Enten du skal ta båten et lite stykke eller du har planer om langtur med båthenger, så det er et par viktige ting å sjekke først: Lappen din og vognkortet.

Egenvekt avgjør

Har du som de fleste klasse B-førekort er regelen at bilen og hengerens tillatte totalvekt ikke kan overstige 3,5 tonn til sammen. Videre er det greit å huske på at tilhengerens tillatte totalvekt ikke kan overstige bilens egenvekt. I vognkortet skal du lete i avdelingen for tilhengere for å finne disse detaljene. Her er det henger med eller uten driftsbrems som avgjør hvor stor båt du kan traile.

Helt kjørt

Så det er over til selve kjøringen. Om du ikke har spesielt mye erfaring med henger gjør du lurt i å ta noen runder uten den dyrebare lasten først. Det viktigste er imidlertid å huske på at bilen bremser mye dårligere (bremselengden din øker) med en tung båt akter, selv om de fleste hengere har påløpsbremser. Fartsdumpene skal du også passe grundig på, mange oppdager her at det er smart å bruke solide stropper. En boggie-henger er normalt roligere på veien, men den svinger ikke like lett som en med to hjul. Er det mye vekt på hengeren, kan man også risikere at boggie-hengeren overtar styringen og presser bilen. Noe man spesielt skal være oppmerksom på når det er våt/glatt vei eller på grusvei. Å svinge en tom boggie-henger for håndkraft er umulig.

Sjekk henger og last

Om du har skaffet deg ny henger må du passe på hvordan vekten fordeler seg på hengeren, slik at ikke vekten på kula overstiger 50 til 70 kilo (kuletrykk). Et lite tips her er å tømme båten for all unødvendig vekt. Det kan du legge i bilen. Å sikre båten er selvsagt viktig. Nylontau er ubrukelige - de strekker seg. Skikkelige stropper må til og man må polstre slik at de ikke lager gnagsår på båten.

Spyl

Noe som er lett å glemme til sist: Husk alltid å bruke rikelig mer ferskvann på hengeren etter at du har dratt opp farkosten. Saltvann kan ha en dramatisk effekt på bremsesystemet. Deretter rikelig med "vertkøykasse på boks" over kontaktene før du kjører. Husk først å demontere lys og lignende, slik at det elektriske ikke kortslutter. Det holder ikke å bare ta av lysrampen bak. For ikke å kortslutte el-anlegget, bør man også koble av ved kontakten mellom bil og henger.

Henger er henger

Å kjøre båthenger er egentlig ikke vanskeligere enn å kjøre vanlig henger. Men noen forskjeller er det. Båthengeren har langt drag og er vanligvis mye, mye lenger enn en varehenger. Derfor er den jevnt over mer stabil å traile og ikke så følsom for svingutslag ved rygging. En vanlig varehenger er til sammenligning overnervøs ved rygging. Med langt drag/henger sporer ikke hengeren slik som bilen - det må man i aller høyeste grad passe på i rundkjøringer, gatekryss og i krappe svinger. Det er mange som har fått seg overraskelser her.

Til sist i saken finner du tipsene som er universelle for henger. Den største forskjellen er at du ikke ville finne på å dyppe en vanlig henger i sjøvann. Her er tommelfingerreglen at vannet ikke skal over navet. Mange hengere leveres med vanntette nav. Problemet er selvsagt bremsene og de ruster fort. Men ikke alle båtramper er laget slik at det er mulig å unngå. Båthengeren har i tillegg vinsj, som er potensielt farlig om sperren ikke fungerer skikkelig. Man bør alltid ha en sikring forover i tilfelle vinsjen svikter.

Obs, obs!

I det siste har det vært noen saker på nett om folk som har fått skikkelige bøter. Den siste var 16 000 kroner fordi vekten av bil og henger ble over 3500 kg. Og da holder ikke vanlig B-kort. En skummel sak er at tillatt totalvekt på bil og henger er det som teller. Har du en bilvekt på 1800 kg og bruker en henger med tillatt totalvekt på 2000 kg, er det over 3,5 tonn. Om du bare har en jolle eller for den saks skyld en tom henger er du over 3,5-grensen. En annen viktig side er at maks. hastighet med henger (med brems) er 80 km/t. Selv på motorvei med 100 km/t.

Opp av vannet

Å komme opp fra utkjøringsrampen etter at båten er dratt opp kan være trøblete. Spesielt om man har forhjulsdrift. Ved nedkjøring på rampen (sjøsetting) skal man sjekke at rampen er ren. Da er det bare bremsene på forhjulene som tar. Påløpsbremsen på hengeren virker ikke den veien. Et triks er å hjelpe til med håndbremsen - den virker jo normalt på bakhjulene. Det kan fort bli express-sjøsetting fordi det var grus/sand på rampen. En del moderne biler har også automatisk utkobling av ABS-systemet idet man kobler inn henger. Ellers kan bremselengden bli lang. ABS-en tikker og gir ikke nok press for å få påløpsbremsen i gang.

Høstsjekk=

BÅTHENGER: Vannet bør egentlig ikke over navet, men ikke alle båtramper er laget slik at det er mulig. © Haugen, Terje

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!