsområdet rundt 20 knop og oppover reagerer skroget effektivt på motortrimmen. I fartsområdet 20-25 knop får man en behagelig og rolig cruising. Normal svingkjøring tar båten uanstrengt og man skal presse den hardt for å få skroget til å slippe litt akter.

Tekniske data Ryds F588 med Mercury 90 Optimax

  • Lengde: 6,25 m
  • Bredde: 2,34 m
  • Vekt: ca. 680 kg
  • Motor: 90-150 hk
  • Leveres i tre utgaver: WA (testbåt), Sport og Duo
  • Pris, fra: 164 900 (uten motor)
  • Pris, testbåt 299 900
  • www. ryds.se

Testdata Ryds F588 med Mercury 90 Optimax

Turtall (knop)

Fart (knop)

Støy (dBA)

For-bruk (l/nm)

For-bruk (l/t)

2000

6,4

72

0,65

4,2

2500

7,7

75

0,88

6,8

3000

13,2

77

0,75

9,9

3500

18,3

78

0,66

12,1

4000

22,6

79

0,68

15,4

4500

26,1

81

0,72

18,8

5000

30,6

83

0,77

23,6

5500

35,2

84

0,92

32,4

Denne saken ble første gang publisert 22/06 2013, og sist oppdatert 14/02 2024.

Les også