Yamarins Cross-serie har rukket å bli nokså omfattende etter lanseringen for et par år siden, med nyheten og 16-foteren Yamarin Cross 49 Bow Rider sist ut i tillegg til hyttebåten 60 Cross Cabin.

Dette er ifølge verftet - som runder 40 år i bransjen - en universalbåt for folk med hytte, som ønsker gode stuvemuligheter og en skikkelig sittebrønn forut.

Vi har nå fått testet nyheten i hjemlige farvann for Yamarinen, i den finske skjærgården.

Og jo da, dette er godt nytt for den jevne båtbruker med sans for båter i håndterlige størrelser.

Om vi begynner med cockpiten, så har den blitt overraskende stor, med to skikkelige sitteplasser og solid akterbenk. Med en delbar vindskjerm på plass unngår vi også det meste av trekken under fart.

Som passasjerene på aktre benk er det også mulig å få grei plass til beina, noe som ikke alltid er tilfellet når båtens lengde kryper under fem meter.

=

GOD PLASS I LITEN BÅT: Ved føreplassen er det laget plass for en god 8-tommers plotter, mens passasjeren har et skikkelig hanskerom til disposisjon. Forut er det tre greie sitteplasser. SKISSE: Yamarin

=

32 KNOP: Velger du 60-hesteren, er det naturlig nok duket for mer guffe og en toppfart på rundt 32 knop, men da vokser prislappen også tilsvarende. FOTO: Terje Haugen

Økonomisk

Ved føreplassen er det laget plass for en god 8-tommers plotter, mens passasjeren har et skikkelig hanskerom til disposisjon. Forut er det tre greie sitteplasser.

Dermed har vi sum kommet opp i seks til syv sitteplasser om bord, samtidig som det er dørkareal igjen til for eksempel fiske og utstyr.

Det mest interessante her er imidlertid at den klarer seg godt med en relativt beskjeden 40-hester på hekken, med en toppfart på rundt 26 knop og et par mann om bord. Disse motorene har ikke et helt avskrekkende forbruk, samtidig som den ikke blir for tung i forhold til resten av båten. I tillegg holder prisen seg rundt 200 000 kroner for en rimelig komplett båt.

Velger du 60-hesteren, er det naturlig nok duket for mer guffe og en toppfart på rundt 32 knop, men da vokser prislappen også tilsvarende.

Med en nokså solid undervannsskrog med relativt tykke aluminiumsplater på 3,5 millimeter og rikelig med stringere får vi et stillegående og velkjørende skrog som tåler en trøkk.

Før vi gikk om bord ble vi også fortalt at det nye skroget også skulle lene seg mindre mot vinden i forhold til tidligere modeller. Dette var det imidlertid ikke tilstrekkelig med værforhold til å få testet ut.

Mye standard

En hyggelig bonus er at det nå satses på mye standardutstyr, med alt fra puter til badestige på plass. Dette gjør at du ikke ender opp med fult så mange skjulte kostnader i etterkant.

Kvaliteten er det lite å utsette på. Rekker og beslag er godt dimensjonert for røff og langvarig bruk. Skroget er i alle fall i korrosjonsbestandig aluminium, av typen 5083. Dette skal i motsetning til 5754-kvaliteten være 30 prosent sterkere en konvensjonelt aluminium.

Videre er selve skrogkonstruksjonen av ny dato, noe som skal gi kjøreegenskaper sammenlignbart med glassfiberskrogene.

En annen faktor som er verdt å ta med seg her er at vekten på båten ligger på under et halvt tonn, slik at den dermed også er fin å ha med seg på henger med tillatt totalvekt på 750 kg.

Tekniske data

  • Lengde: 4,86 m
  • Bredde 1,96 m
  • Vekt: 490 kg.
  • Anbefalt motoreffekt fra 40-60 hk.
  • Motor, testbåt: 40/60 hk
  • Pris, m. 40 hk: 203 381 kr
  • Pris, m. 60 hk 228 514 kr
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!