Aquariva Super ser liten ut der den står omringet av båter på mellom 40 og 100 fot på Boot 2009-messen i Düsseldorf. Båtens lekre linjer bidrar også til at denne 33-foteren ser mindre ut enn den egentlig er. Men den er langstrakt og slank, og oser av eksklusivitet.

Hvor enn man hviler blikket på denne skjønnheten, finner man lekre detaljer som bidrar til å heve inntrykket enda noen hakk. Det at alle skruene på fenderlistene er skrudd nøyaktig like langt inn og at skruehodene står i nøyaktig samme posisjon, sier en hel del om hvor nøye verftet er før de sender en båt som dette ut i verden.

At designet er tidløst er det ingen tvil om, og vi vil nok se båter av samme type i mange år fremover. Men det skal mye til å toppe denne Riva'n når det kommer til finish og fokus på detaljer.

Les også:

Ikke bare utseende

Under hekken finner du to Yanmar-motorer som yter 380 hester hver. De beviser at båten ikke bare ser bra ut, men at den også har solide fartsressurser tilgjengelig. Båten har en girkasse med to gir, og en toppfart på 43 knop.

Dette er ikke båten man velger hvis man trenger overnattingsplass til familien på langtur, men det er da iallfall en liten lugar i baugen. Vi ville ikke valgt å tilbringe mange nettene der, men det kan være en grei nødløsning dersom det blir senere enn først antatt.

Til dagsturer med en vennegjeng egner båten seg imidlertid perfekt. Hvis man ikke har noe imot å sitte litt tett, vil man kunne få plass til 8-10 personer i 33-foteren.

Elektrisk kalesje

Og det gjør ingenting om det kommer en regnskur, takket være den elektriske biminitoppen. Med et knappetrykk heves bøylen med kalesjetaket bak aktersofaen, og med noen få glidelåser forvandler Rivaen seg til en "lukket" båt.

Som med alt annet øker prisen eksponentielt med arbeidet som er lagt ned. Det gjenspeiles også i prisen på denne båten, og du må bla opp et beløp i området rundt 5 millioner kroner for å bli den stolte eier av en Aquariva Super.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!