Kort sagt:

+ Lekkert design

+ Praktiske løsninger

+ Farts og manøvreringsegenskaper


- Best for fire på langtur

- Joystickstyringen er super, men dyr

Den nye designlinjen ble introdusert for et år siden på Grandezza 27 OC og allerede da ble det kjent at man hadde en større modell under utvikling. Den har det samme spenstige designet og det gir sett et harmonisk utseende med særpreg.

Vi fikk anledning til å prøvekjøre nyheten før jul og båten ble vist for første gang på båtutstillingen i Helsingfors i begynnelsen av februar.

Byggenummer 1 er en kundebåt og fullpakket med utstyr. Under akterdekket sitter to Volvo Penta D6-motorer på til sammen 740 hester og det gir en respektabel toppfart på 40 knop. Båten leveres med to D4-300-motorer eller to D6 på 370 eller 400 hester.

Båten er konstruert for DP-drev og kan leveres med Volvo Pentas joystickstyring. Det systemet ble lansert på IPS-drevene og gjør det utrolig mye enklere å manøvrere skuta i havn. Litt tilvenning kreves, men det hele fungerer like suverent med DP-drevene.

Når joystickstyringen aktiviseres, kobles rattet ut og drevene stiller seg i nøytral stilling.

Med den lille joysticken kan båten manøvreres i alle retninger - eksempelvis kan den elegant manøvreres sidelengs inn til brygga. Ved å bruke den runde knappen på toppen, kan båten dreies rundt uten bruk av baugpropellen.

Grandezza 39=

BYSSE: En åpen løsning ned til byssa gir fine arbeidsforhold for kokken. © Grandezza

Tekniske data Grandezza 39

  • Lengde: 12,0 m
  • Bredde: 4,0 m
  • Vekt: ca. 9000 kg
  • Drivstofftanker: 860 liter
  • Vanntank: 300 liter
  • Antall kabiner: 2
  • Antall køyer: 5+2
  • Motoralternativ: Volvo Penta 2xD4-300 eller 2xD6-370 eller 400
  • Motorer testbåt: Volvo Penta 2x D6- 370 med joystick
  • Toppfart: 40 knop
  • CE-kategori: B
  • Produsent: Oy Finnmarin LTD
  • Pris: Ikke fastsatt.
  • Fra ca. 3 millioner.
  • www.grandezza.fi

Luftig cockpit

Når man velger joystickstyringen må drevene monteres lenger fra hverandre og det har sammenheng med at de dreier uavhengig av hverandre og i ulike retninger alt avhengig av hvilken vei båten skal manøvreres. Ut fra dette må man allerede ved bestilling bestemme om man skal ha styresystemet eller ei, for det kan ikke ettermonteres.

Finnmarin har fått med seg en rekke fine detaljer på det nye flaggskipet. Overbygget er asymmetrisk over mot babord side. Det gir et normalt sidedekk på babord og et nedsenket, bredere sidedekk på styrbord side. Det går helt frem til den praktiske skyvedøren ved førerplassen før det er to trinn opp til fordekket.

Under normale forhold blir det ut fra dette mest naturlig å bruke styrbord side når man skal fra for til akter. Skyvedøren gjør det enkelt for skipperen å komme seg ut på dekk eller holde kommunikasjonen med matrosene på dekk. På varme sommerdager gir skyvedøren ventilasjon i dekksalongen.

I taket er en stor skyveluke og den har tre innfelte glassfelt som bidrar til at dekksalongen blir lys og trivelig. Ut mot akterdekket kan skyvedøren åpnes i flere trinn. Åpner man opp både takluken, skyvedøren på siden og skyvedøren akter for fullt, blir båten svært sommerlig og åpen.

Stor badeplattform i hele bredden er på plass. Her er badeleider og elektrisk ankervinsj. I akterspeilet er et stort stuverom med plass til fendere og fortøyningsutstyr. Akterdekket er utstyrt med benker i L-form med stuverom.

En elektrisk grill er plassert i styrbord side ved inngangen til dekksalongen. Taket er trukket forholdsvis langt akterover og til akterdekket det leveres kalesje. En stor luke ned til motorrommet åpnes ved hjelp av hydraulisk løfter. Det er god plass rundt motorene og alt er førsteklasses installert.

Instrumentbordet har en mørk grå farge og til venstre er kartskjermen plassert. Den sitter rett i siktlinjen for copiloten og avleses også fint for skipperen. Sikten fra førerplassen er meget god. A-stolpene er i aluminiumsprofil og gir minimalt med dødvinkler.

To komfortable stoler bidrar til en ergonomisk førerplass hvor alt er logisk plassert. Det eneste som kan irritere er den hvite karmen rundt åpningen ned mot pantryet. Den gir litt reflekser i frontvinduet.

