Prøvekjørt: Cooper 800

Stilig dame med fart i

Cooper 800 er lansert som årets nyhet på det norske lystbåtmarkedet. Og det kan vi være enig, dette er faktisk en ren lystbåt.

Pluss ikon
LYSTBÅT: 27-foteren Cooper 800 ble lansert under messen Båter i Sjøen i Sandvika i september som årets lystbåtnyhet.
LYSTBÅT: 27-foteren Cooper 800 ble lansert under messen Båter i Sjøen i Sandvika i september som årets lystbåtnyhet.
Sist oppdatert

Lystbåt? Fritidsbåt? Loungebåt? Kjært barn, mange navn. 27-foteren Cooper 800 ble i alle fall lansert under messen Båter i Sjøen i Sandvika i september som årets lystbåtnyhet.

Bak nyheten står Cooperyacht BV i Holland, som med denne farkosten utvider flåten med det selv kaller en komfortabel loungebåt.

Fra før har de også Cooper 745 og Cooper 745el på repertoaret sitt.

Cooper 800 på sin side er en planende plattgatter med skarp V-form i baugen. Videre fremstår båten åpenbart gjennomdesignet, med elegant linjeføring og stor vekt på detaljene.

ROLIG: Cooper 800 byr på rolige sjøegenskaper, enkel manøvrering og hyggelig forbruk. FOTO: Terje Haugen
ROLIG: Cooper 800 byr på rolige sjøegenskaper, enkel manøvrering og hyggelig forbruk. FOTO: Terje Haugen

Litt snekke

Det vil i praksis si at når vi tar turen om bord så finner vi et stort soldekk forut, en sitteavdeling med benkeplass til åtte personer, en kjøreposisjon i senter og badeplattform og leider akterut. Båten er videre godkjent for opp til 10 personer.

Dermed kan dette også sies å være en utpreget sosial båt for gode dager på fjorden med venner og familie.

En liten ulempe er at det blir relativt lite dørkplass til overs og dårlig med fenderlister som tar unna møtet med brygga.

Samtidig blir det store spørsmålet hva vi egentlig skal sammenligne den med. Fartsmessig er det lett å ty til snekka, men det stopper nok også alle fellestrekk. Estetisk sett stiller den i smykke-klassen.

Fin fart

Den kan videre skilte med overraskende gode hastigheter selv med beskjedne motorer. Standardkonfigurasjonen for det norske markedet er like vel en Yanmar på 54-hesters diesel. Den skal da kunne gjøre rundt 16-17 knop på topp, selv om testbåten ikke nådde helt opp.

Cooper 800 kommer ellers med Yanmar motor, gir og instrumentering. Vårt testeksemplar hadde varianten på 54 hk som gav 12,6 knop på topp og et støynivå på 77,9 dBA - som er et greie data for å holde en normal nivå på samtalen under fart.

Her må det legges til at et par knop til ble lovet etter propellbytte.

Videre er det ikke noen nevneverdig planingsterskel å snakke om, og her har vi dermed et svært utvidet marsjfartsområde.

Til havnemanøvreringen er nok baugpropellen kjekk å ha, men ikke nødvendig.

Mye ekstra

Et annet positiv trekk ved båten er standardutstyret. Her kommer det et fullt sett med presenninger, full teakpakke, bimini, putesett med formstøpte puter, badetrapp, innvendig lys, automatisk og manuell lensepumpe, to batterier og to 12 voltsuttak.

SENTER: Førermiljøet i senter er enkelt og oversiktelig. FOTO: Terje Haugen
SENTER: Førermiljøet i senter er enkelt og oversiktelig. FOTO: Terje Haugen

Lanterner står også oppført på lista over inkludert ekstrautstyr, men det er vel strengt tatt en selvfølge når vi passerer 27 fot. Cooper 800 med 54 hk Yanmar koster 590.000 kroner, men går du for minste motor kan du få den ned til rundet en halv million.

Klarer seg godt

Totalt sett synes vi Cooper tar seg bra ut norske farvann, om du er på jakt etter rolige turer på fjorden. Dette med tanke på både sol- og gråværsdager.

Den byr på rolige sjøegenskaper, enkel manøvrering og hyggelig forbruk på godt under literen på mila om vil marsje rundt åtte knop. Samtidig er ikke dette noe for deg som ofte vil ut med fiskestanga.

Tekniske data

  • Lengde: 8,35 m
  • Bredde: 2,35 m
  • Pris, standardbåt: 590 000 kr
  • Pris, testbåt: 640 000 kr
  • www.cooperyacht.no

LES OGSÅ:

- Her er Askeladdens aller nyeste

- Super-yachten du aldri har sett maken til

- Norsk lystyacht med egen garasje til superbilen

Denne saken ble første gang publisert 14/09 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også