Tyske Bavaria satser hardt selv om det er tøffe tider for båtbransjen internasjonalt. Nye modeller lanseres på løpende bånd, og vi har prøvekjørt nyheten Sport 43 HT - en modell som passer svært godt for de som ser etter en rommelig og værsikker feriebåt.

Med priser som starter på 2,9 millioner med to Volvo D6-370 er fortsatt Bavaria en båt som gir mye for pengene.

Med to D6-400 kommer båten på 3,25 millioner. Du kan også få den med IPS 500 og 600. Da ligger prisen på 3,2 og 3,4 millioner.

- De fleste kundene velger båten med vår Norgespakke, forteller Lars-Erik Solvang hos den norske Bavaria-importøren.

For 112 000 kroner får du med en del viktig utstyr til en gunstig pakkepris. Ting som tre på cockpitdørken, kjøleskap i cockpit, batterilader, multimediapakke, varmtvann og luftvarmer på 5,5 kW hører med.

Bavaria 43 HT=

TAKHØYDE: Det er generelt god høyde under dekk, og i babord gjestelugar er det ståhøyde på inntel 185 cm. FOTO: Bavaria

Ser lekker ut

Utseendemessig gjør Bavaria 43 HT en svært god figur. Verftet har i flere år satset på en enhetlig og moderne design. God plass per fot er også prioritert, med relativt rette og høye skrogsider. På de mindre modellene har man tatt i bruk en del designmessige triks for at båtene ikke skal se høye og butte ut.

Det trenger man ikke på 43-foteren som har lengde og bredde nok til at det nye Bavaria-utseendet er på sitt beste og mest elegante.

På førerplassen blir du fort komfortabel med båten. Et av utviklingstrekkene de siste årene er at båter rundt 40 fot er blitt mer lettmanøvrerte. Tross mye og ny elektronikk har flere verft klart å gjøre dashbordet mer oversiktlig. Bavaria 43 HT scorer godt i begge henseende.

Ingen bølger

Oslofjorden viser seg skuffende flat og det er ingen bølger som lar en 43-fots langtursbåt vise hva den er god for. Vi klarer å lage litt rotete krappsjø av egne hekkbølger og selv om utfordringen er liten for 43 HT er det i alle fall ingen oppførsel som gir grunn til bekymring.

Selv om vi provoserer med høy fart og legger skrogsiden ned med sjøen inn på skrå, kommer det bare et par dempede «boff» fra skroget og en myk bevegelse i båten. Marsjfarten ligger på 25-28 knop og båten klarer drøyt 35 knop selv etter en sommer i sjøen. I tillegg oppfører den seg som forventet, med minimal planingsterskel og god virkning av trimplanene.

Dermed kan du enkelt benytte deg av hele fartsregisteret, noe som er særlig nyttig i større bølger.

God kombinasjon

Med åpen bakvegg og stor takluke gir Bavaria 43 HT en svært åpen og luftig båtfølelse på de fine dagene.

Samtidig luner det godt når du lukker igjen stofftaket og setter på varmeanlegget en kjølig høstdag. Som på de fleste andre Bavariamodeller er plassen i cockpit gedigen.

To sittegrupper i tillegg til dobbeltsetet på førerplass og den store solplattformen helt akter gjør at 8-10 person kan hygge seg om bord uten at det føles trangt.

Under dekk får du umiddelbart inntrykk av no-nonsens tankegang og praktiske løsninger. Her er det en liten salong på styrbord side og et ryddig pantry med blant annen mikro og to keramiske kokeplater på babord.

Som ekstrautstyr får du sitteputer som kan skyves under bordet slik at flere kan sitte i salongen. Ved siden av lyslukene i taket har Bavaria gjort seg flid med up- og downlights samt lyslister som sørger for underlys. Dermed er det smakfulle lysforhold under dekk, i tillegg til svært god takhøyde.

Bavaria 43 HT=

VELKOMMEN HJEM: Eierlugaren ligger i baugen og har den standarden og plassen du regner med i en 43-foter. FOTO: Bavaria

Bavaria 43 HT 2012=

ÅPEN: Med åpen bakvegg og stor takluke gir Bavaria 43 HT en svært åpen og luftig båtfølelse på de fine dagene. FOTO: Terje Bjørnsen

Tre lugarer

I baugen er eierlugaren plassert, tradisjonelt utformet med stor dobbeltkøye og god skapplass. Akter finner du de to andre lugarene med inngang på hver siden av leideren som fører ned fra cockpit.

På babord side er det ståhøyde for personer inntil 185 cm. Begge har en køyeløsning som gjør at det går rask å skifte mellom to enkeltkøyer eller en dobbeltkøye.

Med Norgespakke er det varme i alle lugarer. Om du ønsker særskilt god liggekomfort kan importøren levere spesielle latexmadrasser til køyene. De to gjestelugarene deler toalettløsning, mens eierlugaren har to separate rom for dusj og toalett inne i kabinen.

Båten kan også leveres i versjon med to lugarer, der de to gjestelugarene er slått sammen til en. Også Bavaria satser på moderne materialer og fargebruk og tilbyr en tilstrekkelig grad av individualisering med tanke på stoff og farger.

Bavaria 43 HT 2012=

FERIE: Bavaria Sport 43 HT er virkelig en innholdsrik og rommelig feriebåt. FOTO: Terje Bjørnsen

Konkjusjon

Bavaria 43 HT er virkelig en innholdsrik og rommelig feriebåt. Samtidig er prisen relativt sett hyggelig, og du får en båt med tilstrekkelig motorisering og utstyr til drøye tre millioner. Selv om Bavaria hører til de mer folkelige båtene i klassen, virker kvalitet, design og materialvalg å holde solid standard. Vi har ikke fått kjørt båten i tilstrekkelig sjø til å vurdere hvordan den fungerer under tøffere forhold enn egen hekksjø.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!