Grandezza 39=

EIERLUGAR: Grandezza har valgt å legge eierlugaren i midten av båten, og gi den full strørrelse på bekostning av en tredje lugar. © Grandezza

Åpen løsning under dekk

Konkurrerende båter i 40-fots klassen har vanligvis tre sovelugarer. På Grandezza 39 har man valgt en helt annen løsning.

Midtkabinen er eierens kabin og den går i båtens fulle bredde med stort volum. Dobbeltsenga er senterplassert og i babord side er en sofa i full liggelengde. Den kan også brukes som ekstra køye.

I skrogsidene er det store vinduer pluss koøyer som kan åpnes. Kabinen har bra høyde i babord side mens takhøyden er lavere over mot styrbord. Det er fin plass i midtkabinen og bra med garderobeplass.

I forkabinen er det også luftig og to gode sengeplasser. Køyene har et enkelt skyvesystem og da kan man med enkle grep velge mellom to separate køyer i V-form eller skyve køyene sammen til en dobbeltseng. Køyene har gode madrasser og også i denne kabinen er det tilstrekkelig garderobeplass og ventilasjonsmuligheter gjennom ko-øyer og dekksluke.

Totalt byr båten på syv køyeplasser om man tar i bruk sofaen i midtkabinen og konverterer sittegruppa i dekksalongen til køye. Ekstra køyemuligheter er jo kjekt å ha for en natt eller to, men har man behov for fem-seks faste sengeplasser vil vi tro at man fort kaster blikket på alternativer med tre sovelugarer.

Fin utsikt fra førerplass

I dekksalongen er en stor sittegruppe plassert på babord side. Her er det fin sitte- og spiseplass for hele familien. På motsatt side - der mange konkurrenter har pantryet - er en lang skapseksjon.

Helt akter er en liten stålvask og i skapene er det spesialtilpasset plass for glass i det forreste skapet, kopper, servise og bestikk i de andre.

En smart detalj er tilpassede skumgummiklosser som holder ting på plass når skapdørene stenges.

I det bakerste skapet er barskapet og flatskjermen kommer sigende opp fra sitt gjemmested når man trykker på en knapp.

Pantryet ligger nede og mellom sovekabinene. Det har L-form, mye skapplass og stort kjøleskap. Det er åpent helt opp til frontvinduene og det gir en lys arbeidsplass for kokken.

På styrbord side er toalettrommet og her er en egen dusjnisje.

Rett ved trappa opp til dekksalongen er et oversiktlig sikrings- og bryterskap. Planløsningen med to kabiner og pantryet nede er en uvanlig løsning for nordiske båter, men bidrar til at båten oppleves som stor og luftig.

Grandezza 39=

DELT LØSNING: Gjestelugaren er plassert i baugen og dobbeltkøyen kan deles ved behov. © Grandezza

Fort og stille

Etter noen timers prøvekjøring ute i den finske skjærgården er det spesielt to ting som imponerer. Støynivået i dekksalongen er usedvanlig lavt i hele fartsområdet og man kan føre en normal samtale oppe i fart.

Det andre er båtens fartspotensial. Med 40 knop på topp blir dette en rask cruiser. Med lavt støynivå blir man fort litt fartsblind og etter en stund føles fartsområdet mellom 30 og 35 knop som en behagelig marsjfart. Det er ensbetydende med at lange distanser kan tilbakelegges på noen få timer.

Nå skal vi umiddelbart legge til at båten også cruiser fint helt ned mot 20 knop og hele tiden ligger med fin vinkel uten at man må fintrimme i lengderetningen.

Forklaringen på det gunstige støynivået ligger selvsagt i en effektiv lydisolering, men mye av forklaringen ligger også i hele byggemetoden. Finnmarin legger mye prestisje i gjennomført kvalitet når det gjelder materialvalg og byggemetoder.

Skroget er vakuumstøpt og har Divinycell som kjernemateriale. Det gir en lett og sterk konstruksjon som også virker støydempende. Bølgestøyen reduseres dramatisk og hele båten virker velbygd uten irriterende skranglelyder. En viktig detalj er at bunnavstivingene støpes fast etter vakuummetoden.

Grandezza 39=

ROMMELIG: I stedet for å få plass til mest mulig, har Grandezza prioritert litt færre elementer og heller fått en båt med god romfølelse. © Grandezza

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Grandezza
Pris

Konklusjon

Finnmarins nye flaggskip er utvilsomt en spennende nyhet. Den er elegant i designet, har en annerledes planløsning og byr på smarte, gjennomtenkte løsninger. At den i tillegg er bygget etter de mest avanserte prinsipper og har formidable fartsegenskaper bidrar til at den fremstår som en ny generasjon i 40-fots klassen. Prisen er foreløpig ikke klar, men den vil ventelig ha en startpris på rundt tre millioner.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!