Skepsisen oppstod da vi så de første bildene av XO og ble ytterligere forsterket da vi var om bord i to av modellene på båtmessa i Gøteborg i fjor.

Visst var de både barske og veldig tidsriktige med sine lange smale skrog og skarpe baug, men de kunne da ikke være spesielt stabile i sjøen?

Tegninger og bilder fra byggeprosessen viste endeløs bruk av aluminiumsplater i form av avstivere i skroget. Faktisk så mange at vi ble litt skeptiske til det også. Litt av vitsen med aluminium er jo å holde vekten nede. Det skulle vise seg at vi tok feil.

Nydelig vær, til besvær

Det er en særdeles vakker høstdag. Vi besøker Fische Marine i Sætre - rett på andre siden av fjorden for Drøbak. Det er spådd sol, men på vei ned mot brygga ligger skodda tjukk over fjorden. På de tre minuttene det tar å komme seg over til Oscarsborg med båt forsvinner riktignok skodda, og i gjestehavna ved borgen skimtes fire stykk XO, badende i varm høstsol. Fire tøffinger, må jeg si.

Vi starter med minstemann XO 200 CC.

Som navnet antyder er dette en center consoll-båt med fire seter i sitteretningen, en liten solkrok over et stuverom framme i baugen og påhengsmotor på akterspeilet. Det første som slår oss er inntrykket av høy byggekvalitet og hvor robust det hele føles. Her er det ikke tatt noen snarveier.

Vindskjermen har hengslede dører på siden slik at vinden ikke runder skjermen og kommer inn fra sidene. Smart, men også litt i veien når man beveger seg forbi langs sidene. Materialene som er brukt er i ypperste klasse og finishen røff, men tiltalende.

XO Boats lansering Drøbak 2011=

KVALITET: Kvalitetsfølelsen er meget god, designen er tøff, og sjøegenskapene helt vanvittige. FOTO: Petter Handeland

Et skikkelig løft

Og snakker om røff. Vi trenger ikke mange minuttene ved førerplass for å kjenne at de mange avstiverne i skroget gjør en god jobb. Her snakker vi hel ved! Skroget kjennes utrolig stivt og robust og skjærer vannet på en helt utrolig måte. Uansett hvor hardt man pusher på slipper ikke skroget en centimeter.

Dessuten fremstår den ranke båten veldig upåvirkelig for sidevekt, og oppleves veldig trygg i vannet. Så feil vi tok....

Over i storebror 220 Open, som har en mer bowrider-lignende design med akterbenk, to stoler bak vindskjermen og dør på midten fram mot baugen. En benk på babord side strekker seg fram i baugen og huser gode stuverom. Sikkerheten er ivaretatt ved at alle flater man kan komme til å sette føttene på har skikkelig antisklibelegg. Det er gode rekkerlangs sidene.

Ellers er opplevelsen den samme som i 200 - kvalitetsfølelsen er meget god, designen er tøff og moderne, og sjøegenskapene helt vanvittige.

XO Boats lansering Drøbak 2011=

DOBBELT OPP: Alle XO-modeller har bensinpåfylling på begge sider. FOTO: Petter Handeland

Med kabin

Nok et hakk opp. XO 240 kommer i to versjoner - Open og Cabin.

Navnene taler vel egentlig for seg selv. Open med en veldig lik design som 220 Open, mens 240 har midtkabin med inngang både fra for- og akterdekket. XO fornekter seg ikke, og det tøffe, litt militærpregede interiøret finner vi også her.

Fortsatt i god kvalitet og veldig godt sammenskrudd. Det samme gjelder sjøegenskapene, som man i 240 Cabin kan nyte hele året. Det er ikke mye sjø å spore i Drøbaksundet denne dagen, så akselerasjon og toppfart kartlegges raskt.

Felles for de fire er nær sagt fraværende planingsterskel, og veldig god stabilitet i høy fart. 200 CC klarer seg fint med 115 hester på hekken, mens 220 føles kvikk med sine 150 hester. De to 240-ene har 250 hester hver, og er to reale kruttønner med toppfart på nesten 50 knop.

Luftige svev

Som på bestilling ser jeg plutselig en hvit og blå koloss i det fjerne. Color Line er på vei ut fjorden - min eneste sjanse til å kjenne hvordan XO klarer seg i litt sjø.

Det er derfor med glede og en viss spenning i kroppen jeg setter kursen nordover og møter giganten ved nordsiden av Håøya. Mine kolleger følger like bak, og det er litt av en sekvens de skuelystne på dekk av Color Line får overvære. Fire båter i friskt driv hopper og spretter i lange dønningene.

Lange hopp og myke landinger er en kort, men veldig dekkende beskrivelse. Fantastisk moro, og ikke minst imponerende fra XO sin side.

XO Boats lansering Drøbak 2011=

RÅ FINISH: Polert stål og tøffe fargevalg går igjen i detaljene. FOTO: Petter Handeland

XO Boats lansering Drøbak 2011=

MILITÆRAKTIG: Interiøret er forseggjort og tøft. FOTO: Petter Handeland

For den kresne

Aluminiumsbåter er uhyggelig populært i våre to naboland i øst, og det har smittet over på oss nordmenn. Det er ikke vanskelig å forstå at folk liker aluminiumbåtenes robusthet og praktiske kvaliteter, men i mange tilfeller treffer ikke den røffe aluminiumen blink interiørmessig. Innredning i glassfiber er i så fall redningen rent estetisk og er dessuten mer praktisk.

XO lager båter for deg som liker å skille deg ut, og som liker å kjøre båt. Men et par ulemper får man med på kjøpet: De smale skrogene gjør at plassen er begrenset, og man må være villig til å betale for moroa. XO forteller selv at de har fokusert mer på opplevelse enn pris, men at merprisen i forhold til de rimeligste konkurrentene er verdt å betale for opplevelsen man sitter igjen med.

Og det kan vi si oss enig i.

Tekniske data XO:

200 S

220

240 RS

240 Cabin

Bredde:

2,14 m

2,28 m

2,28 m

2,28 m

Vekt:

850 kg

1100 kg

1250 kg

1340 kg

CE-kategori:

C

C

C

C

Motoralternativer:

90-150 hk

100-175 hk

150-300 hk

175-300 hk

Motor testbåt:

115 hk

150 hk

250 hk

250 hk

Skrogvinkel:

22

24

24

24

Bensintank:

150 l

205 l

230 l

230 l

Pris fra:

kr 400 600 kr

480 800 kr

565 000 kr

652 700 kr

www.fischemarine.com

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!