Fiskars 40-årige histore med Buster-aluminiumbåter utvides videre med en rekke helt nye modeller.

Den første båten med glassfiberdekk i e-serien er Buster XLe som baserer seg på det nye Buster XL-skroget.

- Registreringsstatistikken for de siste 2 årene viser at båter med aluminiumskrog og glassfiberdekk er det produktsegmentet innenfor markedet for åpne båter som vokser hurtigst. Nå er det rett tid for å lansere en ny modellserie som har det populære varemerket og beste forhandlernettverket, opplyser Juha Lehtola, administrerende direktør for Fiskars båtvirksomhet i en pressemelding.

Buster XLe er en 5,6 meter lang åpen båt med åpen planløsning.

- Båten har et slitesterkt og bekymringsfritt aluminiumskrog og et dekk av glassfiber som gir oss en mengde ulike designfriheter. Vi behersker utviklingen og produksjonsteknikken godt idet vi med over 50 års erfaring med produksjon av aluminiumbåter er markedsleder i Nord-Europa. I tillegg har vi fem års erfaring når det gjelder såkalte hybridløsninger med aluminiumbåter med glassfiberdekk, slår produktutviklingsdirektør Anders Kurtén fast.

Den nye båten er klar for leveranse til forhandlerne i slutten av september. Den nye modellserien ble nylig presentert for forhandlerne og båtpressen.

Vi tok i den forbindelse en liten prøvetur om bord.

- Praktisk og sikker

I utviklingen av den nye Buster XLe er det lagt stor vekt på praktisk plassutnyttelse samt demping av lyden fra både motoren og skroget. Båten skal ha fått den største innvendige plassen i sin klasse. Skroget bygger på Buster XL-skroget, men er tilpasset for å gi optimale egenskaper for Buster XLe.

- Vi tester og sammenlikner alltid ulike løsninger som påvirker en båts kjøreegenskaper og sikkerhet meget nøye. I et nordisk perspektiv har vi meget omfattende produktutviklingskunnskap, forklarer Kurtén videre.

Buster XLe kan utstyres med flere ulike effektive motorer, noe som gjør at brukeren kan velge det mest formålstjenlige båt-motoralternativet.

En 60-hestekrefters motor skal holde utmerket til normal bruk, men under mer krevende forhold kan båten utstyres med en motor på opp til 100 hestekrefter.

Buster XLe har et hvitt glassfiberdekk, men innerdørken eller innerlineren har en praktisk mørk grå gelcoat med sklisikringsmønster der skitten ikke synes. Trinnflatene for og akter er dekt med en aluminiumplate med sklisikringsmønster.

Det stive og lette aluminiumskroget skal gjøre landstigningen enkel og en vask er den eneste årlige servicen som båten krever.

De rette styrekonsollene gir passasjerplassen god beskyttelse mot vind og vann og bak dem finnes det en rommelig sittebrønn. På den venstre siden av føreren finnes det en benk med oppbevaringsplass; på den høyre siden er det fri dekksplass og plass for en avtakbar Igloo-kjølebag.

Kapellet er passe stort for å gjøre det enkelt å håndtere det. Sikten skal være god, selv når man kjører med kapellet oppe.

Båten er som standard utstyrt med kapell, stoppede setet, tiltratt, vindusvisker, Abloy-ennøkkelsystem, frontrute av glass, dør mellom styrekonsollene samt mulighet til å integrere en plotter. Til og med joystick-styrte trimplan er standardutstyr.

Det finnes 16 ulike modeller av Buster-båter. Den minste er den 4 meter lange Buster Mini og den største den 7 meter lange Buster SuperMagnum som kan utstyres med en motor på opp til 300 hestekrefter.

Tekniske data Buster XLe 2014

  • Lengde: 5,6 m
  • Bredde: 2,23 m
  • Vekt: 695 kg
  • Antall personer: 7
  • Motoreffekt: 60-100 hk
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!