Nordkapp Enduro 605 med Evinrude 115 E-tec

Neida, vi ble ikke klissvåte

Fullstappet med smarte løsninger.

Pluss ikon
MAKS: Med den småsinte to-takteren fra Evinrude på 115 hester, havner toppfarten tett på 38 knop. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
MAKS: Med den småsinte to-takteren fra Evinrude på 115 hester, havner toppfarten tett på 38 knop. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Den nye 605-modellen ble lansert med brask og bram tidligere i år som en moderne skjærgårdsjeep spekket med fikse detaljer.

Men det mest spennende med båten er det som ligger under fenderlisten. Skroget er helt nykonstruert og nå tar Nordkapp et steg inn i det som er blitt en designtrend de siste årene: Baugprofilen er rettet betydelig opp. Det startet med de store Wallymodellene på rundt 70 fot og Fjord 40 var rask til å ta etter den nye trenden.

Spørsmålet blir bare hvor bra eller dårlig den nye skrogfasongen er.

Nå har vi kjørt noen modeller med rett baugprofil og med varierende inntrykk. Uten stort overheng - flare - i forskipet, er det to elementer vi straks kan føre opp på den mindre heldige siden.

I det man møter store bølger som er høyere enn fribordet, har noen av båtene hatt en lei tendens til å ta mye vann inn over seg. Bølgene og baugspruten slås ikke effektivt ut til sidene, men tar turen rett inn over båten. Båten blir hva vi kaller "våt" og det blir fort en slitsom og irriterende egenskapen.

Ut fra dette knyttet det seg spenning til hvordan det nye 605-skroget ville klare seg og påtestdagen var det både vind og bølger.

Stabil

I roligere farvann og med krappbølger på rundt halvmeteren, går 605 overraskende stabilt og flott. Akkurat som det ble hevdet fra konstruktør og produsent, resulterer den rettere baugen i en lengre vannlinje. Størst bredde akter bidrar det til rask planing.

Båten planer ut uten nevneverdig planingsterskel og ligger fra første stund i fin balanse.

Med den småsinte to-takteren fra Evinrude på 115 hester, havner toppfarten tett på 38 knop. Klart godkjent og vitner om et lettdrevet skrog. Enda tydeligere synes dette på testdataene.

FOTO: Egil Nordlien HM Foto
FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Marsjfarten ligger mellom 20 og 33 knop, med rundt en liter per nautisk mil. Normale svinger tar båten uten dramatikk, og den kan provoseres ganske tøft gjennom krappe unnamanøvre før vi merker tendenser til overstyring. Testen i skjærgården gir et positivt inntrykk av skroget. Med jevnt over trygge egenskaper med en snert av sporty innslag om man kjører på full guffe og tilter ut optimalt.

Utmerket

Så står fjordens større og grovere bølger for tur. Det gir oss to overraskelser. Med en marsjfart på drøye 25 knop og nøytral trim, legges kursen rett mot bølger på halvannen til to meter. Med moderat fart, viser det seg at skroget takler forholdene utmerket.

Med ganske markante chines i forskipet, slås bølger og sprut overraskende bra ut til siden. Det skal tydeligvis enda større sjø til for å provosere "grønn sjø" over baugen. Kursen og hastigheten varieres med sluttresultatet at dette takler skroget og forskipet over all forventning.

Konklusjonen må bli at Espen Thorup har klart å skape et forskip som går rimelig tørt selv med rett baugprofil og moderat overheng i forskipet.

I tillegg kan det føres opp at gangen er behagelig og myk under disse forholdene.

Rett baug

Neste overraskelse: Når farten settes opp og mot bølgene blir det noen solide lufteturer med hele skroget i lufta. Da blir det akterskipet som tar i mot landingen i stedet for forskipet. Og det kjennes gjennom hele ryggmargen og må kalles hardt.

Andre Nordkapp-skrog har vanligvis egenskaper som takler en landing ganske komfortabelt, men her er det tydeligvis en mer moderat V-bunn med god bredde som skal ta i mot.

Og det blir litt i hardeste laget. Nå skal vi med en gang skyte inn at dette ikke er den normale måten å kjøre en familiebåt på, men en del av den mer ekstreme testen når vi provoserer skrog for alvor.

