Buster Le og XLe

Snobber opp med ny innredning

Ingen har bygd flere robuste aluminiumsbåter enn Buster. Nå lanseres den nye E-serien med glassfiberdekk- og innredning.

Sist oppdatert

Med lanseringen av E-serien, hiver Buster seg for alvor med på den nye trenden med «alufiber»-modeller. Men man beholder selvsagt de 17 tøffere Buster-modellene med aluminium både i skrog, dekk og innredning. Vi har testet to splitter nye modeller i E-serien.

Buster Le som bygger på det velkjente Buster L-skroget og den større Buster XLe med skrog som stammer fra Buster XL.

En del mindre justeringer er naturlig nok foretatt slik at aluskrogene skal passe til det formstøpte dekket. Blant annet gjelder dette avstivninger og hvordan båtene er skummet. Buster Le og XLe har en del felles. Begge har en konsoll på hver side med midtvindu som kan åpnes og en plexidør mellom konsollene.

Dette gir effektiv beskyttelse mot fartsvind og regn. Begge har forholdsvis høye vindskjermer og det bidrar til lune sitteplasser akter. Kalesje med avtagbare sider er standard på begge og den ligger nedfelt i en egen kalesjegarasje bak aktersetet.

Mange praktiske løsninger kan føres opp - blant annet er det verdt å nevne at én nøkkel som går til alle låsene i stuerommene.

En smart detalj er at bensinpåfyllingen sitter under det ene låsbare stuerommet akter. XLe har fast tank som standard. Foran skipperen kan det monteres en integrert 7-tommers skjerm og XLe har også vinduspusser som standard. Begge båtene virker kompakte og velbygde med minimal skrogstøy.

BESKYTTET: I Buster XLe har du en fin sittegruppe for fem personer. Og vindskjermen tar godt av for blåst og sjøsprøyt. FOTO: Petter Handeland
BESKYTTET: I Buster XLe har du en fin sittegruppe for fem personer. Og vindskjermen tar godt av for blåst og sjøsprøyt. FOTO: Petter Handeland

Buster Le

BUSTER LE: FOTO: Petter Handeland
BUSTER LE: FOTO: Petter Handeland

Tekniske data Buster Le

  • Lengde: 5.1 0m
  • Bredde: 2.05 m
  • Vekt: 450 kg
  • Motoralternativ: 50-70 hk
  • Motor testbåt: Yamaha F50
  • Fast tank: nei - mot pristillegg
  • Max ant. Personer: 6
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: klart før høsten 2014
  • Produsent: Fiskars
  • Importør: Yamaha Motor Scandinavia AB
  • Nettside www.buster.fi

Med den nye Le-utgaven kan Buster L nå leveres i hele fem utgaver med ulik innredning. På testbåten sitter Yamahas 50-hester og produsenten oppgir motoreffekt fra 50 til 70 hk. Båten er godkjent for seks personer og dekket er støpt i hvit gelcoat. Dørken er litt røffere i mørk grått. Akterbenken består av tre modulbokser med låsbare stuerom.

Hver av boksene kan enkelt tas ut om man trenger plassen ved fiske, dykking eller transport. Takket være forholdsvis rette former på konsollene og vinkelen på vindskjermen, er plassen overraskende god. Den har konturformede, regulerbare stoler bak hver av konsollene.

Puter er standard og stolene gir en god ergometrisk sittestilling. Foran passasjerstolen er en konsoll med et lite, låsbart stuerom på toppen samt et stuerom med låsbar dør. Her inne er også batteriet bra plassert. Foran konsollene er det åpen plass uten sitteplasser, bortsett fra trinnet opp til mini-fordekket. Vil man ha sitteplasser forut, kan man enkelt montere inn Busters sittebokser lik de man har i baksetet.

Nøysom med 50 hk

Yamahas 50-hester på akterspeilet høres ikke direkte imponerende ut, men der blir vi overrasket. Motoren er sprek og drar båten raskt i plan. På loggen og med en mann om bord, leser vi over 28 knop på fartsmåleren. Med to mann om bord, viser våre GPSmålinger en toppfart på 27,4 knop ved 5500 o/min og et forbruk på 0,66 liter pr. nautisk mil.

Legger man seg ned på en marsjfart mellom 20 og 25 knop, går båten behagelig i sjøen. Ved 4500 o/min blir forbruket så gunstig som 0,51 l/Nm og da viser GPS-en 21,5 knop. 50-hesteren passer utmerket til båten og vil forhåpentlig gi en hyggelig pakkepris nå som hk-avgiften er historie.

Den nærmeste konkurrenten i markedet er utvilsomt Yamarin Cross 49 BR. Mens Yamarin generelt satser på litt mer strømlinjeformet design på sine Cross-modeller, tar Buster det igjen med bedre plassutnyttelse.

