Yamarin Cross 53=

FØRER: Førerplassen har de nødvendige elementene for en båt av denne typen. FOTO: Terje Bjørnsen

Kort sagt:

+ Gunstig drivstofføkonomi

+ Gode kjøregenskaper

+ Beskyttede sitteplasser bak skjermen


- Vanskelig å utnytte plassen forut

- Noen enkle plastdetaljer på instrumentbordet

- Må trimmes riktig

Med skrog i aluminium og innredning støpt i glassfiberarmert polyester satser man på båter som er hakket tøffere.

Aluminiumskroget veier ifølge produsenten ikke så veldig mye mindre enn et tilsvarende glassfiberskrog, men båten føles lettere ut på vannet. Vel på plass bak rattet får man ingen alu-følelse siden innredningen er i tradisjonell glassfiber. Dermed blir opplevelsen om bord som i en hvilken som helst annen båt.

Med det unntaket at 53-modellene har en enkel innredning og det gjelder spesielt for modellen med midtkonsoll.

I BR-modellen (bowrider) har man godt beskyttede sitteplasser bak vindskjermen og en kalesje kan settes opp.

Med gangsonen midt i båten er det enkelt å bevege seg fra for til akter, men plassen forut er svært enkelt innredet.

Sitteplassene er begrenset til en liten benk forut med stuverom under. Resten av plassen er ren og foran konsollene er det ingen sitteplasser - bare noen enkle trinn som gjør det enklere å entre båten fra siden.

Hva man så skal bruke plassen til blir et mer åpent spørsmål.

Selvsagt er det fin lasteplass for bagasje og utstyr til hytta, men det er ingen fordel å laste for tungt forut. Alternativt kan den åpne plassen være kjekk å ha om man skal fiske fra båten, men etter en stund kan det være godt å sette seg ned enten man bruker snøre eller stang. Hadde man i det minste hatt et par hengslede klappseter foran konsollene, kunne man fått i både pose og sekk.

Testdata Yamarin Cross 53 BR

Tur-tall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/t

For-bruk, l/nm

1000

3,4

59,8

1,4

0,42

2000

5,8

67,4

4,2

0,73

4500

21,9

79,6

12,9

0,59

5000

24,7

81,3

15,3

0,62

5500

27,8

81,7

19,3

0,69

6300

32,2

84,9

23,9

0,74

Enkel førerplass

BR-modellens stoler og sitteplasser bak vindskjermen er komfortable nok, men trukket i et røffere, mer værbestandig materiale. Det gir båten et gjennomgående barskere brukspreg. Vindskjermen er forholdsvis høy og gir fin beskyttelse for fartsvinden.

Førerplassen er også grei og enkel med plass til plotter, men noen av plastdetaljene rundt rattet gir ikke den store kvalitetsfølelsen. Kalesjen er plassert i en egen garasje bak akterbenken og arrangementet med badeplattformen er i velkjent Yamarin-stil.

Yamarin Cross 53 BR 2012=

BESKYTTER: BR-versjonen har solid vindskjerm som gir lune forhold i cockpit.

Passer med 70-hester

På Cross-modellene har man valgt en gelcoat på dekket i en grå farge med en beskjeden blå dekorstripe på skrogsiden. Pent og greit samtidig som det ser barskt ut. Men det blir også vanskeligere å oppdage båten ute i skjærgården, for totalt sett har jo båten en tilnærmet kamuflasjefarge ala et marinefartøy.

70-hesteren på hekken passer fint til båten. Den gir en toppfart på drøye 32 knop og ved 22 knop er drivstofforbruket så lavt som 0,59 liter per nautisk mil eller 12,9 liter per time. Båten planer kjapt og ligger stabilt. I 20-22 knop er den snill som et lam, cruiser avslappet og med behaglig støynivå. Men man må tilte motoren en del ut for å oppnå riktig trim og slipp på skroget.

Tilter man motoren helt inn, trykker den på baugen. I praksis betyr det at man kan holde båten i plan selv langt ned i fartsområdet, men i høyere hastigheter er det viktig å tilte motoren en del ut.

Tekniske data Yamarin Cross 53 BR

  • Lengde: 5,25 m
  • Bredde: 2,08 m
  • Vekt: 580 kg
  • Personer: 6
  • Motor: 50-70 hk
  • Pris med F70: Fra kr 235 000

Bra i bølger

Småkrappe bølger - som vi hadde under testen - viser igjen et skrog med myke og behaglige bevegelser. Nå skal vi med en gang legge at man skal ta med i beregningen at båten bare har en lengde på 5,3 meter.

Det gir naturlige begrensninger i grovere sjø og man skal også være bevisst på hvordan man fordeler lasten om bord.

Aluminumsskroget har den store fordelen at det er sterkt og tåler røffere behandling. Hele båten virker stiv og bastant. Det finnes ikke alu-båtfølelse når man farter rundt med båten og det er den positive siden med kombinasjonen aluminium skrog og glassfiber dekk

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Yamarin
Pris 235000

Konklusjon

Cross-serien fra Yamarin er en spennende båtserie. De velkjørende skrogene pluss de mange fikse løsningene er opplagte pluss. Det Yamarin har klart på sin Cross-serie er å kombinere et sterkt alu-skrog med et moderne og strømlinjeformet design. Akkurat det bidrar til at flere kan like en båt med miljøvennlig alu-skrog.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!