FØRER: Førerplassen er ergonomisk utformet, med fikse detaljer og mørk gelcoat som forhindrer reflekser. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
FØRER: Førerplassen er ergonomisk utformet, med fikse detaljer og mørk gelcoat som forhindrer reflekser. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

En annen ulempe med rette baugprofiler merkes når baugen legges inn mot svaberget og man skal i land. Uten overheng forut, blir det ekstra langt inn til fjellet. På 605 er ikke dette noe stort problem i og med at fribordet er såpass lavt.

Tekniske data Nordkapp Enduro 605 med Evinrude 115 E-tec

  • Lengde: 6.06 m
  • Bredde: 2,20 m
  • Vekt: ca. 800 kg
  • Tank: 139 liter
  • Motor: 75 - 130 hk
  • Ant. Personer: 7
  • CE-kategori: C
  • Pris, med 115 Evinrude E-tec: 321 000 kr
  • www.nordkapp-boats.no

Men i betydelig større båter med rett baug, kan det faktisk bli nødvendig med spenstige og akrobatiske øvelser for å komme seg inn på holmen eller om bord igjen.

Moderne

Nordkapp Enduro 605 byr på langt mer enn et moderne skrog. Planløsningen definerer vi som en "skjærgårdsjeep", men med konsollen plassert asymmetrisk over mot styrbord. Skipperens kommandoplass er plassert til venstre bak konsollen eller ganske midt i senterlinjen.

Det gir skipperen fin sikt og god følelse med båtens balanse. Co-piloten er tildelt plassen over mot styrbord. To svært komfortable stoler er på plass og de to bak konsollen sitter behagelig beskyttet mot vinden. Førerplassen er ergonomisk utformet med fikse detaljer.

Mørk gelcoat forhindrer reflekser, kartskjermen sitter rett i siktlinjen og multiinstrumentene til motoren er plassert sentralt.

ASYMETRISK: Konsollen er plassert asymmetrisk over mot styrbord. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
ASYMETRISK: Konsollen er plassert asymmetrisk over mot styrbord. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ratt og motorkontroll er godt plassert. Man føler seg umiddelbart hjemme bak rattet. Med de riktige detaljene som oppbevaringsrom og gode stoler, blir båten innbydende og komfortabel.

Stående posisjon bak konsollen er også helt grei. Båtens gangsone ligger over mot babord side og her det lett å bevege seg gjennom hele båten. Akterbenken gir vi også godkjent med faste puter og store nok ryggputer for god komfort.

På hver side av motoren er det badeplattformer og begge nås uten at man må trå i putene på akterbenken. Der det er mulig, er det praktiske stuverom og båten kan leveres med todelt akterkalesje. Her er kalesjegarasjen plassert forut i konsollen og den forreste kalesjen kan benyttes som sprayhood. Cockpiten er forøvrig selvdrenerende.

Sitter godt

Enduro 605 har i tillegg fine sitteplasser foran konsollen, men her blir det luftig. Noe ungene selvsagt elsker, men det krever full oppmerksomhet og fornuftig gassbruk fra skipperen. Sitteplas sene forut kan med ekstra mellomleggspute konverteres til solseng og vi bør vel ikke nevne hvem som vil elske den detaljen.

Praktiske stuverom finner man flere steder. Under akterbenken er det et stort og det kan leveres kjøleskuff. Fenderholdere er integrert både foran i båten og akter. Fenderne kan bare vippes over rekka så lenge høyden stemmer. Enklere blir det neppe. Bra med håndrekker, grei pulpit forut og solide fortøyningsbeslag trekker opp.

Det samme gjør vannskibøylen akter og en leider som også kan utløses om man har havnet i vannet. At finishen gjennomgående er høy og at båten virker velbygd, er noe som for lengst er blitt et begrep for Nordkapp- båtene. Med Enduro 605 har Nordkapp fått nok en spennende nyhet på programmet.

Med et helt nyutviklet skrog med moderne design og generelt et sporty og elegant design, strekker 605 begrepet "skjærgårdsjeep" til nye dimensjoner.

SMART: Lett tilgang til cockpit med denne praktiske løsningen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
SMART: Lett tilgang til cockpit med denne praktiske løsningen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Og det gjenstår faktisk en godbit til: Til å begynne med oppga produsenten motoralternativene 90 til 150 hk. Testbåten hadde 115 hk og ble målt til 37,8 knop med en 17" stålpropell. Det vitner om et lettdrevet skrog og produsenten oppgir nå en motoreffekt på 75 - 130 hk. Det er vi enig i. Med 115 hk føles båten harmonisk, med fine egenskaper - et perfekt valg.

FOTO: Egil Nordlien HM Foto
FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også