Den nye varianten av Busters midthyttebåt Cabin for allværsbruk skal nå by på større plass for arbeid og last, både for profesjonelle brukere og fritidsbruk.

I og med at Cabins påhengsmotor fra og med neste sesong blir montert på forlengelsen av skroget, er det ikke lenger behov for motorbrønn på akterdekket.

- De nye løsningene som er testet har vist seg å være svært vellykket, både når det gjelder kjøreegenskaper og plass, så derfor besluttet vi også å bruke de samme løsningene på Cabins sivile modell, opplyser Anders Kurtén, utviklingsdirektør i Fiskars båtvirksomhet i en pressemelding.

Nytt motorfeste

Forlengelsen av skroget og motorfeste fungerer også som en stor bade- og arbeidsplattform. Den firkantede og praktiske åpne plassen er meget stor for en sju meter lang midthyttebåt. Der kan man også plassere en ekstra styrekonsoll som kan bestilles som ekstra tilbehør.

Buster Cabin har et helt nytt skrog. Takket være dypere kjøl, lavere tyngdepunkt bak og lengre vannlinje ska båten være meget stabil. Den skal helle ikke ha en merkbar planingsterskel. Den nye utformingen av kjølen gjør ellers at Cabin skal bryter mykt, selv i høye bølger.

Båtens lange vannlinje og akterdelens høye bæreevne skal gjøre det mulig å bruke motorer med større effekt og den egner seg også for montering av to motorer.

Cabin kan ha opp til 200 hk motor, men lasteevnen er også god med mindre motoreffekter.

=

MULTI: Forlengelsen av skroget som fungerer som motorfeste og som en stor bade- og arbeidsplattform. FOTO: Fiskars

=

Litt lenger

Nye Cabin er 30 centimeter lengre enn sin forgjenger, men veier bare 165 kilo mer. Drivstofftanken rommer 200 liter, noe som øker aksjonsradiusen ytterligere. Alle beslag er i rustfritt stål. Den åpne plassen på akterdekket kan dekkes helt med en kalesje som er ekstra tilbehør. På akterdekket er det også to sitteplasser.

Åtte personer

Buster Cabin er registrert for åtte personer (tidligere 7). Styrehuset med åpning både fram og bak har ståhøyde. Glasstak med en stor takluke, vindusviskere for både føreren og passasjeren samt led-belysning i interiøret er standard. Utsikten fra styrehuset skal være «strålende» samt godt isolert.

I forbindelse med planleggingen av ute- og innerbelysningen har vertet også vært oppmerksom på at båten skal kunne brukes i mørket. I styrehuset er ergonomien på førerplassen blitt forbedret. Styrepulten er smalere, men den har fått mer plane flater enn tidligere for å lette montering av ekstra tilbehør.

=

200 HK: Cabin kan ha opp til 200 hk motor, men lasteevnen er også god med mindre motoreffekter. FOTO: Fiskars

Nye seter

Også setene er nye: Med bare en håndbevegelse skal førerens og passasjerens seter forandres slik ta de til sammen med baksetet danner ei køye. Som ekstra tilbehør finnes det en mellomdel som gjør at baksetet blir til en sofa.

Mye ekstra

Listen over ekstratilbehøret er omfattende, med opp til 12 tommers kartplotter, ekkolodd og radar, varmeanlegg med retningsstyrte munnstykker, ilandstigningslys, mørkleggingsgardiner for overnatting. Gardiner for sidevinduene, en Comfort-pakke med blant annet matter i styrehuset samt et audiosystem, puter for setene på akterdekket og en Entertainment-pakke med blant annet bord.

Tekniske data Buster Cabin 2013 (I parentes målene for 2012-modellen)

  • Lengde: 6,92 m (6,6 m)
  • Bredde: 2,45 m (2,4 m)
  • Vekt: 1 250 kg (1 085 kg)
  • Dypgående: 0,65 m (0,65 m)
  • Motoreffekt: 115 - 200 hk (115-175 hk)
  • Personer/lasteevne: 8 personer / 600 kg (7 / 525 kg)
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!