Finnmarin avduker sitt nye flaggskip på båtmessen i Helsinki i begynnelsen av februar. Det er nøyaktig et år etter at den nye designlinjen ble introdusert med Grandezza 27 OC.

27-foteren vakte oppsikt med sitt lekre og moderne design.

Nå kommer storesøsteren på nesten 40 fot og den har fått med seg det samme trendsettende designet.

Finn-marin har to produktlinjer. Finnmaster-modellene er de mindre modellene og markedsføres via Yamaha Scandinavia og selges gjennom utvalgte Yamaha-forhandlere.

Grandezza-serien markedsfører Finn-marin gjennom egne forhandlere og flåten består av modeller fra 23 fot og opp til den nye 39-foteren.

Moderne

En viktig detalj er valg av de førsteklasses byggematerialer og bruk av moderne produksjonsmetoder. Det betyr at skroget er vakumstøpt med Divinycell sandwich.

En av detaljene er at avstivningene i bunnen også er vakumstøpt. Totalt gir dette en svært lett og sterk konstruksjon.

Et moderne og harmonisk design er i utgangspunktet det man først legger merke til. Men båten byr på stort volum selv for denne klassen og en annerledes planløsning. I stedet for å kline inn tre kabiner, har man valgt to store sovekabiner.

Grandezza 39=

VOLUM: Båten byr på stort volum selv for denne klassen og en annerledes planløsning. I stedet for å kline inn tre kabiner, har man valgt to store sovekabiner. © Grandezza

Grandezza 39=

MODERNE: Formspråket i innredningen er ¿ som båten ellers - moderne og med gjennomtenkte løsninger. © Grandezza

Køyeplass

Forkabinen har et køyearrangement hvor man enkelt kan velge mellom to separate køyer i V-form eller man kan skyve styrbord køye over for å lage en fin dobbeltseng.

Midtkabinen er eierens kabin og har en stor, senterplassert dobbeltseng. Kabinen går i båtens fulle bredde med tilhørende stor plass og det er moderne vindusflater i hver skrogside. Mellom kabinene ligger om styrbord et stort baderom med separat dusjnisje.

I babord side er det L-formede pantryet plassert. Her er stor arbeidsplass og alt man kan ønske seg av utstyr. I den store dekkskabinen ligger en stor U-formet sittegruppe i babord side. Instrumentbordet er topp moderne og ved førerplassen er en skyvedør ut mot det nedsenkede sidedekket. Hele overbygget er asymmetrisk over mot babord side. Det gir et normalt sidedekk på babord side og et nedsenket, bredere sidedekk på styrbord side.

Grandezza 39=

TO STORE: I stedet for å kline inn tre kabiner, har man valgt to store sovekabiner. © Grandezza

Grandezza 39=

NYTT: Båten byr en litt annerledes planløsning. © Grandezza

Gjennomtenkt

Formspråket i innredningen er - som båten ellers - moderne og med gjennomtenkte løsninger. Skyvedøren mot det store akterdekket kan åpnes i flere trinn og i taket er en stor elektrisk takluke. Grandezza 39 leveres med twin Volvo Penta D4 eller D6-motorer koblet til DP-drev.

Med 2x370 hk D6 oppgis en toppfart på 40 knop. Både D4 og D6-installasjonene kan leveres med Volvo Pentas joystick-styresystem. Prisen i Norge er ikke endelig fastsatt, men vi tipper at den starter på rundt tre millioner. Produsenten opplyser at man har startet produksjonen av nyheten og man har kontraktfestet fem båter allerede.

Grandezza 39 blir utvilsomt en av de store nyhetene på båtutstillingen i Helsinki (10. - 19. februar) Men i 2012 kommer det mange spennende nyheter fra de finske produsentene og mange har sin verdenspremiere på den finske utstillingen.

Grandezza 39=

FART: Med 2 x 370 hk D6 oppgis en toppfart på 40 knop. Både D4 og D6-installasjonene kan leveres med Volvo Pentas joystick-styresystem. © Grandezza

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!