Det største problemet du står ovenfor om man skal ha en båt på rundt 5 meter, er hva man skal velge. Tilbudene er mange og her blir det fort viktig å definere hva båten skal brukes til.

Hvor stor båt er det plass til ved brygga, hvilke krav stilles til fartsområdet, hvor mange skal normalt være om bord og hvordan skal båten vinterlagres?

I forhold til en åpen landstedsbåt på 14-15 fot, havner våre testkandidater i en kategori som nødvendigvis krever litt mer på opplagssiden. Det er på grunn av vekt og nødvendig service på motoren. Når båtene kommer opp i denne størrelsen, kreves det mer enn å legge dem på stranda for vinteren.

Båtene egner seg dessuten ypperlig til trailing. Da kan opplaget bli enklere, samtidig som man kan ha glede av båten både ved hytta og i hjemlige farvann.

Våre testbåter representerer også ulike byggematerialer og det blir straks noe man må ta stilling til. Hvor stor motor blir en viktig faktor og kan gi mange tusen i prisutslag. En fornuftig balansegang er stikkordet. I denne vurderingen er det viktig å ha en god dialog med forhandleren.

Pass også på at du i "gode tilbud" får med nyeste motorversjon med den beste teknikken og ikke en modell som er på vei ut av produksjonen.

På denne størrelsen båter har det vært en rivende utvikling de siste årene. Både på skrog, interiør, instrumentbord, kalesjeløsninger og utstyrssiden har det skjedd mye positivt. I dag er det helt vanlig at instrumentbordene har plass til en integrert kartskjerm med GPS og smarte multiinstrumenter.

Fikse detaljer som bøyle for tyverisikring på fordekket er nå van- lig og de fleste forhandlerne leverer båtene ferdig bunnstoffet, samt med nødvendige fortøyningspakker. Totalt sett har båter i denne klassen hatt en skikkelig nivåheving og bildet blir enda bedre av den rivende utviklingen på motorsiden.

Enten man snakker 4-takter eller moderne 2-takter, kan man generelt snakke om miljøvennlige motorer med lavt støynivå og i mange tilfeller en halvering av drivstofforbruket i forhold til gamle motorer.

De eneste som fortsatt ikke har fått med seg akkurat dette, er norske politikere. Vi er utrolig nok det eneste landet i verden med hk-avgift på motorer over 10 hk. For å få en betydelig miljøgevinst, burde hk-avgiften blitt fjernet og det burde vært innført en vrakpant for å få en raskere utskifting av bråkete og bensinslukende påhengere av den gamle typen.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!