Grandezza 27 OC

Grandezza 27 OC

Grandezza 27 OC har mye innredning, tross kompakte ytre mål.

Ifølge produsenten er det lagt ned et omfattende arbeid i å utvikle noe nytt og fremtidsrettet. Med nykonstruert skrog og en linjelekker, moderne design fikk Grandezza 27 OC stor oppmerksomhet på båtmessen i Helsinki.

Nyheten byr på mye mer enn spenstig design. Også innredningen byr på smarte løsninger, og detaljene avslører at utviklingsteamet har lagt ned et omfattende arbeid.

Midt oppe i det hele har man hele tiden hatt som mål å havne på en konkurransedyktig pris der et omfattende standardutstyr er inkludert. I praksis betyr det at både varmeanlegg og stor kartplotter er på plass.

Volvo Pentas D4 turbodiesel med 260 hk er den aktuelle standardmotoren for Norge, og med den kan du forvente en toppfart på rundt 36 knop. Prisen starter på ca. 1,2 millioner. Legger du på rundt 100 000 ekstra, kan du få D4-motoren med 300 hester.

Da forventes en toppfart på nærmere 40 knop. I praksis betyr det at du kan ligge i en rask cruisingfart i hastighetsområdet 25 til 30 knop.

God beskyttet uteplass

Grandezza 27 OC representerer spenstige og avanserte linjer i overbygget, og der utmerker den seg umiddelbart, uansett hvilke konkurrenter man sammenligner med. Overbygget virker forholdsvis lavt og elegant. Dette oppnås blant annet ved at taket er trukket langt akterover, og når akterkalesjen skal opp, er det ikke nødvendig med noen bøyle.

Sittegruppen i cockpiten blir liggende godt beskyttet. Behagelig når du vil ha skygge fra en varm sommersol, men kanskje litt irriterende at du blir sittende under tak uansett forhold.

Riktignok hjelper det på luftigheten at det er en bred og stor skyveluke i taket. Den opereres manuelt og kan stoppes i to mellomposisjoner i tillegg til full åpning.

I de store sidevinduene ville det vært en fordel med et vindu til å åpne for optimal ventilasjon. Som et minimum burde det vært et ved førerplassen på styrbord.

Flere nyheter

Galeon 350 HTC

Askeladden P66 Weekend

Nimbus Nova 31HT S

Grandezza 27 OC

Under hardtop-taket på Grandezza 27 OC er det relativt beskyttede sitteplasser.

Tekniske data Grandezza 27 OC

  • Lengde: 8,30 m
  • Bredde: 2,85 m
  • Vekt: ca 3000 kg
  • CE-kategori: C - 8 personer
  • Køyer: 4 + 2
  • Drivstofftank: 265 l
  • Vanntank: 74 l
  • Septik: 50 l
  • Pris med VP D4-260: Ca. 130 000 euro

Motoralternativ:

  • 1 x Volvo Penta 5,7 GXIE DP - S - 320 hk (bensin)
  • 1 x Volvo Penta D4 260 /DPH
  • 1 x Volvo Penta D4 300/DPH

Smarte brytere

Førerplassen er ren og oversiktlig, med en stor kartskjerm rett i siktlinjen. Ved siden av finner du de viktigste motorinstrumentene, og skjermen kan enkelt avleses av både skipper og co-pilot.

To komfortable stoler er på plass, og hele førerplassen er ergonomisk utformet med fin sikt og kraftige vinduspussere på det store frontvinduet. En liten, men fiks detalj er den røde belysningen i bryterne under rattet.

For å gi bedre nattsyn, er de normalt mørklagte. Men med en gang en av bryterne aktiveres, blir det en svak, rød belysning i alle bryterne. Det gjør det selvsagt enklere å finne riktig bryter i mørket.

En tredje stol er plassert i forkant av pantryet på babord side. Stolen kan vippes helt ned, og da får man en stor, ekstra benkeplate som en forlengelse av pantryet. Løsningen er kompakt, men man har det man trenger, og den ekstra benkeplaten vil være god å ha.

Akterbenken har plass til tre mot spisebordet, mens den forreste benken er en toseter. Ved behov kan sittegruppen gjøres om til en ekstra dobbeltkøye. På akterspeilet er det store stuverom til fendere og tauverk. Fra badeplattformen og frem til kabindøra ligger en gangsone ganske lavt. Det bidrar til en fin ståhøyde på ca. to meter hele veien under hardtopen.

Grandezza 27 OC

Skyveluken i taket gjør Grandezza 27 OC luftigere på varme dager

Mye har fått plass

Nede under dekk er kabinløsningen åpen og luftig, med lyse farger og passe bruk av moderne treverk. Et kompakt toalettrom er plassert på babord, og foran dette ligger en dobbeltkøye på skrå.

Den andre dobbeltkøya er en stikkøye på langs inn under førerplassen. Den er ikke verdens største, men holder greit for to normalstore voksne, men fungerer nok best for barn. Det eneste man savner i kabinen er noen forheng/gardiner ved køyene for et snev av privatliv.

Hovedkonklusjonen etter en gjennomgang, er at dette er en godt gjennomtenkt båt hvor man har fått plass til overraskende mye. Hardtop-løsningen og en enkel akterkalesje gjør dette til en anvendelig båt også vår og høst.

Med varmeapparat blir det komfortabelt om bord. Det største ankepunktet er at uteplassen ligger vel godt beskyttet, men solbading kan man ta på fordekket, og det er plass til solseng.

Det er ikke kalkulert noen norsk pris ennå, men basert på den finske prisen og en eurokurs på åtte kroner, vil vi anta at den havner i området 1,2-1,3 millioner.

Les mer

Test Buster Magnum

Plassvidunderet Bavaria Sport 43 HT

Vårens miljøbåter

Grandezza 27 OC

Grandezza 27 OC har tre seter i fartsretningen, ikke så vanlig i denne båtstørrelsen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!