Den flunk nye Flipper 880 ST ble avduket på båtmessen i Helsinki og bak prosjektet står nordmannen Espen Thorup.

Dette er en båt hvor kreativitet og helt nye tanker er omsatt til en spennende nyskapning som nødvendigvis må vekke stor oppsikt.

Her har man forkabin og akterkabin, flunk nye lukeløsninger i hard-toppen og som motorisering har man valgt en eller to store utenbordsmotorer.

Bare 20 minutter etter at Helsinki-utstillingen åpnet sist fredag, ble det signert kontrakt på den første båten.

Flipper 880 ST er også kåret til den mest spennende nykommeren i sin klasse og her består juryen av finske båtjournalister.

- Den spesielle taklukeløsningen gjør båten ekstra spesiell. Den fremre del av takluken er i glassfiber, mens hoveddelen er i slitesterk kalesje duk med Ertec AS sitt utviklede foldesystem for duken. Frontdelen skyves over frontrutens topprofil når den skal lukkes og låses.Takluken kan åpnes i flere forskjellige posisjoner etter behov. Løsningen er utviklet ved hjelp fra Ertec AS i Tvedestrand, forteller Espen Thorup om båten, konseptet og løsningene på nyheten.

- Resultatet er at man får en åpen daycruiserfølelse på cockpit, i motsetning til konkurrerende båter som kun har en skyveluke i midten av taket.

Om konseptet og detaljene forteller designeren videre Flipper 880 ST er et resultat av nyere trendforskning innen båtbruk. Et av resultatene ved dette studiet er at folk ønsker seg mer sosiale båter hvor man kan ta med seg venner og familie på dagsturer.

Flipper 880 ST er designet med dette for øye, men også som en velfungerende turbåt for en familie på 4-5 personer.

Flipper 880 ST=

SAMLING: Cockpiten er båtens samlingssted, hvor åtte personer sitter fint rundt det store bordet. Eller man kan gjøre de to fremste passasjer setene om til seter i fartsretningen. FOTO: Verft

Samlingssted

Cockpiten er båtens samlingssted. Åtte personer sitter fint rundt det store bordet. Eller man kan gjøre de to fremste passasjer setene om til seter i fartsretningen.

Pantry har godt med stuverom og en topp plate som kan felles opp, eller skyves akterover hvis man trenger enda større avsettingsplass.

Førerplassen på styrbord side har fått stol med flip-up front, noe som skal passe fint i kombinasjon med åpningen i det store skyvetaket. Står man oppreist har man god oversikt. Det er plass til stor plotter. Dashbordet og området under frontruten er i praktisk mørk grå for å hindre refleks i vindu.

Topp av dashbord har lomme for papirkart, plass for mobil og lader samt glassholder.

Det er blitt prioritert gjennomgang via frontruten i kombinasjon med skyvetaket. Dette er helt ny løsning og som gir en ekstra grei og trygg passasje til fordekket Det er benyttet lys eik på alle tredetaljer i innredningen, noe som gir et moderne og lyst interiør.

Flipper 880 ST (Sport Top) har to kabiner, en kabin i fronten og en akterlugar under solsengen. Begge lugarene har god liggelengde for voksne.

Flipper 880 ST=

SKYVETAK: Førerplassen på styrbord side har fått stol med flip-up front, noe som skal passe fint i kombinasjon med åpningen i det store skyvetaket. FOTO: Verft

Utenbords

Båten er beregnet for en til to utenbordsmotorer. Dette frigjør plass til en akterkabin med to meter liggelengde og en køye med bredde på 1,4 meter. Kabinen har store vinduer og en enkel og trygg adkomst på styrbord side.

Over akterkabinen finner man solsengen og gangpassasjen fra styrbord til babord (ligger på utsiden av kalesjen).

- Totalt vil utenbordsmotorløsningen gi gunstigere innkjøpspris og servicebesparelser i forhold til innenbords dieselmotor/er. Man kan med andre ord fylle mange liter bensin for de kronene, avslutter Espen Thorup.

Tekniske data

  • Lengde: 8,55 m
  • Bredde: 3,15 m
  • Vekt, uten motor:3000 kg
  • Antall kabiner: 2
  • Antall faste køyer: 4
  • Maks. ant. personer: 10
  • Motoralternativ: (utenbords) fra 1x300 hk til maks: 2x250 HK
  • Drivstofftank: 380 l
  • Fartsområde (topp/marsj under testing): Beregnet topphastighet til 35-47 knop
  • Konstruksjonskategori (CE): C
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!