Buster XLe

GLASSFIBER: Triveligere følelse om bord er et av hovedargumentene for å lage aluminiumsbåt med glassfiber i innredningen. FOTO: Petter Handeland
GLASSFIBER: Triveligere følelse om bord er et av hovedargumentene for å lage aluminiumsbåt med glassfiber i innredningen. FOTO: Petter Handeland

Det Buster Le ikke har, finner man i XLe. Selvsagt med en høyere prislapp. Mer plass, grommere kjøreegenskaper, bedre innredning og mer standardutstyr. Når man kommer direkte fra Le-modellen og over i XLe, får begrepet Large og Ekstra Large den riktige betydningen.

Tekniske data Buster XLe

  • Lengde: 5,60 mm
  • Bredde: 2,25
  • Vekt: 695 kg
  • Motoralternativ: 70-100 hk
  • Motor testbåt: Yamaha F100
  • Fast tank: 138 L
  • Max ant. Personer: 7
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: 324 694 med F100DETL
  • Pris testbåt: 324 694
  • Produsent: Fiskars
  • Importør: Yamaha Motor Scandinavia AB
  • Nettside www.buster.fi

Her er betydelig større volum. Skroget er 50 cm lenger og 20 cm bredere, men forskjellen oppleves som større. Her er akterbenken støpt og i babord side er et langsgående seter foran konsollene. Foran konsollen til skipperen kan man eksempelvis montere en kjøleboks.

Med dobbelt så mange hester - 100 hk mot 50 på lillesøsteren - er det lett å tro at båten vil bli en tanke overmotorisert.

Men det er ikke tilfellet. Betydelig høyere vekt (ca. 700 kg kontra Le's 450 kg) krever flere gamper, men hele kjøreopplevelsen blir mer sporty.

Toppfarten måler vi til 36,6 knop med to mann om bord og 5700 o/min. Det holder i lange baner for de fleste. Ut fra dette vil vi tro at båten går helt greit med en litt mindre motor. På toppfart havner forbruket på 0,96 l/Nm. Mest økonomisk kjører man mellom 3500 o/min (18,2 knop) og 4500 o/min (26,7 knop) med forbruk på henholdsvis 0,66 og 0,69 l/Nm.

Vindskjermen er forholdsvis høy og rett i vinkelen, dermed blir det fin sikt for skipperen i sittende stilling. Stolene er justerbare og det bør være enkelt å finne en perfekt sittestilling. Ratt og motorkontroll sitter der de skal og i instrumentbordet er det fin oversikt til motorinstrumenter og plotter (ekstra).

Enkel kalesjeløsning

XLe er godkjent for 7 personer og her er sitteplass til alle så lenge benken forut kan brukes. Plasker regnet ned og kalesjen må opp, må alle krype sammen bak konsollene for å få beskyttelse. Da er også den kraftige vinduspusseren god å ha. Kalesjen er enkel å betjene og det er montert «lepper» med glidelås i vindskjermen for enkel og rask oppsetting. Side og bakstykke kan tas av og vips har man en praktisk beskyttelse om sola blir for sterk.

BUSTER XLE: FOTO: Petter Handeland
BUSTER XLE: FOTO: Petter Handeland

Denne løsningen er også praktisk om man skal fiske og vil ha litt beskyttelse. Et ganske stort hanskerom er på plass foran passasjeren og her kan man eksempelvis montere radio. Kjøreegenskapene blir sporty med 100 hk på hekken. Men båten er ikke rå og skremmende.

BUSTER LE: FOTO: Petter Handeland
BUSTER LE: FOTO: Petter Handeland

XL-skroget er kjent for trygge og gode egenskaper.

Egenskapene er beholdt på den nye E-modellen og mindre justeringer er foretatt i produktutviklingen. Skrogstøyen er lav, hele båten virker stiv og kompakt selv ved provosert testkjøring.

Testdata Buster Le med Yamaha F50

Tur-tall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk l/nm

For-bruk l/t

2000

5,6

68

0,68

3,8

2500

6,6

70

0,74

4,9

3000

8,8

71

0,76

6,7

3500

13,5

74

0,53

7,2

4000

18,3

75

0,5

9,2

4500

21,5

76

0,51

11,0

5000

25,6

79

0,53

13,6

5500

27,4

82

0,66

18,1

Testdata Buster XLe med Yamaha F100

Tur-tall, o/m

Fart, knop

BUSTER LE: FOTO: Petter Handeland
BUSTER LE: FOTO: Petter Handeland

Støy, dBA

For-bruk, l/t

For-bruk, l/time

2000

6,0

69

0,82

4,9

2500

7,4

73

1,18

8,7

3000

11,1

76

0,99

11,0

3500

18,2

77

0,66

12,0

4000

22,5

78

0,67

15,1

4500

26,7

79

0,69

18,4

5000

31,6

80

0,85

26,9

5700

36,6

83

0,96

35,1

Denne saken ble første gang publisert 11/08 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også